שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » "בוחנים פתיחת החינוך לילדים מחלימים"
פרופ' אש
פרויקטור הקורונה פרופ׳ נחמן אש בתדרוך לתקשורת החרדית: "התחלואה במגזר החרדי בירידה, אך עדיין מדאיגה. לא צריך לשלם בחיי אדם, על שמחת חודש אדר"
תגיות:
נחמן אש | צילום: לע"מ

מנהל 'מגן ישראל', הפרופסור נחמן אש, קיים היום (שלישי) תדרוך לתקשורת החרדית במהלכו חשף נתונים על מצב התחלואה והתמותה במגזר החרדי. כמו כן, התייחס למתווה הדרכון הירוק, ולמתווה בתי הכנסת לקראת ימי הפורים.

"הירידה בתחלואה איטית מאוד, המוטציה הבריטית פה. אנחנו מעריכים ש-90% מהנדבקים במגזר החרדי הם עם המוטציה, במגזר הערבי זה כנראה רק 30%. הוריאנט הבריטי מתפשט יותר ואפילו גורם למחלה קשה יותר, גם בקרב צעירים. הבשורות הטובות הן שהחיסון עובד גם על הוריאנט הבריטי". בנוגע למוטציה הדרום אפריקנית אמר כי: "מהנתונים שבידי משרד הבריאות, המוטציה הדרום אפריקנית לא הצליחה להתפשט יותר מידי, אמנם איתרנו עשרות נדבקים, אך הצלחנו לקטוע את שרשראות ההדבקה".

פרופ׳ אש התייחס בדבריו גם למגמה המשקפת ירידה בתחלואת המגזר החרדי בימים האחרונים: "אנחנו אמנם רואים בתקופה האחרונה את הירידה במגזר, אבל היא עדיין מדאיגה והיא עומדת על כעשרים אחוז מהתחלואה, כפול מהיחס באוכלוסייה".

במהלך התדרוך התייחס אש גם להקלות בהגבלות השונות ולפתיחת מוסדות החינוך: "החל מיום ראשון ביצענו את ההקלות בסגר, מבחינתנו זו הפעימה הראשונה כשהיום יתקבלו החלטות בנוגע למוסדות החינוך. בהמשך נציג בממשלה תכנית רחבה יותר שתכלול הקלות נוספות, ככל שהתחלואה תישאר בשליטה".

אש הדגיש ואמר כי "גם אם התחלואה תישאר ברמה הגבוהה הנוכחית, נמשיך לפתוח את המשק בהתאם לתו הירוק. בכל מקרה, פתיחת המשק תיעשה בהדרגה. אם נפתח את המשק בצורה שאינה זהירה, תהיה הדבקה רבה מאוד ונגיע לממדי תחלואה גבוהים, על אף שחלק מחוסנים״.

"אנחנו אמנם רואים את האור בקצה המנהרה, אבל צריך לנהוג בזהירות. כל מי שנדבק כיום זה פספוס, הוא יכול היה להיות מחוסן ולהימנע מהמחלה או מהדבקת אחרים. המסר העיקרי שחשוב להדגיש הוא שחייבים לשמור על עצמנו בעיקר בתקופה הרגישה הזאת. הלב כואב לראות את התמונות מהלוויות ההמוניות, שעלולות להוביל לעוד לוויות. אני מאוד מבין את הצורך של המשתתפים ליטול חלק בלוויה, אבל צריך לחשוב על התוצאות. "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" צריך לעמוד לנגד כל אחד".

"חשוב להבין שפתיחת מוסדות בישובים אדומים, עלולה להוביל לתחלואה ומוות, והיא מסכנת חיים. מוסד חינוכי שייפתח בניגוד להנחיות יועבר לאכיפה, אבל לפני כן אני קורא לשתף פעולה עם הצעד שהינו לטובת הציבור".

בנוגע לערים בהן תפתחנה מערכת החינוך אמר אש כי במשרד הבריאות "בוחנים אפשרות לשקלל את נתוני ההתחסנות, יחד עם ציון הרמזור, כך שגם רשות שהינה בצבע כתום בהיר, עדיין יפתחו בה את מוסדות החינוך".

"בעבר, הסטיגמה של המחלה הייתה שהיא פוגעת במבוגרים. זה היה נכון, אבל בתקופה האחרונה אנחנו רואים הרבה יותר צעירים וצעירות, גם בלי גורמי רקע שמגיעים למחלות קשות. אם בעבר עיקר התחלואה הייתה בגיל שישים ומעלה, כיום המצב הוא הפוך ו-90% של המחוברים למכשירי האקמו הינם פחות מגיל שישים. על פי מה שאנחנו רואים כיום, גם בילדים יכולה להיות מחלה קשה ויכולות להיות תופעות ממושכות כמו עייפות, או בעיות נוירולוגיות ולכן מי שיכול להתחסן צריך לעשות זאת כמה שיותר מהר, בכדי שנוכל לשוב לשגרה". אש ציין ואמר כי: "ככל שיהיו חיסונים לצעירים, ואנחנו מעריכים שבחודשים הקרובים יהיו אישורים כבר מגיל 12, אנחנו נפעל לחסן כמה שיותר מהאוכלוסייה הזאת, אבל בינתיים חשוב לקחת בערבון מוגבל את האמירה שהתחלואה בקרב צעירים הינה קלה. לעיתים, היא אף קשה וכדאי למנוע אותה מראש".

מתווה פורים

הפרוייקטור התייחס במהלך התדרוך לתקשורת גם לימי הפורים הקרבים ובאים: "אנחנו עומדים בפתחו של חודש אדר, אלא שהשנה נצטרך לשמוח אחרת, תוך שמירה על קדושת החיים. אנחנו זוכרים בכאב רב, את מה שקרה בפורים בשנה שעברה ואני אומר לכם שגם ההתפרצות האחרונה אירעה בעקבות ההתכנסויות בימי החנוכה ולכן צריך למנוע את ההתפרצות הבאה. לא צריך לשלם בחיי אדם, על השמחה של חודש אדר. אפשר לשמוח גם בלי לשלם מחירים כאלו. הערבות ההדדית שהקהילה החרדית חזקה בה, נדרשת במיוחד כעת והיא איננה רק בסיוע, אלא גם בשמירה על החיים של כולנו. אנחנו בונים בימים אלו, מתווה מיוחד לתפילה בפורים, מתווה אחראי שיאפשר את קיום התפילות, אבל אם הוא לא יישמר ולא תהיה התנהגות אחראית, אני מאוד חושש. אני בטוח שבפורים הבא נוכל כבר לשוב ולשמוח כרגיל".

התו הירוק

בנוגע למתווה התו הירוק, שאמור להיות מאושר בממשלה, אמר הפרופסור אש במהלך התדרוך לתקשורת כי: "התו הירוק נועד לקיים את הפעילויות בצורה בטוחה, ואין לי ספק שהוא ייצר תמריצים שיעודדו חיסונים. היום אנחנו מציגים בממשלה את המתווה בצורה קצת יותר מפורטת, והוא יצא לפועל בשבועות הקרובים, הכל בכפוף להמשך השליטה. המתווה נועד בפעימה הראשונה לקדם פעילויות כמו אירועי ספורט מלונות וכדו' ובהמשך גם אירועים כמו חתונות. המרחק בין פעימה לפעימה יהיה הפרש של כמה שבועות, אך חשוב לזכור כי למרות התמריצים הנוספים, התמריץ המרכזי של החיסון בעיניי הוא לשמור על הבריאות".

בנוגע למימוש המתווה גם בבתי הכנסת אמר אש: "אני יודע שגם כיום יש בתי כנסת שמקפידים שיהיו מחוסנים, אולם בנוגע למימוש התו הירוק בבתי הכנסת, הדיון טרם הסתיים. המתווה יעסוק גם גם בחתונות ויהיו עוד מתווים נוספים. חשוב להבין כי גם תחת המתווה הזה של התו הירוק יהיו הגבלות ויצטרכו לשמור על ריחוק ומסכות, כמו כן, בשלב הזה, כל עוד לא מחוסנים בצורה מלאה ואין לנו מידע מלא לגבי הדבקה, לא נאפשר התכנסות בהתקהלויות גדולות".

פייק ניוז

במהלך התדרוך לתקשורת, התייחס מנהל 'מגן ישראל' הפרופסור אש גם לתופעת הפייק ניוז. אש אמר במענה לשאלת עיתונאים כי "תבחן היכולות לפעול משפטית נגד מפיצי פייק ניוז". יצויין כי בימים האחרונים מטה ההסברה החרדי במשרד הבריאות העלה קמפיין נרחב בפלטפורמות השונות, נגד תופעת מידע הכזב המבקש לחבל במבצע החיסונים.

פרופ' אש אמר במענה לשאלת זאב אלפרוביץ' מ'בחזית': "אנחנו לוקחים בחשבון בנתונים שבערים חרדיות יש פוטנציאל חיסונים נמוך כי יש הרבה ילדים ומחלימים. צריך לתקן את הצגת הנתונים כלפי הציבור".

עוד הוסיף כי "כרגע המדיניות שלנו היא נגד פתיחת החינוך בערים אדומות. בוחנים פתיחת מערכת החינוך בערים אדומות למחלימים, לא פוסל את זה. כרגע זה מורכב מידי".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים