שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » בג"ץ מונע העברת המידע על מתחסנים
משפטיזציה בריאותית
בג"ץ הוציא צו על תנאי והורה למדינה לנמק מדוע לא יבוטל החוק המאפשר לקופ"ח להעביר את פרטיהם של המבוטחים שלא התחסנו לרשויות המקומיות, ולמשרדי החינוך והרווחה
חיסון | צילום: Gagarin Iurii, שאטרסטוק

שופטי בג"ץ הוציאו הערב (שלישי) צו על תנאי על החוק שמאפשר להעביר מידע לרשויות אודות תושבים שלא התחסנו נגד קורונה, ובכך הקפיאו את ההליך שאושר בכנסת. זאת, בשל פגיעה בזכות החוקתית לפרטיות. החוק הוקפא בעקבות עתירות שהוגשו לבית המשפט.

בהחלטה נכתב כי "ניתן בזה צו על-תנאי המורה למשיבים לבוא וליתן טעם מדוע לא ייקבע כי החוק לתיקון פקודת בריאות העם (מס' 36 – הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש) (להלן: התיקון לפקודה), התשפ"א–2021 בטל, בשל פגיעתו בזכות החוקתית לפרטיות שלא בהתאם לתנאי פסקת ההגבלה שבחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".

"המשיבים יגישו את תצהירי התשובה מטעמם עד ליום ראשון, 14.3.2021, בשעה 16:00. במסגרת תשובתם, יתייחסו המשיבים 5-2 גם לשאלת תחולתו של סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת על התיקון לפקודה. כן יתייחסו המשיבה 1 והמשיבים 5-2 לחובות החלות בעניין רישום מאגר מידע והשימוש בו, כמפורט בפרק ב' לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981".

"המשיבות 9-6 יתייחסו במסגרת תצהירי התשובה מטעמן לשאלה האם – ואם כן, כיצד – יש ביכולתן לתרום לעידוד התחסנות הציבור באמצעות פנייה אישית למבוטחיהן".

"ניתן בזה צו ביניים המורה למשיב 2 להימנע מלדרוש בהתאם לסעיף 20ט(י) לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן: הפקודה) מידע על פי הגדרתו בסעיף 20ט(א) לפקודה או להעביר מידע כאמור בהתאם להוראת סעיף 20ט(ב) לפקודה, וזאת עד החלטה אחרת".

"יובהר כי אין בצו הביניים כדי למנוע גיבוש הנחיות מטעם המשיב 2 בהתאם להוראות סעיף 20ט(ה) לפקודה. כמו כן, אין בצו זה כדי למנוע הגשת בקשות בהתאם לסעיף 20ט(ג) לפקודה".

"הדיון בהתנגדות לצו על-תנאי יתקיים ביום שלישי, 16.3.2021, בשעה 09:00. מכוח סמכותנו לפי סעיף 26(2) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984 אנו מורים על הרחבת ההרכב שידון בהתנגדות לצו על תנאי להרכב של שבעה שופטים".

עורך הדין גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח מסר כי "גם בדיון וחרף שאלות חוזרות ונשנות של בית המשפט נציגי הממשלה והכנסת לא הצביעו על תועלת משמעותית שתעלה מהעברת המידע הרפואי הרגיש למשרדי הממשלה ולרשויות המקומיות. זו עוד פגיעה קשה בזכות החוקתית לפרטיות שכפי שציינה הנשיאה חיות בדיון נשחקה משמעותית בשנה האחרונה".

לפני כשבועיים מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק, המתירה למשרד הבריאות להעביר מידע רפואי של אנשים שלא התחסנו למשרדים ממשלתיים, במטרה לאפשר לגופים אלו לעודד אנשים להתחסן. בתוך כך התעוררה סערה ציבורית בדבר הפרת זכויות אדם.

על פי החוק, שאושר כהוראת שעה לשלושה חודשים או עד תום תקופת ההכרזה על מצב חירום בעקבות מגפת הקורונה, משרד הבריאות יורשה להעביר מידע על מי שלא התחסן לרשויות מקומיות, למנכ"ל משרד החינוך ולגורמים במשרד הרווחה המפעילים מוסדות טיפוליים, כדי לאפשר לגופים אלה לעודד אנשים להתחסן. הם יוכלו לפנות אישית לאותו אדם ולבצע פעולות נוספות שיוגדרו על ידי מנכ"ל משרד הבריאות. המידע יועבר לרשויות בכפוף לבקשה יזומה ולהצגת תוכנית לעידוד התחסנות בקרב האוכלוסייה הנכללת במאגר המידע.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים