שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » בדרך לבחירות: אין שמחה כהתרת הספקות
ניתוח פוליטי
מבחינת הליכוד השיקול קר וריאלי, ורצוי לחתוך כמה שיותר מהר ויפה שעה אחת קודם • כך הפכו הטירונים הפוליטיים של 'כחול לבן' לסייענים הגדולים של נתניהו • פרשנות
בני גנץ | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ממשלת האחדות שהוקמה לפני 3 חודשים אמנם כבר ידעה עליות ומורדות ביחסי מרכיביה, עד כדי חששות מפירוקה ומימוש איום פיזור הכנסת וההליכה לבחירות, אלא שהפעם כך נראה, 'בכחול לבן' החליטו בפעם הראשונה לשנות פאזה בקרב כיפופי הידיים מול ראש הממשלה בנימין נתניהו.

היה זה שר החוץ גבי אשכנזי שצוטט אמש כמי שבשיחות סגורות מאשים כי בנימין נתניהו גמר אומר לפרק את השותפות הקואליציונית. "הוא אינו מסוגל להיפרד מבלפור", צוטט אשכנזי כשהוא מתבטא בנימה עוקצנית כלפי ראש הממשלה. התגובה לא איחרה להגיע: "גבי אשכנזי פתח היום את מסע הבחירות שלו בדרך לכיבוש ראשות מפלגת 'כחול לבן'", לשון הודעת הליכוד.

כיפופי הידיים בין שני המפלגות הגדולות המרכיבות אותה אינן מעניקות טכנית את תוחלת החיים הנדרשת לכדי הענקת חיים לכלאיים המאולץ שקם לו מתוך כורח של 3 מערכות בחירות ללא הכרעה, כאשר בתווך מדינה שמצאה עצמה בזמן משבר חירום לאומי בעקבות נגיף הקורונה שהגיעה גם לישראל.

אמרה חסידית ידועה מעלה תמיהה על איסור התורה הנודע "לא תחרוש בשור וחמור יחדיו" (דברים כב, י), מדוע אסרה התורה לחרוש בשני בעלי חיים אלו יחדיו, הרי שניהם כשרים לחרישה. התשובה היא, שסיטואציה בה בזמן שהאחד יגע, עובד קשה ומזיע ובו בזמן מביט בחברו כשהוא מלקט ואוכל לשובע נפשו באדישות מופגנת, זהו אקט שאינו מוסרי, לכן אסרה התורה לחרוש בשניהם יחדיו.

לעיתים נדמה איפה, כי מפלגת 'כחול לבן' בשעה שהיא מתעוררת בכל בוקר, עיניה מופנות כבאינסטינקט לעבר החלון, כדי לצעוק לתומכים שעוד נותרו לה, "היי, חברים אל תנטשו, לא שכחנו מאין באנו. אנחנו זוכרים את המטרה שלשמה הפצענו בשמי הפוליטיקה והיא החלפת נתניהו. לא התכחשנו חלילה לדרכה של 'כחול לבן' המקורית, אנחנו פועלים להפלת הממשלה מבפנים. סוסים טרויאנים".

אלא שהעובדה שהסקרים מעניקים ל'כחול לבן' מספר חד ספרתי, מלמדת שבסך הכל לא נותרו לה עוד תומכים רבים, מה שמביא אותה לזעוק לאלה שעוד נותרו בגרון ניחר, עד כי ההד מגיע עד מצודת זאב.

הקול אנטי-ביבי, המעשים אנטי-בני. אבי ניסנקורן | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

באחד מרגעי המשבר שליווה את המו"מ הקואליציוני בין המפלגות, צפה אחד הפרשנים הפוליטיים את המהמורות שבדרך ונימק זאת בעובדה שבניגוד ל'יש עתיד', חברי מפלגתו של בני גנץ הינם חדשים בזירה הפוליטית, כאשר חוסר המיומנות, התמימות הפוליטית והיומרה הם אלו שיביאו לפירוק השותפות עם נתניהו בעל השבע נשמות שהצליח לפרק מוקשים פוליטיים בזה אחר זה.

בעוד בליכוד הניסיון שצברה המפלגה בעשור וחצי האחרונים מהווים מכפלת כוח, ב'כחול לבן' נדמה שבמקום לחתור למגע, החליטו קברניטיה תוך קריצה לציבור המצביעים שלה, כי המשימה הלאומית של המפלגה היא כרגע לסכל כל יוזמה בעלת ניחוח משפטי ופוליטי שצפה ועולה מכיוונו של נתניהו זאת מבלי לבדוק לעמקן של דברים את מניעיה.

קו פרשת המים מבחינת הליכוד היה לקיחת הצד של 'כחול לבן' בפרשת פיטוריה של יו"ר ועדת הקורונה ח"כ שאשה ביטון. מבחינת הליכוד היה זה התערבות בענייניה הפנימיים של המפלגה וחשפה את ישותה של השותפה הקואליציונית הבכירה כמי שהדגל המרכזי שלה הוא "להעמיד את בנימין נתניהו במקום".

כך למשל על פי הודעתה שלה, הייתה זו 'כחול לבן' שמאחורי הקלעים ובניגוד להסכם הקואליציוני סיכלה את 'תכנית הסיפוח' מול הממשלה בארצות הברית. וכפי שנוהג ראש הממשלה להתבטא מעת לעת, "כחול לבן מתנהלים כבממשלה בתוך ממשלה". וכפי שכתב השבוע יואל ישורון מרצה למדעי המדינה, "כחול לבן באמצעות שכיר החרב אבי ניסנקורן עוצרת חקיקה קריטית של הליכוד ליישום רפורמות במערכת המשפט ונותנת יד להמשך איבוד אמון הציבור במערכת המשפט ובעיקר בג"צ שהפך לסניף של מר"צ ולקבלן ביצוע של חשבונות פוליטיים".

מבחינת הליכוד השיקול הוא קר וריאלי, אוי לי מיצרי ואוי לי מיוצרי. לנתניהו בסיס תומכים מוצק ואיתן שכבר הוכיח את עצמו במשך 3 מערכות בחירות. בהנחה שנתניהו יחליט שהוא אינו מעוניין להעניק את השלטון למי שמשתמש בשררה ככלי ניגוח נגדו תוך דחיפת אצבע לעין, ויואשם בפיזור הכנסת בעידן הקורונה, יהיו אלו 3 חודשי אי וודאות על פני עוד 15 חודשים של אי וודאות. מבחינת נתניהו רצוי לחתוך כמה שיותר מהר ויפה שעה אחת קודם.

בין תקציב להחלטת בג"צ

כל זאת עוד בטרם שיקללנו את הנעלם הגדול בהחלטת בג"צ, ששופטיה החליטו שלא להחליט ולדחות את הכרעתם בעתירה נגד המונח החדש "ראש ממשלה חליפי", עד למועד חילופי ההנהגה על פי ההסכם הקואליציוני.

בליכוד משוכנעים כי עם תחילת כהונתו של בני גנץ זוממים שופטי בג"ץ להוציא את בנימין נתניהו לנבצרות על רקע ההליך הפלילי המתנהל נגדו. אי לכך דורשים בליכוד מ'כחול לבן' כצעד בונה אמון שבמקרה ואכן יפסול בג"ץ את בנימין נתניהו מכהונתו כראש ממשלה חליפי, תפוזר הכנסת כשפניה תהיינה שוב לבחירות.

כאמור, בליכוד העמידו אולטימטום בפני השותפה הבחירה, תמיכה בתקציב דו שנתי והצבעה על 'חוק האוזר' לדחיית מועד אישור התקציב, בכפוף לתמיכה של כחול לבן בהצעת הליכוד לפיזור הכנסת, ככל שבג"ץ יחליט כאמור להתערב בהסכם הקואליציוני.

כידוע, אין שמחה כהתרת הספקות, כאשר בסך הכל נותרו 4 ימים לסיום הסאגה והמתח בה נמצאים אזרחי ישראל החוששים למצוא את עצמם במערכת בחירות רביעית בתוך שנה וחצי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים