שיתוף
תגובות
משפט » בג"צ התיר להכניס חמץ בפסח לבתי החולים
חוצפה ואטימות
הנשיאה חיות החליטה שלא לאפשר דיון נוסף בנושא הכנסת חמץ בפסח לבתי החולים, וקבעה כי יותר להכניס חמץ לבתי החולים • עו"ד של הרבנות: "בג"ץ לא רואה את הנולד"
בג"צ | צילום: פישל רוזנפלד

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, דחתה היום (ראשון) את בקשת הרבנות הראשית לקיים דיון נוסף בעתירות בנושא הכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח. הנשיאה גם אישרה את דעת הרוב, שקבע לפני מספר חודשים כי איסור הכנסת החמץ והדרישה כי מאבטחים יחפשו חמץ בכלי המבקרים, מהווים פגיעה בזכויות החולים לחופש מדת ולפרטיות.

כידוע ישנו סטטוס קוו הנשמר מקום המדינה, שקובע כי אין להכניס חמץ לשטחי בתי החולים במהלך חג הפסח. כמה ארגוני שמאל עתרו לבג"צ בבקשה להתיר הנחיה זו ולאפשר הכנסת חמץ בפסח לתוך בתי החולים זאת בשם "פגיעה בזכויות האדם לכבוד ולפרטיות ולחופש מדת".

הרבנות הראשית עתרה לבג"צ מנגד, בניסיון למנוע את הפרת הסטטוס קוו, אך למרות טענת הרבנות הראשית שהאישור להכניס חמץ ימנע מיהודים לאכול במקום במהלך החג, בג"ץ לא קיבל את עמדת הרבנות ופסק בדעת רוב כי אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור הכנסת חמץ בפסח. עוד נקבע כי למאבטחים בבתי החולים אסור לחפש מזון בכלים של באי בית החולים או לפנות לבאי בית החולים בכל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון במהלך חג הפסח. 

הרבנות הראשית הגישה בקשה חריגה לדיון נוסף, אך כאמור הבוקר, הנשיאה אסתר חיות דחתה את הבקשה, מאחר ולטענתה מדובר בהחלטה "הגיונית ולגיטימית". "מהשגעתי לכלל מסקנה כי לא נפסקה הלכה חדשה בפסק הדין, הבקשה נדחית", כתבה חיות בפסק הדין המקומם. "נוכח הרגישות הציבורית של הנושא המועלה לבקשה, ובשל הצורך למצוא לו בהקדם פתרון הולך והתקווה כי כך אכן יהיה, החלטתי שלא לעשות צו להוצאות על אף דחיית הבקשה".

עורך הדין אביעד הכהן, שיצג את הרבנות הראשית בתיק, אמר שהחלטת בית המשפט מצערת, משום שמדובר בנושא שהיה חלק מהסטטוס קוו במשך עשרות שנים. לדבריו, הכרעת בית המשפט "תביא למתיחות מיותרת, לעימותים ולמאבקי כוח דווקא בבתי החולים, שבהם שוהים מטופלים, עובדים ומבקרים בני כל המגזרים".

הוא הוסיף כי "למרבה הצער, פסק הדין שניתן בסוגיה איננו רגיש להשלכות שיהיו לו על כלל מערכת הכשרות בישראל בכל ימות השנה, ואינו 'רואה את הנולד'. הוא שיער כי "העניין יתוקן בחקיקה, וחבל שלא היה ניתן להגיע להסכמה על המשל הסטטוס-קוו בעניין זה, שלפיו אין מכניסים חמץ לבתי חולים בפסח, הסדר שנוהג עשרות שנים״.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים