שיתוף
תגובות
כלכלה » מדיה ופרסום » בוטים בוואטסאפ משתלטים על רכישות האונליין
האיום הבא על 'תן ביס'
תלונות מצד עסקי המזון המהיר נגד סטארט-אפים העוסקים במכירות אונליין הפכו זה מכבר לשגרה, השבוע נראה כי התחליף נמצא • כך הפך הבוט בוואטסאפ לזירת המסחר הבאה
שליח של וולט | צילום: BalkansCat, שאטרסטוק

אם פעם היו צריכים בעלי העסקים לאתר פרצות ב'תכשיט' שעלה למארק צוקרברג 19 מיליארד דולר, הרי שבשנים האחרונות הלכה והתפתחה לה תעשייה שלימה בנושא, בעידודה של החברה-האם פייסבוק, שלאט לאט הופכת גם את תוכנת המסרים הפופולרית למסחרית ועסקית.

לצד כלים עסקיים רבים שנוספו לוואטסאפ ביזנעס, התממשקויות עם מערכות הפרסום והשיווק של פייסבוק ואינסטגרם, ודיווחים על תוכניתה לשלב באפליקציה פרסומות, כמו גם המטבע הדיגיטלי 'ליברה', פתחה לאחרונה פייסבוק גם את ממשק ה-API שלה לחלק מהמפתחים – שמיהרו להתחיל ולממש חלומות.

זה חודשים שמומחי הדיגיטל עוקבים מקרוב אחר הנעשה בעולם הפיתוח והכלים הרבים המפותחים מדי יום תוך התממשקות עם וואטסאפ הרשמית, אך השבוע נשבר שיא חדש.

הייתה זו רשת 'פיצה האט' העולמית, שהכריזה על השקתו הרשמית של בוט ההזמנות שלה בוואטסאפ. הבוט החדש מאפשר לכל לקוח להזמין פיצה, לעדכן כתובת ופרטי משלוח ואף 'לסגור' את ההזמנה מבלי ללחוץ אפילו על קישור אחד – הכל מתוך הצ'אט עצמו – תוך התבססות של שירותי ההצפנה מקצה לקצה שוואטסאפ מספקת.

השקת הבוט של רשת הפיצריות בישראל באה לאחר תקופה בה נוסה הבוט בפיילוט במדינות אחרות. כעת, בצל משבר הקורונה, בעוד העסקים מנסים לחסוך כמה שיותר, מהווה הבוט כלי חיוני להזמנות אונליין ללא צורך בכח אדם – מה שהתאפשר לרשתות המזון המהיר עד כה אך ורק באמצעות סטארטאפים כדוגמת 'וולט' ו'תן ביס', שנגסו בהכנסותיהן באמצעות עמלות מכירה.

"משלמים 20% ומקבלים אחוז אחד"

"אפשר לפתח היום כמעט הכל בוואטסאפ", מסביר חזקי קופשיץ מחטיבת הדיגיטל במשרד 'פרסום בחזית' על עולם השיווק בוואטסאפ. "אנשים לא בקיאים בתחום ופונים לפרסום חד פעמי על מנת לחסוך בעלויות, מבלי לשים לב לעובדה כי ביכולתם לפתח מערכות שיחסכו להם סכומים נכבדים, הן ברמת כח האדם בעסק והן ברמת השיווק – שהופך לגימיקי וקליל, ומזניק את המכירות", הוא מסביר.

וואטסאפ ביזנעס | צילום: bangoland, שאטרסטוק

לדברי קופשיץ, "היום ניתן לייצר חיבורים בין ממשקי מערכות אונליין לוואטסאפ אפילו ברמת עסקאות, שליחות חשבוניות, שימור לקוחות ועוד. זה כבר מזמן לא מה שהיה פעם". עם זאת, יש לו בטן מלאה על לא מעט מהמתיימרים להתמצא בתחום. "התדמית שיצאה לענף, כביכול מטרתו ספאם והפצת פרסום מסחרי, הרסה את השוק כולו. אנשי דיגיטל אמנם רואים את זה, אבל לקוח הקצה, בעל העסק, שאין ביכולתו לעקוב אחרי נתוני הקמפיין ורמת הצלחתו באונליין, עד לרמה של ניטור עסקאות שהגיעו ספציפית מפרסום זה – הוא הנפגע המרכזי. זה לשלם 20% ממחיר השוק, אבל לקבל אחוז אחד של תוצאה".

קופשיץ מוסיף ומציין, כי התפתחותו של ענף מזויף במקביל יצר חסמים לעוסקים בתחום. לדבריו, "עסקים מקבלים הצעות שיווק בסכומים מוזלים ולכן מוותרים על המקצוענים. מה גם, שמאחר ולדעתם הכלי אינו מביא תוצאה, על סמך מה שנראה בעיניהם כהתנסות בכלי, הם נמנעים מלפעול במחירי השוק. החכמה היא לדעת להגיע למינימום אנשים במקסימום איכות, תוך ניהול דאטה וצביעת קהלים חכמה", הוא אומר.

"הכותרות החדשותיות על הבוט של 'פיצה האט' למכירות אונליין יצרה גם היא הונאות", מזהיר קופשיץ. לדבריו, "ישנם לא מעט מפתחים פיראטיים שרוכבים על פירצות בקוד התוכנה של וואטסאפ ומבססים עליהם בוטים שונים למטרות שונות, כאשר הם מוצעים ללקוחות בעשירית מחיר מעלות הפיתוח עם API רשמי של וואטסאפ. לאחר תקופה, כאשר מפתחי וואטסאפ מגלים את הפירצה ומתקנים אותה, נחסמים אלפי מספרים שהשתמשו בבוטים מהסוג הזה", אומר קופשיץ.

לדבריו, "מדובר באחד הנזקים הגדולים ביותר עבור בעל עסק, כאשר המספר הרשמי שלו נחסם והקשר הטכנולוגי שלו עם הלקוחות נאבד. המשמעות היא חצי שנה של היעלמות מהשוק – כאשר המתחרים כובשים את מקומו בזירה".

גילוי נאות: משרד 'פרסום בחזית' נמצא בבעלות 'קבוצת בחזית' – בעלת השליטה ב'בחזית מדיה'.
הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים