שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » ביהכנ"ס הוותיק ביותר במולדובה ישופץ
במטרה להצילו מקריסה
"בית הכנסת של הזגגים" שנבנה במולדובה לפני 133 שנה, שרד את פרעות קישינב, הפצצות חיל האוויר הנאצי והקומניזם – ובמשך שנים היה בית הכנסת היחיד שפעל בבירה

"בית הכנסת של הזגגים" בקישינב בירת מולדובה עובר בימים אלה שיפוץ נרחב כדי למנוע את קריסתו, בעקבות פגעי הזמן ומזג האוויר שנגסו בו – 133 שנה אחרי שנחנך בשנת תרמ"ח (1888 למניינם). בנייתו החלה שנתיים קודם לכן בידי אחד מגדולי הארכיטקטים של אותה תקופה. באותה תקופה עדיין היו במזרח אירופה בתי כנסת ייחודים לבעלי מקצועות מסוימים – והמבנה כונה "גלייזיאר שול", כלומר בית הכנסת של הזגגים, משום שמרבית מתפלליו עסקו במקצוע זה, שהיה נפוץ בימים ההם בקרב תושבי העיר.

בית הכנסת היה פעיל ושוקק במניינים ושיעורי תורה עד מלחמת העולם השנייה, שבה סבלה קישינב כולה מהפצצות חיל האוויר הנאצי. גם המקום הקדוש נפגע – תקרתו קרסה, דלתותיו וחלונותיו נופצו וכשהנאצים נכנסו רגלית לעיר הם גם אטמו אותו. לאחר המלחמה ולמרות ההרס הרב, בחודש אדר תש"ז (מארס 1947) שופץ המבנה בעקבות דרישת חברי הקהילה היהודית למועצת העיר קישינב.

חיילים מהקהילה היהודית, שהשתתפו במלחמה ואף נפצעו, לקחו חלק בהקמתו ושיחזורו של בית הכנסת. למרות הקשיים הפיזיים ופציעותיהם הם שמו להם כמטרה להחזיר עטרה ליושנה ולבנות מחדש את בית הכנסת הגדול. תהליך השיפוץ ארך כשנה והבניין החדש היה חזק ונאה יותר. באותם ימים, בהם הקומוניסטים שלטו ללא עוררין, "בית הכנסת של הזגגים" היה היחיד שפעל בעיר – לאחר שיתר בתי הכנסת הוסבו לשימושים אחרים.

גם אחרי רעידת האדמה שהתרחשה במולדובה בשנת תשל"ז (1977), נציגי הממשל אישרו תכנית לשיקומו ובשנים לאחר מכן נבנתה בו מאפיית מצות. באותן שנים כיהן כרב בית הכנסת לב מויסיביץ' סמוליאק שהגיע עד לדרגה המקבילה לסגן אלוף על לחימתו בשדה הקרב נגד הצבא הנאצי. הוא התמיד לקיים תפילות בשבתות ובמהלכן היה מקריא בפני הציבור – בשפה האידית – את פרשת השבוע. במשך שנים הוא אסף תלמידים מרחבי המדינה ולימד אותם במבנה.

בסוף שנת תשמ"ט (1989) התחולל שינוי אדיר בחיי הקהילה היהודית במדינה: הרב זלמן אבלסקי נשלח אליה בידי הרבי מליובאוויטש והחל בשיקום הזהות היהודית והקמת מוסדות במדינה. הוא הקים בתי ספר, גן ילדים ומכללה לנשים בעיר ואט אט החלו הנשמות להתעורר. כהצדעה לפעילותו החליטה העירייה על שינוי שם הרחוב שבו שוכן "גלייזיאר שול" מיאקימובסק לחב"ד-ליובאוויטש.

בשנת תשס"ד נפטר הרב אבלסקי, ובנו הרב יוסף יצחק מונה לממשיך דרכו ברבנות ובשליחות, בסיוע 3 מנכדותיו של הרב זצ"ל שהגיעו עם בעליהן וילדיהן למולדובה.

בימים אלה החלו עבודות השיפוץ הגדולות לבית הכנסת, שיהפוך לגדול, חדיש ונגיש – על מנת להתאימו לצרכיה של הקהילה היהודית התוססת בבירת מולדובה. מבית הכנסת יוצאת הפעילות העניפה לכלל הקהילות היהודיות מסביב לקישינב והמקום הפך ללב הפועם של התקומה היהודית במדינה המזרח אירופית. בית הכנסת המשופץ ייקרא על שמו, "ר' זלמן'ס שול". עלות השיפוץ עומדת על 400,000 דולר.

 "המצב הכלכלי פה בכי רע, הקורונה מכה קשות בתושבים ואנחנו זקוקים לכל שקל כדי שנצליח לשפץ את המבנה בטרם יקרוס. בשנתיים שמאז פרוץ המגפה הפעילות שלנו התעצמה וכוללת לא רק סיוע רוחני אלא גם הגשת מנות מזון וציוד רפואי ליהודי מולדובה – ובלי הבניין לא נוכל לעשות זאת", אומר מנכ"ל הקהילה היהודית הרב זושא אבלסקי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים