שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » בחזרה לפלישה שהובילה לפרוץ מלחמת המפרץ
אז והיום
השבוע לפני 30 שנה – פלשה עיראק לכווית, מה שהביא להתערבותה של ארצות הברית שיצאה להגנתה, ובעקבותיה פרצה מלחמת המפרץ הראשונה
נזק כבד למבנה נגרם לאחר נפילת סקאד ברחוב עוזיאל ברמת גן, 26 בינואר 1991 | צילום: לע"מ

במסגרת מדור זה, שהושק לראשונה במהדורה שיצאה לאור בשבוע שעבר מסקרת 'בחזית' נושאים מעניינים ואירועים שונים שהתרחשו בשבוע זה לפני עשרות בשנים, ואשר להן השלכות עד זמננו.

השבוע בחרנו לעסוק בפלישת עיראק בראשות סדאם חוסיין לכווית, שכן בעקבותיה פרצה מלחמת המפרץ הראשונה, שכזכור זכה לשם הקוד "נחש צפע", במהלכו שהו מיליוני ישראלים במקלטים במשך שבועות ארוכים.

עד שנת 1961 (תשכ"א) ובמשך עשרות שנים נשלטה כווית תחת המנדט הבריטי. עם סיום המנדט ועל פי הסכם שנחתם מוקדם יותר התקיימו במדינה בחירות לפרלמנט שזה עתה הוקם על ידי וועדה נרחבת של אישי ציבור, אנשי רוח ועשייה והפכה בהמשך למדינה המתקדמת ביותר באזור המפרץ ואחת המדינות החופשיות והליברליות בעולם.

בשנת 1981 (תשמ"א) פיזר שליט כוויית האמיר ג'אבר אל-אחמד אל-ג'אבר א-סבאח את הפרלמנט, מה שהביא בהדרגה לפגיעה קשה בכלכלה הכווייתית ולמתיחות בין כווית המודרנית והכפרנית לשכנתה עיראק הדתית פנדימנטליסטית בראשה עמד סדאם חוסיין, שליט עיראק, שהטיף להשתלטות ארצו על "המחוז הדרומי המורד של עיראק" (כלומר כוויית). כך במשך עשור התנהלה כווית במתח רב בין ההיררכיה לאזרחים ובמתח רב מפני איומיו של חוסיין שזיהה את חולשתה וביקש לנצל זאת על מנת להשתלט על עתודות הנפט האינסופיות שלה, כך על פי 'המכלול'.

יצוין, כי באותם ימים הייתה עיראק נתונה במצב כלכלי קשה עם תום מלחמת איראן–עיראק שהותירה את האחרונה עם חובות עצומים לשכנותיה והייתה על גבול מצב של פשיטת רגל. עיראק האשימה את כווית כי היא גורמת בהתנהלותה להורדת מחירי הנפט, דבר שפוגע בכלכלת עיראק.

ביום שישי י"ב אב תש"נ, ה -3 באוגוסט 1990, פלש צבא עיראק למדינה ושלט בה עד חודש טבת תשנ"א (פברואר )1991. הפלישה למדינה ריבונית, בעלת זיקה מערבית ועתודות נפט הובילה את ארצות הברית בה כיהן כנשיא ג'ורג' בוש האב להתערב ואת שליט עיראק סדאם חוסיין לשגר איום מפורש כי אם ארצות הברית תנקוט בצעדים מטופשים, הרי שישראל היא שתשלם את המחיר.

בישראל נחלקו הדעות האם על ארצות הברית הידידה הגדולה להתעבר על ריב לא לה ובכך להכניס את ישראל בעל כורחה למלחמה עם מדינת אויב. אלא שהעובדה שארצות הברית עמדה בראש קואליציה של 34 מדינות העניקה לישראל את הערובות המבטיחות כי אם תותקף תזכה למעטפת הגנה בינלאומית רחבה שתגן על האינטרסים שלה.

בסופו של דבר, אכן פרצה המלחמה בשיגור טילים על תל אביב, כ-600 כווייתים דווחו כנעדרים במהלך השלטון העיראקי וסביר שהוצאו להורג. בתמורה לשחרור המדינה על ידי האמריקאים השיב האמיר ג'אבר את הפרלמנט (האספה הלאומית) על מכונו. ב-2003 שימשה כוויית כבסיס לפלישת ארצות הברית לעיראק במטרה להפיל את ממשלו של סדאם חוסיין.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים