שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » ביידן הכיר ברצח העם הארמני; ארדואן זועם
החלטה היסטורית
יממה בלבד לאחר שעדכן את ארדואן על כוונתו. שר החוץ הטורקי הגיב: "אף אחד לא ילמד אותנו על עברינו". משרד החוץ הישראלי הגיב: "מדינת ישראל מכירה בסבל העם הארמני"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן החליט היום בצעד היסטורי, והצהיר שארה"ב מכירה בהרג הארמנים על ידי האימפריה העות'מאנית במלחמת העולם הראשונה כרצח עם, זאת יממה בלבד לאחר ששוחח עם נשיא טורקיה ועידכנו כי בכוונתו להכיר בטבח. ההצהרה מגיע לאחר עשרות שנים של הימנעות מהצהרות גורפות בסוגיה מצד הבית הלבן. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר בתגובה להצהרת ביידן: "אנו דוחים כול פוליטיזציה של הטבח בידי קבוצה שלישית, ארה"ב צריכה להסתכל על עברה".

בהצרה שנשא נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי "בכל שנה ביום זה אנו זוכרים את חייהם של אלה שמתו ברצח העם הארמני בתקופה העות'מאנית ומתחייבים לעצמנו למנוע שוב זוועה שכזו. במשך עשרות שנים מהגרים ארמנים העשירו את ארצות הברית באינספור דרכים, אך הם מעולם לא שכחו את ההיסטוריה הטרגית שהביאה כל כך הרבה מאבותיהם לחופינו. אנו מכבדים את סיפורם ורואים את הכאב. אנו מאשרים את ההיסטוריה. אנו עושים זאת לא להטיל אשם אלא כדי להבטיח שמה שקרה לעולם לא יחזור על עצמו".

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו הגיב על הצהרת ארה"ב ואמר כי "באנקרה דוחים את הטענות 'הפופוליסטיות' של נשיא ארצות הברית. אף אחד לא ילמד אותנו על עברינו. אופורטוניזם פוליטי שווה ערך לבגידה בשלום ובצדק". משרד החוץ הטורקי שחרר הודעה רשמית שבה נאמר כי "להצהרה אין תוקף חוקי וכי היא עלולה לפתוח פצעים עמוקים ביחסים בין שתי המדינות".

במשך כל השנים התנגדו בטורקיה לכל הכרה ברצח העם הארמני מצד בעלות בריתה והציבה זאת כקו אדום במדיניות החוץ שלה. גם אזרבייג'ן, המצויה בסכסוך עם ארמניה, הביעה לא אחת התנגדות להכרה שכזו.

לפני כשנה, כשביידן עוד היה רק מועמד לנשיאות, הוא ציין את הרג הארמנים והבטיח לתמוך במאמצים להכיר במעשי הטבח בתור רצח עם. בחשבון הטוויטר שלו צייץ אז: "היום, אנחנו זוכרים את הזוועות שנעשו לארמנים במהלך רצח העם הארמני. אם אבחר, אני מבטיח לתמוך בהצעה המכירה ברצח העם הארמני ואשים בראש סדר העדיפויות קידום של זכויות אדם אוניברסליות"

רצח העם הארמני התחולל בשנת 1915 והוא כלל סידרה של מעשי הרג וגירוש של אזרחים ארמניים מחלקים שונים של האימפריה העות'מאנית. כמיליון וחצי גברים, נשים וילדים ארמנים נהרגו בידי הטורקים בשנותיה האחרונות של האימפריה העות'מאנית, בין השאר בצעדות מוות אכזריות. בטורקיה טענו לאורך השנים כי מספר המתים נופח וכי בפועל הוא נמוך בהרבה, ולדבריהם, הארמנים לא נהרגו כתוצאה ממבצע שיטתי שנועד להשמידם, ולכן כינוי המעשים "רצח עם" חוטא לאמת.

משרד החוץ הישראלי הגיב להצהרה: "מדינת ישראל מכירה בסבל הנורא ובטרגדיה של העם הארמני. במיוחד בימים אלו מוטלת עלינו ועל מדינות העולם האחריות לוודא כי אירועים כאלו לא יישנו".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, בתגובה להכרה של ביידן ברצח העם הארמני: "זוהי הכרה היסטורית באחד הפשעים המתועבים של האנושות. הגיע הזמן שגם ישראל תתנקה מהאינטרסים הפוליטיים, תפעל למען הצדק הבסיסי ביותר – ותכיר ברצח העם הארמני. אסור שמדינת העם היהודי תתן יד לניסיונות למחוק את ההיסטוריה".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. המונח Genocide נטבע ע"י רפאל למקין בהשראת הרצח של הארמנים בין השאר. לכן לפי ההגדרה המקורית Genocide כולל את רצח הארמנים. אם רצח עם הוא תרגום של ג'נוסייד אז רצח הארמנים היה רצח עם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים