שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » בוועדת הכספים דנו בהעלאת מס הרכישה
מכינים את החוק
החוק המוצע מעמיד מדרגת המס לרוכשי דירה שנייה על 8% בדירות שנרכשו במחיר של עד 5,348,565 ש"ח ול-10% מעל למחיר הזה
ח"כ אלכס קושניר | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר החלה אמש (רביעי) בהכנת החוק להעלאת מס הרכישה לקריאה שנייה ושלישית. נכון להיום, מדרגת המס לרוכשי דירה שנייה מתחיל ב-5% עבור דירות במחיר של עד 1,284,770 ש"ח לדירה, 6% עד 3,884,294 ש"ח, 7% עד 5,348,565 ש"ח, 8% עד 17,828,555 ש"ח ומעל מדרגת מס של 10%.

החוק המוצע מעמיד מדרגת המס לרוכשי דירה שנייה על 8% בדירות שנרכשו במחיר של עד 5,348,565 ש"ח ול-10% מעל למחיר הזה. ועדת הכספים צפויה להמשיך לדון בהצעת החוק בשבוע הבא.

בפתח הדיון הציג סגן הממונה על התקציבים, במשרד האוצר, צחי דוד כי "מפברואר 21 שוק הנדל"ן חובה עליית מחירים גבוהה מהשנים האחרונות. העדכון האחרון של המס מביא אותנו ל-9.9 אחוז עליית מחירים, זה קצב שלא היינו בו כבר מספר שנים, דומה לתחילת משבר הדיור בתחילת העשור הקודם".

כך הציגו באוצר כי בלב מדיניות הממשלה בתחום עומד הגדלת צד ההיצע, כאשר היעדים לשנים 2022 עד 2025 הינם: 300 אלף שיווקי קרקע מדינה, 280 אלף התחלות בנייה, 180 אלף עסקאות בקרקע מדינה, וחצי מיליון יחידות דיור מתוכננות.

סגן הממונה על התקציבים הציג כי שנת 2021 הביאה ל"שיא שלא היינו בו בעשור האחרון – 55 אלף אלף עסקאות ו- 87 אלף שיווקיים עד כה השנה" והוסיף כי "תפקיד הממשלה להסיר חסמים, התחלות הבנייה לא יעלו אם לא נמכור ונשווק קרקע, אם קבלן או רוכש פרטי רוכשים קרקע, רוב הסיכויים שהם יהפכו להתחלות בנייה. אנחנו רואים הרבה מעבר לפיצוי על שנת 2020. היכולת להתמודד עם המחירים, נובע קודם כל מצד ההיצע".

דוד הציג עלייה חדה בלקיחת משכנתאות בחודשים האחרונים, שהגיעה לקרוב ל-12 מיליארד ש"ח סכום משכנתאות חדשות בחודש אוגוסט, מה שמצביע על עלייה חדשה בביקוש לדירות, שמביא לדבריו לצד היצע נמוך לעליית מחירים: "צריך לצד הגדלת ההיצע לאפשר לשוק הגנה מזרם השקעות שהשוק לא יודע להתמודד איתם, אלא בעליית מחיר".

דוד הציג כי שיעור המשקיעים בשוק הנדל"ן מושפע מגובה מס הרכישה, והציג כי הפחתת מס הרכישה הביא לגידול ברכישות המשקיעים, ודוחקת את הזוגות הצעירים.

מול דבריו הצביעו חברי כנסת מהאופוזיציה על כך שנתוני האוצר מראים כי מלאי הדירות של משקיעים נותרת ללא שינוי משמעותי גם לאחר הורדת מס הרכישה, וכי השינויים הינם ברמת מאות דירות ולא מעבר לכך.

עוד קראו חברי הכנסת להגדיל את הסכום המאפשר לרוכשי דירה ראשונה פטור ממס רכישה, ב-10 אחוזים נוספים, כנגד העלאת המס לרוכשים ומול התייקרות שוק הדיור.

ח"כ יואב קיש: "אני נגד החוק הזה, אני לא חושב שהוא יסייע להורדת המחירים, והפתרון הוא בתוכניות משמעותיות וייעודיות לזוגות הצעירים, כמו מחיר למטרה ומחיר משתכן, ולא במס למשקיעים. זה רק יפגע בשוכרים שיצטרכו לשלם יותר ולא יוציא דירות לשוק. אם בכל זאת לוקחים יותר ממשקיעים, אולי נחשוב לתת פטורים והקלות לזוגות הצעירים".

נציג האוצר השיב כי "מדובר על מדרגות, עד 2 מיליון זוג משלם 3 אחוז, והמשמעות היא אלפי שקלים בודדים. אנחנו גם נותנים להם סיוע גדול בתוכניות הדיור".

מול הדברים הציג סגן הממונה על התקציבים כי העלאת המס לא צפויה להגדיל את הכנסות המדינה: "היינו כמעט 5 שנים בתקופה של 8 אחוז, וירדנו לפני שנה ל-5 אחוז, אנחנו חוזרים למה שהיה, ואנחנו יודעים שהירידה בהיקף רכישה של המשקיעים, לעומת עלייה ברכישה של הזוגות הצעירים, לא מביאה לגביית יתר של מס".

ח"כ נעמה לזימי: "המדינה נבנתה כמו שהיא שהמדינה בנתה במו ידיה, אנחנו מייצרים מתוך מהלך מיטיב שבוא נמכור דירות בנגב ובגליל כי מס הרכישה עלה, אנחנו עושים עוול, ואנחנו מכניסים את הרעה החולה של העלאת מחירי הדיור".

ח"כ קיש: "עוד דבר שיש להתייחס אליו, צריך לעשות הפרדה בין משקיע גדול לבין מי שרוצה לקנות דירה שנייה, הם אלה שסופגים את העלייה המוצעת, היה לנו מס דירה שלישית בדיוק בשביל זה. אני רוצה להציע שבסוף מי שמחזיק שתי דירות, צריך לשמר אותו במדרגות מס הנמוכות, רק מדירה שלישית יעלה למדרגות מס הגבוהות".

ח"כ ינון אזולאי: "תיקחו מהחזקים ותעבירו לחלשים. מה יהיה בסוף? עליית מחירים של הדירות לשכירות, זה מה שיהיה. למה אתם מביאים את זה להוראת קבע? כי אתם רואים שיש הכנסה ממס הרכישה, זה המניע בצעד הזה, לא סיוע לזוגות".

ח"כ ולדימיר בליאק: "קשה לי להשתכנע האם הצעד הזה יבריח משקיעים, האם האלטרנטיבה לאותו משקיע מספיק טובה? עד עכשיו אני לא משוכנע שזה נחוץ, אבל אני לא פוסל את זה".

ח"כ נירה שפק: "משרד האוצר לא מציגים נתונים רלוונטיים, מציגים רק פלחים. אני רוצה לראות גרף לדירה ראשונה, שנייה ולצעירים ואין לי את זה ואני חושבת שזה חשוב".

ח"כ משה גפני: "אין בהעלאת המס משהו דרמטי, היו דברים יותר גרועים בחודשים האחרונים. משרד האוצר מגיע עם אמירות שובות לב שזה יוריד את מחירי הדירות אבל זה לא יעשה זאת. הנושא הזה הוא נושא שבולט בעניין שבאים ואומרים שרוצים להוזיל את מחירי הדירות, אז לוקחים כסף מהאזרחים".

ראול סרוגו, התאחדות בוני הארץ: "אני מברך את הממשלה ואת ועדת הכספים על אישור החוקים הנוגעים לבנייה בחוק ההסדרים. בנושא של הבנייה הממשלה עד לרגע זה קיבלה החלטות טובות, ההחלטה הזו היא רעה. הצעד הזה הוא צעד גורע, כי הוא לא ישפיע על המשקיעים לאורך זמן, אלא לטווח קצר, וזה יתקזז עם התקופה שהמשקיעים הסתערו על השוק נוכח פרסום החוק הזה. משקיע פועל לפי השוק, אם הוא חושב שמחירים יעלו הוא יקנה, אם הוא חושב שמחירים יתאזנו הוא ימכור".

"שמשקיע שומע את שר האוצר ושר השיכון אומרים שעלייה של 6% בשנה הבאה יהווה הישג, להערכתי נסיים את השנה במעל 12% עלייה. אז הם אומרים מה זה עלייה של 3%. משקל המשקיעים בשוק הוא אפסי בסופו של דבר, אחוז ההשקעה של המשקיעים במשך 10 שנים הולך ויורד. הם פקטור משני בשוק, נכון הם קונים 20% מהדירות חדשות, אבל מוכרים 10 אלפים יחידות ביד שנייה. הם לא פקטור אמיתי במחירים".

ג'ק בלנגה, לשכת רואי חשבון: "החוק הזה כרגע לא ישפיע על מחירי הדירות. המשקיעים ייצאו החוצה – להשקעות נדל"ן בחו"ל, ולכן ההשפעה ב-2022 תהיה נמוכה. אין מס רכישה על ישראלים שקונים דירות בחו"ל, הגיע הזמן להטיל מס רכישה על עסקאות נדל"ן בחו"ל".

יוסי אלישע לשכת עורכי דין: "לקבוע את זה כהוראת קבע היא בעייתית. התוצאה שאם תהיה הוראת שעה, אז אנשים יקפיאו את הביקושים ואת הרכישות עד שמס הרכישה יחזור להיות נמוך".

בעקבות שאלות ח"כ קיש והתאחדות בוני הארץ, לעניין גוב המס שיגבה במסגרת החוק לעידוד השקעות הון שבפרק השכירות המוסדית שאושר בחוק ההסדרים, השיב סגן הממונה על התקציבים כי "מה שקורה בחוק עידוד השקעות, שמטרתו לעודד דיור להשכרה, זה שאם בתקופת הבנייה מתבצעת מכירה בין קבלן אחד לקבלן שני, יהיה מס של 8 אחוז ולא 5 אחוז". על רקע כך, קראו בהתאחדות בוני הארץ להחריג מקרים אלה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את הדיון: "אני מציע להסתכל על הכלי ככלי משלים לכל הפעולות שהממשלה עושה בתחום הזה, שאתה מסתכלים על הנתונים אתה רואה שגם לכלי הזה יכולה להיות השפעה, ואנחנו צריכים לעשות זאת מהר ככל הניתן, כי לזמן הזה יש השפעה על השוק".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים