שיתוף
תגובות
דעות » בחירות – כן או לא? התרחישים האפשריים
זירה פוליטית
יוסי ברגמן מנתח בטור מיוחד את שלל התרחישים והאפשרויות לנוכח ההיערכות במערכת הפוליטית לאפשרות שהכנסת תתפזר ומדינת ישראל תמצא את עצמה במערכת בחירות רביעית
ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החליפי גנץ | צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

המטוטלת שבה תלויים אזרחי ישראל נעה מעלייה לבחירות עכשיו, לירידה לבחירות אולי בהמשך. על פניו, בשביל לגלות מה ייצא נצטרך לחכות עד לסוף השבוע הבא, אז יפוג תוקף העברת התקציב. אלא שלמרות שמצבו של נתניהו בסקרים אינו טוב, נראה כי בכל זאת שווה לו הרפתקאת הבחירות הנוספות.

החורף הבא עלינו לטובה, אפוף בערפל מסתורין בכל הקשור להופעתו של גל הקורונה השלישי. ייתכן ולנתניהו ישנה עדיפות ללכת לבחירות עכשיו, כאשר התחזיות הקודרות מפני הופעתו של הגל השלישי הינן עדיין בגדר תחזיות. או אז, יוכל הליכוד למתג את עצמו כיציאה סבירה ממצב הקורונה למצב החיים הרגילים.

עם זאת, לא מן הנמנעכי הגל החורפי יגיע מוקדם יותר מהצפוי, מה שעשוי לגרור את נתניהו למערכת בחירות חסרת שליטה.

אחת מהסיבות לכך שבלוק הימין לא הצליח לשבור את תקרת 61 המנדטים, הייתה ההיענות הדי-חלשה של החרדים ביום הבוחר. עכשיו, כשמי שמתמודד נגד נתניהו הוא יאיר לפיד, כמעט ואין חרדי שיוכל להרשות לעצמו להישאר בביתו באדישות ולא לצאת להצביע.

למרות זאת, קיימת סבירות גבוהה למניעת הבחירות, שכן במפלגות החרדיות עשויים להגיע להחלטה כי אין זה הזמן להימורים, שכן הסבירות שנתניהו לא יצליח גם בפעם הרביעית להרכיב ממשלה גבוהה והיהדות החרדית עלולה למצוא את עצמה עם לפיד כראש ממשלה.

אלמנט נוסף שעשוי להשפיע מהותית על הבחירות הוא שינוי הסטטוס במערכת הפוליטית והמתמודדים בה. לאחר 2 ממשלות בהן נאלץ נתניהו להתמודד עם חייזר חיצוני שאינו מוכר בציבור, בדמותו של רא"ל במיל' בני גנץ, הדבר הכי טוב עבורו הוא שיאיר לפיד יתמודד מולו בבחירות. לפיד הוא יריב קל, כל החומרים מהארכיון יצוצו, והציבור הישראלי שכבר מכיר אותו, בחלקו הגדול, לא שש להצביע עבורו.

בנוסף, דווקא הכריזמטיות של לפיד, שיודע לתת פייט לנתניהו, יגרום לנתניהו להוציא מאמתחתו את המיטב שבקמפייני הבחירות. אם כי בתרחיש המדובר נדרשת מנתניהו מעט עבודה כאשר מצבו של לפיד בסקרים עדיין רחוק ממנו, בדגש לסוגיית ההתאמה לתפקיד ראש הממשלה. אך אל דאגה, תנו לנו עוד כמה ימי רביעי והם יהיו שווים פלוס מינוס.

נתון נוסף שאסור לשכוח, זה שללפיד כמעט ואין סיכוי להקים ממשלה, כמו גם ממשלת אחדות, שכן נתניהו יסרב לשבת איתו. כך שגם אם יוכרזו הבחירות, סביר להניח כי נמצא את עצמנו תוך תקופה קמרה בסיבוב נוסף – והעיקר שהיריב לא יוכל להקים ממשלה. עם זאת, יש החוששים מהבחירות, לאור התחזקות כוחו הפוליטי של לפיד לעומת נתניהו.

ניתוח הסקרים משמש גם הוא גורם מכריע בשאלת הבחירות. בכל מערכת בחירות מתחיל הליכוד את הקמפיין כשמצבו בסקרים חלש, אך ככל שהבחירות מתקרבות מצבו בסקרים הולך ומתחזק. נכון שזה בעיקר על חשבון גוש הימין, אבל כשבכל הסקרים גוש הימין עובר את ה-61 נראה כי לנתניהו אין סיבה משמעותית לדאגה. שלוק אחד בקשית ורוב מצביעי 19 המנדטים של בנט בסקרים חוזרים אליו באופן אוטומטי (בנט כזכור כבר התחיל מערכות בחירות עם 18 מנדטים בסקרים, ותוצאות האמת ידיעות).

עם זאת, יש הטוענים כי אחרי התייחסותו של נתניהו כלפי 'ימינה' בהקמת הממשלה הנוכחית, לא מן הנמנע כי בנט יחליט להישאר באופוזיציה עד הסוף, מה שיקשה עוד יותר על נתניהו – הן במערכת הבחירות והן בהקמת הממשלה.

אין זה סוד כי אחד הגורמים שמקשים על נתניהו בניהול הקואליציה, הוא בנט ומפלגתו 'ימינה' מאתגרים אותו עם חוקי ימין מבחוץ. כך שככל ותתקיימנה בחירות, ייאלץ נתניהו לשלם תמלוגים מכובדים לימינה, אך לא כל כך גדולים כמו לכחול לבן.

עם זאת, בנט שנותר לא פעם מאחור, עשוי שלא לוותר הפעם ולסחוט מנתניהו כמות תיקים גדולה, כפיצוי על הממשלה הנוכחית.

ככל ויוחלט לחוקק את החוק לפיזור הכנסת, כך שגנץ יישאר בטייטל רה"מ החליפי ותו לא, הולכים וגוברים סימני השאלה באשר לגורלו הפוליטי. אם לא יצליח לעבור את אחוז החסימה יפסיד גוש השמאל-מרכז קולות נוספים, ואם כן יעבור את אחוז החסימה יוכל הפעם להנות מבוחריו במחיר מוזל במיוחד במעמד חלוקת השלל.

אלא שלמרות זאת, בוגדנותו של נתניהו ביחסי האימון שנרקמו בינו לבין גנץ דווקא עשויה לסכן את המשך ישיבתם המשותפת בממשלה.

אם אכן נלך לבחירות, יוכל נתניהו לקבל את הגיבוי החיצוני של טראמפ, כמו בבחירות האחרונות. אם יבחר לחכות, לא בטוח שטראמפ יחכה לו, כנ"ל בנושא הריבונות הזכור לטובה. עם זאת, יצטרך נתניהו להתמודד מול קמפיין של 'ימינה' – שתמהר לזכיר לו שוב ושוב כי הוא טרם החיל את הריבונות.

כשהימין כמעט בטוח וכל המפלגות כבר סגורות בינן לבין עצמן (למעט עוצמה יהודית, שאלקטורלית היא שווה פחות ופחות מבחירות לבחירות), בגזרה השמאלית הכל מתפורר, וייתכן שאפילו בתוככי הרשימה המשותפת – ואין טוב מזה לימין.

עם זאת, כל עוד לא הוגשו הרשימות, אף אחד לא יודע אפילו להמר איך זה בסוף יסתיים.

מבחינת נתניהו, הסיכוי לזכות שוב בקדנציה מלאה, עדיף על פני הסיכון לאיבוד כהונה בת שישה חודשים בראשות הממשלה.

אך אסור לשכוח, שאינה דומה ההרגשה של החלפה בין ראשי ממשלה ברוטציה, לבין ההרגשה של הדחה בבחירות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים