שיתוף
תגובות
דעות » בחמאס יודעים כי בישראל ישנה ממשלה לא מתפקדת
"מבחוץ תשכל חרב"
הבוגרים שביננו עוד זוכרים את התקופה שהיה פחד לצאת לרחובות. כל אדם היה נראה מחבל מתאבד. נראה שכלום לא השתנה ואנחנו לפני מציאות קשה
דגלי ישראל וחמאס | צילום: sameer madhukar chogale, שאטרסטוק
צילום: דובר צה"ל

אין מי מאיתנו המבוגרים, בוגרי הפיגועים הקשים של שנות ה-90 והאלפיים שזוכר את אותם ימים ארורים, עת הלכנו ברחובות עיר כשחששנו מהצל של עצמנו שמא ההוא ממולך הוא בעצם מפגע או מחבל מתאבד שתכף עולה על האוטובוס שלנו, ולא חזרה לו תחושת המועקה או תחושת החרדה.

פיגוע רדף פיגוע, אוטובוס אחר אוטובוס, הסכינאות והפח"ע שלטה ברחובות, כמאמר הכתוב "מבחוץ תשכל חרב וחדרים אימה". וכאילו כלום לא עבר, ומאום לא השתנה, והנה אנו מוצאים עצמנו שוב כמעט באותו המקום בדיוק, רק מעט יותר בוגרים, מעט יותר עם נסיון וחלקנו אולי גם עם מעט יותר שערות לבנות.

תרשו לי להישאר סקפטי ולמרות הדיווחים כי כוחות הביטחון פשטו ליל רביעי על הכפר יעבד שבאזור ג'נין, בו התגורר המחבל דיא חמארשה, שביצע את הפיגוע המחריד שבו נרצחו למוות חמישה בני אדם בפיגוע בבני ברק, ועצרו חלק מבני משפחתו, בהם אחיו של המחבל, וחבריו. וצה"ל אף החל במיפוי הבית לקראת הריסתו, פחות מ-12 שעות מהפיגוע. במקום התפתחו עימותים בין הכוחות לתושבי המקום, והכוחות אף ירו באוויר בשלב מסוים.

וגם אחרי ששמעתי כי הכוחות עצרו במהלך הלילה חשודים בפעילות טרור ברחבי יהודה ושומרון. גל המעצרים התמקד במחנה הפליטים בלאטה בשכם, בית לחם, כפר קדום, רמאללה, מרדה, יעבד וכן כפרים מדרום לבית לחם. בין העצורים סטודנטים, אסירים ביטחוניים לשעבר ואחרים, וביניהם בולט חוסיין עביאת, בנו של עאטף עביאת, בכיר המבוקשים באזור בית לחם בראשית האינתיפאדה השנייה, שחוסל בפיצוץ במכוניתו כשהיה בדרכו לביצוע פיגוע, עדיין תרשו לי לומר כי מה שהיה הוא מה שיהיה ואין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים.

ההיסטוריה חוזרת

לא מעט עסקו במערכת הביטחון בחודשים האחרונים לקראת חודש הרמדאן שיחל בסוף השבוע הקרוב, בהתראות השונות שעלו על השולחן דנו כיצד ניתן להיערך לקראתם, החל ממעקב ברשתות החברתיות השונות וכלה בתגבור הכוחות בשטח.

אולם כמאמר הכלל הידוע מאה אחוז הצלחה, וכך מוצאים אנו את עצמנו שוב במסע טרור רצחני עם כעשרה הרוגים בתוך כשבוע, רק בתוככי מדינת ישראל, דבר שלא היה כבר שנים.

החל מההרוגים בפיגוע בבאר שבע, דרך חדרה וכלה בבני ברק כשבדרך היו לא מעט ניסיונות כאלו ואחרים שנמנעו בחסדי שמים, היו שתירצו בהתחלה כדאעש, אולם לכל ברור כעת תמונה אחת ברורה, העסק מתוכנן ומתוזמר היטב ומשום מה במערכת המדינית ממשיכים לישון בעמידה.

בכל ישיבות ההיערכות בחודשים האחרונים השמיעו והתריעו כלל הגורמים הבכירים בפני מקבלי ההחלטות כי חמאס עזה מעלה הילוך ומנסה בכל מחיר להבעיר את השטח לקראת ימי הרמדאן, אולם רק בשטחי איו"ש, ירושלים ופנים הארץ, ולעשות הכל על מנת שאם יהיה משהו אזי לא בשטח רצועת עזה ככל והדבר תלוי בו.

טרוריסטים של חמאס | צילום: Abed Rahim Khatib, שאטרסטוק

ניצני הפתיחה של המצב העכשווי נזרעו להם אי שם באמצע מבצע שומר החומות. כן, בדיוק באותו מקום שבו אומנם נכנסנו להפסקת אש, אך לא הביא להכרעה ברורה בדבר האיום מעזה וגדיעת הטרור.

בכלל יש לה למדינת ישראל מן נטייה טבעית שכזו לפתוח מערכות ואירועים שונים ומעולם לא לסיים את הפעולה וכך לאסוף לאט לאט בדרך לא מעט זירות חדשות כשעוד לא סיימנו עם הזירה הקודמת.

מאז ימי שומר החומות או חרב ירושלים כפי שנקרא אצל הערבים, עת הצליח חמאס למתג עצמו כשומר ירושלים והמקומות הקדושים לאסלאם איבדה ישראל לא מעט מההרתעה והאחיזה שלה בשטח.

ברצועת עזה כלפי חוץ אומנם מנסים לשדר עסקים כרגיל אך השטח הפלסטיני בוער מבפנים, ובחמאס יודעים היטב שהם אינם יכולים לקחת על עצמם עוד מערכה כזו, משום שהדבר יגרום לתסיסה גדולה יותר, שכבר החלה אומנם מטעם האופוזיציה, אך בממדים קטנים עד כה, ודווקא בגלל זה בחמאס יודעים היטב שאין באפשרותם לפתוח במערכה חדשה ברצועה, ואת כל מרצם הם מנסים להשליך על איו"ש.

הכתובת על הקיר

כל מי שקצת מכיר ויודע, יכול לספר או שלא, כי על שטחי יהודה ושומרון בכלל, ועל ערים כדוגמת שכם, ג'נין ועוד כמה כפרים בדרך עובר משהו לא פשוט. שלטון הפתח של אבו מאזן נחלש, חמאס התחזק, כמות כלי הנשק הבלתי נגמרים הנמצאים בידי המחבלים החמושים הולכת וגדלה, ומפעילות אחת לשניה העסק הולך ונהיה יותר קשה.

בחודשים האחרונים ישנם מקומות באיו"ש שכל כניסה של כוחות הביטחון תמיד מלווה בירי לעבר כוחותינו שרק בחסדי שמים מסתיימת ללא נפגעים, ולא לחינם קמנו לעיתים בבקרים ושמענו על מחבל כזה או אחר שנהרג בידי הכוחות.

רק בשבוע האחרון התבטאו בכירי חמאס במהלך ראיונות לכלי תקשורת בלבנון על כך שהמתיחות לא רק שלא פגה אלא אף מחריפה ואף העלו את הטונים לקראת הרמדאן.

כך לדוגמא בראיון לערוץ אל-מיאדין (ערוץ טלוויזיה לווייני פאן-ערבי המקורב לחזבאללה) לפני כיומיים אמר סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אלערורי כי "הגדה המערבית באמת תתפוצץ מול הכיבוש אם יתקיים איתה קרב. שישראל תבלע את כל האשליות שלה בגדה המערבית ובירושלים. האזור הזה נמצא בלב ההתנגדות ומוכן לקום מחדש".

גם בכיר החמאס איסמעיל רדואן התבטא בחודש האחרון בראיון כי "'חרב ירושלים' אינה נחלת העבר ולא תסתיים עד שתביא לשחרור המוחלט של כל פלסטין. מי שחושב שהוא ייתן לכיבוש לגיטימציה על ידי פגישה איתו או נורמליזציה איתו, הוא לא יצליח בכך. אנו קוראים לעימות כולל עם הכיבוש עם כל מיני התנגדות, במיוחד ההתנגדות המזוינת".

גורמים בכירים במערכת הביטחון העריכו בפנינו בימים האחרונים כי במצב הנוכחי לא ירחק היום שלצה"ל לא תהיה ברירה ויצטרכו לצאת לחומת מגן שבימים אלו מלאו לה 20 שנה, על מנת לנקות את הכפרים והערים הפלסטיניות מכמויות הנשק והמחבלים שבתוכם.

הכל דיבורים

כבר אמש התקיימה הערכת מצב מבצעית, בראשות הרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי, נוכח האירועים האחרונים ובהמשך להחלטה לתגבר בכוחות נוספים את קו התפר ומרחב איזור יהודה ושומרון.

במהלך הערכת המצב, נדונו מאמצי ההגנה באיזור לצד הגדרת שלבי המוכנות להמשך. הרמטכ״ל הנחה על ביצוע מידי של מספר צעדים שמטרתם חיזוק מאמצי ההגנה והסיכול, איסוף המודיעין וקידום מוכנות צה״ל בזירה הפלסטינית.

בנוסף, הגדיר הרמטכ"ל את המאמצים המבצעיים המרכזיים הנדרשים לחיזוק תחושת הביטחון בעורף ולתגבור גזרות יהודה ושומרון, ועוטף עזה. הרמטכ״ל הנחה על מעבר למצב כוננות מוגבר ועל היערכות לתרחישי הסלמה שונים.

יצוין כי עד כה, תגבר צה"ל את הגזרות השונות ב-14 גדודים לוחמים, בכוחות צלפים ובלוחמים מיחידות מיוחדות. בנוסף, יתוגברו יכולות המודיעין והאיסוף.

יחיא סינוואר – חמאס | צילום: Anas-Mohammed, שאטרסטוק

צה"ל יציע למשטרת ישראל סיוע נרחב, במסגרתו יוקצו 15 פלוגות הכשרה מיחידות מיוחדות שחלקן יסייעו בהגנה על מרחב התפר וחלקן ייפרסו בערים מרכזיות, בהתאם להחלטת משטרת ישראל. בנוסף, צה״ל הציע להוביל את הקמתן והצטיידותן של פלוגות מג״ב נוספות, לתגבור במשימת ההגנה והביטחון בעורף. בהתאם לצורך, יספק צה״ל גם סיוע לוגיסטי. ועוד הוחלט כי כלל החיילים שהוכשרו ברמת רובאי 03 ומעלה, יצאו עם נשק לביתם בכפוף לנהלים.

אבל למרות כל הדיבורים ולמרות כל המאמצים חשוב להדגיש דבר אחד בסיסי. שינוי לא יהיה כאן בממשלה הנוכחית, בפרט שכל החלטה כזו או אחרת עלולה לפרק את יציבותה של הממשלה, ואת זה בדיוק חמאס יודע, מבין ומנצל.

בחמאס יודעים כי בישראל ישנה ממשלה שלא מתפקדת מבחינה ביטחונית בתוככי מדינת ישראל, ובעצם נטולת כל שיניים על מנת לרסן את הטרור ברחובות הערים, ואת זה בדיוק הוא ינצל. ובדיוק מאותה סיבה בחמאס לא יפתחו במערכה בדרום אם ניתן לעשות זאת באיו"ש וכך ירוויח שני דברים במקביל.

האחד זהו ההסלמה הביטחונית בימי הרמדאן שמשרתת את הנרטיב שלו, והשני זהו כיבוש השטח הפנים פלסטיני אל מול הפתח ואבו מאזן ובו הוא מצטייר כמושיע היחיד מפני "הכיבוש הישראלי" והצלת הכבוד הפלסטיני האבוד.

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. לא יודע לגבי עכשיו אבל בטוח שיידעו לגבי ממשלת כישלוניהו וחבריו והעובדה לא הפסיקו לשגר טילים ומרגמות ורקטות לחוטף עזה אשקלון ומרכז ישראל כל עתמשעלה בהם הרצון כי ידעו שממשלת כחול השער חוץ מלקשקש עצמה לדעת לא תעשה דבר .

  2. ימין הזוי שעושה סלט מהכל כולם חוזרים לאינטיפדה ומדלגים על 2015 ראש הממשלה הקודם היה אז בשלטון . 50 איש נרצחו עד סוף 2016 כ16 חודש לקח לכוחו. הביאחון להרגיע את המצב אבל אז היה ראש ממשלה .שידע לתמרן בהצלחה את התיקדורת והציבור דרך מסיבות עיתונאים ללא שאלות רק נאום ארוך ומסית. של אני ואני אב היום יש אשמים המיפלגה הערבית שחברה בקואליציה שעד רגע זה לא מנעה שום פעולה צבאית. או אחרת..סתם הסתה .ועכשיו הגאונים חובשי הכיפו. הסרגות שהקימו עמותות שתפקידן למצוא פגם מן העבר של אישיפ ךותיטיים לא מן הימין כמובן. שם הכל היה ונישאר אידאולוגי..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים