שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "השמים לא ייפלו אם ביידן ינצח במרוץ" • ראיון
הישורת האחרונה
ההערכות הן כי ביום הבחירות תירשם ירידה במספר המצביעים ביחס לאחוזי ההצבעה בימים האחרונים • כדי שטראמפ ינצח הפעם, על כישלון הסקרים להיות בפערים ניכרים מ-2016
שמעון ראלינצקי | צילום: יהושע פרידמן, עיבוד: בחזית מדיה

בעוד שעות ספורות יתעוררו אזרחי ארצות הברית באופן רשמי ליום הבחירות שיכריע את גורל המעצמה הגדולה בעולם ל-4 השנים הקרובות, כאשר מיליוני אזרחים אמריקנים ייצאו לממש את זכותם הדמוקרטית.

הבחירות עצמן החלו כבר לפני חודש ימים, כאשר עד עכשיו כבר הצביעו קרוב ל-96 מיליון אזרחים. היום בעצם, הוא היום האחרון בו מתאפשר, למי שמעוניין בכך, עדיין לצאת ולהשפיע.

העובדה כי עד כה כבר הצביעו מספר כה גדול וחסר תקדים של מצביעים בבחירות המוקדמות, מכניסה את ארצות הברית לעמדת המתנה ודריכות בכל הקשור ליום הבוחר, בציפייה לראות את מספר אחוזי ההצבעה אשר יסכמו את מערכת הבחירות הסוערת ביותר שידעה ארצות הברית בעשרות השנים האחרונות.

מערכת הבחירות הנוכחית אף שונה מקודמותיה, בשל החשש בקרב הבוחרים מהידבקות בנגיף הקורונה. בפעם הראשונה ניתנה האפשרות להצביע גם דרך הדואר, על ידי שליחת מעטפת הצבעה שעליה מתנוססת חתימת האזרח שהצביע ופרטיו, ללא הופעתו הפיזית בקלפי.

רואים בכל מוקדי ההצבעה תורים ארוכים המשתרכים לאורך מטרים רבים מחוץ לקלפי, בהם עומדים אנשים ובסבלנות רבה ממתינים לתורם למימוש זכותם הדמוקרטית, גם אצלנו במאנסי בריכוזים החרדים נצפים המחזות הללו, זאת תופעה שאמריקה לא הכירה עד עכשיו

שמעון ראלינצקי

"מבחינת אחוזי ההצבעה בבחירות, ב-40 השנים האחרונות, אחוז ההצבעה המקסימלי בבחירות לנשיאות עמד על 55% הצבעה. אחוזי הצבעה גבוהים יחסית נרשמו בבחירות בהם ניצח אובמה שעמדו אז על 56% יחסית לסטטיסטיקה, פער זה של השחורים שיצאו בהמוניהם לתמוך במועמד השחור הראשון בהיסטוריה, העניק לו את הניצחון", אומר ל'בחזית' שמעון ראלינצקי, עיתונאי חרדי המתגורר במונסי שבניו יורק. "הפעם יש כל כך הרבה אנשים שיוצאים להצביע שכנראה מחסום ה-55% יישבר ויירשם שיא חדש באחוזי ההצבעה", הוא מוסיף.

"בארצות הברית יום הבחירות הוא יום עבודה רגיל ושגרתי ולכן אחוזי ההצבעה הם נמוכים יחסית. אנשים בדרך חזור מהעבודה, אם יש להם כח, נכנסים על הדרך לקלפי ומצביעים, זה לא משהו שרוב האנשים מכוונים לכך מלכתחילה", מסביר ראלינצקי.

לדבריו, "עד לפני כמה שנים אנשים בכלל לא עניין אותם הבחירות. עשרות שנים זה היה תחום שהעסיק אנשים ספציפיים, הפעם התמונה שונה. אתה רואה אנשים שממש הולך להם בחיים לצאת ולהצביע, רואים בכל מוקדי ההצבעה תורים ארוכים המשתרכים לאורך מטרים רבים מחוץ לקלפי, בהם עומדים אנשים ובסבלנות רבה ממתינים לתורם למימוש זכותם הדמוקרטית, גם אצלנו במונסי בריכוזים החרדים נצפים המחזות הללו, זאת תופעה שאמריקה לא הכירה עד עכשיו".

"אמנם בהיסטוריה של ארצות הברית רשומים נקודות מפנה שונות שגרמו לאחוזי הצבעה מוגברים, אבל האירוע שאנו עדים לו עכשיו, הוא חריג בכל קנה מידה ואף אחד גם לא צפה את זה מראש. עוד לא היה מעולם דבר כזה באמריקה שהצביעו כבר יותר משליש מאזרחי ארצות הברית, בוודאי לא בהצבעה מוקדמת. כרגע ההערכות הן כי ביום הבחירות נראה מספרים נמוכים יותר של אנשים שיוצאים להצביע מהכמויות שראינו עד עכשיו", משער ראלינצקי.

טראמפ וביידן בעימות הראשון | צילום:

עד כמה הדומיננטיות של הקהילה החרדית קיימת בבחירות אלו יותר מבעבר?

"אני מזהה אחוזי הצבעה חסרי תקדים בציבור החרדי. יש המון חרדים שמעולם לא יצאו להצביע והפעם כן נרשמו בהרשמה המוקדמת להצבעה, פעם ראשונה שהם גילו ענין ביום הבחירות. צריך להבין, כולם יודעים שניו יורק לדוגמה מזוהה כדמוקרטית ולהצבעה החרדית לא תהיה משמעות או השפעה ועדיין, ההרגשה היא שהפעם זה משהו אחר, זה בוער בעצמות".

האם שוררת דאגה בקהילה החרדית מניצחונו האפשרי של ביידן?

"בבחירות שלפנינו, ב"ה אין כל כך ממה לפחד או לחשוש מכל תוצאה שלא תהיה, האווירה ברחוב זה יותר רוח, פרופגנדה, פרי תוצאה של קמפיינרים מעולים שהצליחו לשלהב את הציבור ולסחוף אותו בהמוניו אל הקלפי".

ועדיין המתח ברחוב מורגש בשיאו ובשני המפלגות נערכים למהומות בסיום הבחירות

"נכון מאוד. אני לא יודע אם פעם אירע באמריקה שכל החנויות הגדולות נאטמו עם לוחות עץ גדולים בגלל החשש ממהומות. בארה"ב תמיד התרגלו שהבחירות עוברות בשקט מופתי, חגיגה לדמוקרטיה הגדולה בעולם, אבל הפעם התחושה היא שחוששים ממהומות, שוררת מתיחות בקנה מידה שעוד לא היה, וזה רק מוכיח שאנו עדים למאורע היסטורי שה' יעזור שיעבור בשלום וללא נפגעים לאף אחד מהצדדים".

ממה נובע הפחד הגדול כל כך שמביא מיליוני אזרחים להיערך לקראת הבלתי נודע?

"בפשטות? כל צד 'מפחד' שיריבו ינצח. תומכי טראמפ חוששים מכך שהדמוקרטים לא יכירו בניצחונו של הנשיא המכהן וייצאו למהומות קשים יותר מאלו שראינו אחרי בחירות 2016 עם הפסדה הצורב של הגב' קלינטון. מאידך תומכיו של ביידן חוששים מניצחון של טראמפ או מכך שהוא יכריז על נצחונו לפני סיום ספירת הקולות מדינות המפתח ובכך ינסה לקבוע עובדות בשטח".

ועדיין שקלול כל הסקרים האחרונים מעניק יתרון ברור ובולט לביידן

"אכן. לפני 4 שנים הייתה וודאות שטראמפ מפסיד, כשהוא ניצח שרר הלם מוחלט ואנשים נותרו פעורי פה. אולם עכשיו התמונה שונה מעט, שכן שקלול הסקרים האחרונים בכלל המדינות מראים על ניצחון לביידן בפער של 7%. ממוצע הסקרים עכשיו (יום שני בערב, שעון ארה"ב) עומד על יתרון של  6.8% לטובת ביידן. ב-2016 אצל קלינטון עמד הממוצע על יתרון של 3-4 אחוזים לטובתה. על פניו, הפעם, כדי שטראמפ ינצח, הכישלון של הסקרים צריך להיות גדול ועוצמתי יותר. ועדיין אי הוודאות שולטת".

"באופן כללי, כשמסתכלים על המדינות המתנדנדות ששם התחרות צמודה ביותר, ניכר גם שם יתרון לביידן אבל באחוזים הקרובים לטווח הטעות הדגימה. מצד שני, עדיין ישנם הימורים גדולים שטראמפ עומד להפתיע פעם נוספת".

אני מזהה אחוזי הצבעה חסרי תקדים בציבור החרדי. יש המון חרדים שמעולם לא יצאו להצביע והפעם כן נרשמו בהרשמה המוקדמת להצבעה, פעם ראשונה שהם גילו ענין ביום הבחירות

שמעון ראלינצקי
אמריקה בוחרת 2020 | צילום: Drop of Light, שאטרסטוק

ומהי דעתך? מי עומד להיות הנשיא הבא של ארצות הברית?

"אני סבור שמדובר בסיכוי של 50/50 לכל אחד מהצדדים. ברצוני לנצל את הבמה החשובה ולומר, באמת שקשה עד בלתי ניתן להמר על התוצאה. יהודים רבים סבורים שאין היתכנות שטראמפ יפסיד, מצדם ברור שהוא ממשיך לקדנציה נוספת בבית הלבן, עד שהם לא מוכנים לחשוב על אפשרות אחרת. שייקחו בחשבון שיכול גם להיות מצב הפוך וצריך להתכונן גם לאפשרות הפחות נעימה. חשוב שאנשים יידעו ויהיו מוכנים שאם יקרה משהו והמציאות תטפח, שחלילה לא ייווצר מצב שהם לא יוכלו לחזור לעצמם כמו הדמוקרטים כשטראמפ ניצח".

"זה מה שקרה לפני 4 שנים. תומכי קלינטון היו כה בטוחים שהיא מנצחת, שכל הפסיכולוגים היה להם עבודה במשך חודשים ארוכים. אנשים היו כה שבורים ומדוכדכים עד שהם לא יכלו לחזור לחיים האמתיים שלהם".

"ביידן הוא לא אובמה, הוא שמר על קשר עם היהודים כל השנים. ברור שטראמפ הוא לא יהיה, אבל הוא גם לא שונא ישראל, הוא אדם שאין מה לחשוש ממנו, גם סגניתו קאמלה האריס אינה מסתירה את הקשר היהודי שלה. בעלה יהודי ובניה החורגים יהודים גם הם".

ועדיין המפלגה הדמוקרטית מזוהה בשנים האחרונות יותר ויותר כמובילת קו רדיקלי ואנטי ציוני

"בשנים האחרונות מתנהל מאבק פנים מפלגתי בתוככי המפלגה הדמוקרטית בין אלו המושכים יותר לכיוון הרדיקלי ומנסים אכן להשתלט על המפלגה מבפנים לבין אלו הוותיקים והמתונים יותר, ביידן והאריס הם יותר מהמתונים, וזה שביידן המתון נבחר כמועמד בפריימריז של הדמוקרטים כמועמדה לנשיאות, עצר את המגמה הזו שאכן היינו עדים לה בארבע השנים האחרונות. אם לדוגמה סנדרס היה נבחר והיה כרגע המועמד לנשיאות, לחשש והדאגה אכן היה במה להיאחז".

"האמת היא, שאף אחד מאיתנו לא יודע מה באמת טוב לנו. ההצבעה החרדית באמריקה מאז סיום מלחמת העולם השנייה כשהיהודים היגרו בהמוניהם אל היבשת שהסבירה לה פנים, באופן מסורתי ההצבעה שלהם הייתה לפי מידת הכרת הטוב כלפי המועמד, אף פעם זה לא היה על פי שיוך מפלגתי של קרבה לדמוקרטים או הרפובליקנים. המגמה בבחירות האלו ברורה, היהדות החרדית חייבת הכרת הטוב לנשיא המכהן דונלד טראמפ, ואך טבעי שייווצר סחף לסייע לו בבחירות ולהביא לניצחונו".

יהודים רבים סבורים שאין היתכנות שטראמפ יפסיד, מצדם ברור שהוא ממשיך לקדנציה נוספת בבית הלבן, עד שהם לא מוכנים לחשוב על אפשרות אחרת. שייקחו בחשבון שיכול גם להיות מצב הפוך

שמעון ראלינצקי

"בחלק הזה של הסיוע של טראמפ לאוכלוסייה החרדית אני רוצה להבליט נושא ספציפי, והוא המחוות כלפי אסירים יהודים שלרוב יושבים בכלא ומרצים עונשי מאסר על לא עוול בכפם. זה התחיל אצל רובשקין והמשיך אצל סמט ועוד הרבה הרבה סיוע שהיה בענין ונשאר מאחורי הקלעים", אומר ראלינצקי ל'בחזית'.

כך למשל, הוא מספר כי בכלא הידוע 'אוטרסוויל', שמכיל בית כנסת ואוכל כשר ומותאם במיוחד לצרכי האסיר החרדי, אין מניין. "זו הפעם הראשונה מזה שנים ארוכות שלאסירים השוהים שם, פשוט אין לאחרונה מנין לתפילה – כל כך הרבה יהודים שוחררו בשנים האחרונות מהכלא הודות לנשיא טראמפ, שאין מנין יהודים חרדים המרצים את עונשים בבית האסורים".

"לכן אך טבעי שבציבור שלנו תהיה כלפיו הכרת הטוב על המחוות שהעניק לנו ועל פעולותיו למען יהודי העולם. רוב רובם של היהודים האורתודוקסים יצביעו לו. אבל כמו שאמרתי, העולם לא הולך לעמוד מלכת אם ביידן ייקח".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים