שיתוף
תגובות
כללי » בג"צ קבע: חוק המעונות ידחה לשנה הבאה
בשורה לאברכים
ברוב של שני שופטים קבע בג"ץ כי יש לדחות את החלת הקיצוץ לשנת הלימודים הבאה ה'תשפ"ג ולא להחיל אותה במהלך השנה הנוכחית
מעונות יום | צילום: Aleksander Krsmanovic, שאטרסטוק

שבועיים לאחר הדיון השני שנערך בבג"ץ בסוגיית המעונות, בעקבות עתירתם של ארגון 'אמת ליעקב' וארגונים נוספים באמצעות עו"ד זלמן בלאק ואחרים, לבטל או לדחות את הקיצוץ בסבסוד מעונות היום לאלפי משפחות אברכים, יוזמתו של שר האוצר איווט ליברמן, נתן בג"ץ היום (רביעי) את החלטתו.

ברוב של שני שופטים קבע בג"ץ כי יש לדחות את החלת הקיצוץ לשנת הלימודים הבאה ה'תשפ"ג ולא להחיל אותה במהלך השנה הנוכחית.

לפני כחודשיים דן בג"ץ בשתי עתירות שהוגשו בעקבות ההחלטה. בדיון תהו השופטים פוגלמן, שטיין וגרוסקופף, מדוע ההחלטה התקבלה לאחר תחילת שנת הלימודים ובמהירות כזו שלא מאפשרת להורים להתארגן בחלופות אחרות או להיערך בהתאם.

באותו דיון, ביקש בג"ץ מהמדינה לספק תשובה לשאלה מדוע לא לדחות את הקיצוץ המתוכנן לשנת הלימודים הבאה. המדינה העבירה לבית המשפט את תשובתה המפורטת על פני 70 עמודים, ובה הודיעה על דחיית ביצוע ההחלטה לחודש ינואר 2022, וטענה כי אין צורך בדחיה נוספת ויש לממש את ההחלטה. בעקבות כך, נערך דיון נוסף לפני כשבועיים.

במהלך הדיון לאחר התייעצות שקיימו השופטים, הוצע לצדדים להסכים על פשרה, במסגרתה הקיצוץ יידחה לחופשת פסח הקרובה, ויחל בתאריך 13.4.2022. דחיה של ארבעה חודשים נוספים שתאפשר לרבבות משפחות להיערך נכונה לקיצוץ. נציגי המדינה יצאו לקיום התייעצות עם השרים, ובסופה חזרו והודיעו כי שר האוצר איווט ליברמן מתנגד לפשרה. בעקבות כך, נתנו השופטים את החלטתם הנוכחית.

שר האוצר ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן הגיב, "אנחנו מצרים על החלטת בג"ץ בעניין שינוי הקריטריונים לקבלת סבסוד על מעונות יום שפוגעת באזרחי המדינה שמשרתים בצה"ל, עובדים ומשלמים מסים. נמשיך לפעול בכל הכוח לשילוב כל אזרחי המדינה בשוק התעסוקה".

יו"ר הקואליציה, ח"כ עידית סילמן, הגיבה לפסק הדין ואמרה, "אני מברכת על החלטת בג"ץ בדבר הדחייה על הפסקת הסבסוד למעונות היום. נמשיך בניהול מו"מ מול האוצר ברוח טובה ובהידברות, כפי שעשינו באינטנסיביות בחודשים האחרונים, כל זאת מתוך הבנת החשיבות והערך של לימוד התורה ומתוך רצון למנוע ממשפחות צעירות להיכנס למעגל העוני. יחד נביא פתרון מוצלח".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יעקב ליצמן הגיב, "אני שמח שגם שופטי בג"ץ הבינו שהרשעות של ליברמן נגד ילדי האברכים אינה ראויה ויש לדחותה. נמשיך להיאבק למען רווחת הילדים ועד לשנה הבאה, נזכה שתיפול ממשלת הזדון הרעה הזו, שפוגעת בערכי הדת והמסורת, מעלה את יוקר המחיה, ונוהגת באטימות וללא חמלה כלפי האוכלוסיות החלשות".

ח"כ אורי מקלב הוסיף כי "בג"ץ משקף בפסיקתו את הדורסנות והרוע של הממשלה להביא גזירה זו תוך פגיעה בכל מנהל תקין בדורסנות מנהלתית ובדרישה לעשות את הדברים באופן מיידי. יחד עם זאת לצערנו גם בפסיקה זו נשארה עדיין הגזירה הנוראה הרודפת נשים המפרנסות את משפחתם – החרב הזו עדיין מתנוססת באוויר ובזה הציבור החרדי לא יקבל את ההגנה מבית המשפט".

סיעת ש"ס מסרה כי "ההחלטה המבורכת של בית המשפט העליון לבטל את גזירת המעונות בשנה הנוכחית, מהווה אות קלון לממשלה ועדות נוספת לאופן השרירותי והמתעמר של שר האוצר ליברמן כנגד נשות האברכים. הוכח כי ליברמן פעל מתוך שיקולי נקמה פוליטיים ולהיטות לפגוע בלומדי התורה, כאשר אפילו את זמן ההיערכות המינימלי לא ניתן להם".

"אנו מקווים כי פסיקה זו תסלול את הדרך לביטולה הסופי של הגזירה ולהסרת החרפה על מהלך שכולו עיוות הצדק והתעמרות קשה בנשים היוצאות לעבודה. סיעת ש"ס תמשיך להיאבק בכלים המשפטיים ובכל האמצעים כדי לטרפד את גזירות הממשלה, בתקווה שעד השנה הבאה היא תיפול", לשון הודעת הסיעה.

ח"כ משה ארבל מש"ס הוסיף כי "החלטת בג"ץ פה אחד בנושא גזירת המעונות מעידה על השנאה של ממשלת הזדון ללומדי התורה שהעבירה אותם על דעתם ועל שומרי הסף שנרדמו בשמירה. הסכנה הגדולה לצערי רק נדחתה לשנה הבאה. תפילתנו שזכות עמל התורה של אברכי הכוללים שיזכו לסבסוד מעונות השנה הזו תעביר ממשלת זדון מן הארץ".

ח"כ אורית סטרוק אמרה, "עצוב שבסוף שופטי בג"ץ הם שמבטלים את גזרות ליברמן-לפיד, ולא מבטיחי ההבטחות מ'ימינה' שחיזרו בקלפיות אחרי קולות המשפחות הצדיקות האלה. נתפלל שעד סוף השנה האזרחית הממשלה המסוכנת הזו תושלך לפח האשפה של ההיסטוריה, יחד עם גזרותיה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים