שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » דרעי מעכב בניית שכונה חרדית על שם הגר"ע יוסף
חשיפת 'בחזית'
בימין טוענים: שר הפנים מעכב את בנייתן של אלפי יחידות דיור למגזר החרדי בשכונת 'עטרות יוסף' שבמזרח ירושלים • משרד הפנים: "אזור בעל רגישות מדינית"
יו״ר ש״ס אריה דרעי | צילום: דוד כהן, שאטרסטוק

יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, מעכב את בנייתן של כעשרת אלפים יחידות דיור המיועדות למגזר החרדי ואמורות להיבנות בשכונה חדשה במזרח ירושלים בשם 'עטרות יוסף' ע"ש ולזכרו של מייסד תנועת ש"ס מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל – כך טוענים גורמים בימין בשיחה עם 'בחזית'.

ממידע שהגיע ל'בחזית', במשרד הפנים הבהירו למובילי הפרויקט כי יימנעו מלקדם את בניית השכונה עד להסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו.

שטח השכונה שוכן באזור שנועד להגיע לידי הפלסטינים במסגרת 'עסקת המאה' של נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ, אך משרד השיכון בראשות השר יעקב ליצמן, בשיתוף פעולה עם יזמים בירושלים, הגישו הצעה לאמריקאים הכוללת הקצאת שטח חלופי לפלסטינים. לטענת גורמים המעורים בפרטים, ההצעה קיבלה את הסכמתו השקטה של שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן.

יחידות הדיור אמורות להיבנות בתוך שטחה המוניציפלי של ירושלים. התוכנית משתרעת על כ-1,300 דונם ומתוכננות להיבנות בה כ-9,000 יחידות דיור, רובן על אדמות מדינה. התכנון מדבר גם על 290,000 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה.

לפני כארבעה חודשים אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעילים למען הבנייה כי יקדם את הבנייה "בקרוב". לפני שבועיים נתניהו חזר שוב על הדברים אך התהליך טרם התקדם. במשרד ראש הממשלה אף אמרו כי "בימים אלו מתבצעת עבודת מטה לאישור תוכנית בנייה בוועדות התכנון. התוכניות יובאו בתקופה הקרובה לאישור הוועדה".

בחוות דעת של העו"ד יצחק בם, שהגיעה לידי 'בחזית', נטען כי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים צריכה להתכנס ולדון באישור הבנייה בשכונה החדשה. בוועדה אמרו בתגובה כי "לשכת התכנון וחברי הוועדה המחוזית עובדים במלוא המרץ במגבלות הקורונה על כל המשתמע מכך. כשיומן הועדה יאשר זאת ישלח מועד לדיון בתוכנית".

בפועל, הוועדה בראשות עו"ד עמיר שקד, לא התכנסה כדי לדון בנושא. אחרי תקופה קצרה נערכו הבחירות לנשיאות בארה"ב. כשבוע לפני הבחירות מובילי הפרויקט מיהרו לפנות ללשכתו של דרעי וביקשו כי יקדם את המהלך עוד לפני הבחירות מחשש כי דונלד טראמפ יפסיד בהן, אך הפונים נענו בשלילה.

מפת התכנון של 'עטרות יוסף' | צילום: הדמיה

אחד הפעילים אמר ל'בחזית', כי "אנשי דרעי נתנו לנו להבין כי העניין אינו קשור לימין או שמאל, בנייה או עיכובה – אלא אך ורק בכך שהמהלך לא יהיה בניגוד לרצונו של נתניהו. נאמר לנו כי דרעי לא יפעל בניגוד לדעתו של ראש הממשלה וכי מה שנתניהו אומר לפעילי הימין – לא בהכרח דומה למה שהוא חושב ורוצה באמת".

מנגד, בסביבתו של ליצמן אמרו, כי בניגוד לדרעי, שר השיכון נחוש לקדם את המהלך ויפעל גם אם זה יהיה בניגוד לרוחו של נתניהו.

הפעילים למען הבנייה שוקלים לעתור לבג"ץ נגד דרעי על כך שהוא מעכב את הבנייה. עו"ד בם סבור כי "המצב המשפטי הוא שאין מניעה לכנס את הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לדון בהפקדת תכנית מתאר עטרות, ולא נדרש לכך, מבחינת הדין, שום אישור מדיני. נהפוך הוא, בהיעדר החלטת ממשלה מפורשת הקובעת מדיניות של הימנעות מהליכי תכנון וקידום תכניות הבנייה, הימנעות מכינוס ומוסד תכנוני מטעמים שאינם תכנוניים עלולה להיות נגועה בפגם של שיקולים זרים".

יצוין כי כל חברי ועדת תכנון ובנייה בירושלים, מלבד מרצ, כבר העניקו את הסכמתם לאישור הבנייה, ורק מחכים לאישור של דרעי.

ביום רביעי בשבוע שחלף הגיש ח"כ מתן כהנא מ'ימינה' שאילתה ישירה לשר דרעי בנושא, בדרישה לדעת "מה מונע מהוועדה לתכנון ובניה במחוז ירושלים להתכנס ולאשר את השכונה על שם כאשר התוכנית ראשונה בחשיבותה ובגודלה? מה היא תגובתך לחוות דעת המחייבת לכינוס הוועדה ביחוד שאין כרגע הוראה אחרת ברורה מראש הממשלה ואף הפוך מכך? עבר זמן רב מאוקטובר, מהו התאריך שבו מתכננת הוועדה להתכנס ולדון בתוכנית?"

בנימין שפרן, הפעיל המרכזי למען הבנייה בעטרות, אמר ל'בחזית' כי "דרעי הוא איש עתיר זכויות שהפך בשנים האחרונות לבולדוזר של הציבור החרדי, אך לא ייתכן שבמקרה הנוכחי הוא יתנגד לפעילות למען ארץ ישראל השלמה ולמען אכלוס אלפי בני תורה מעדות המזרח בירושלים".

בקרב הפעילים העוסקים בעניין קיימת דאגה ממריחת הזמן וחוששים כי עם כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד הנשיאות בארה"ב, הנושא יירד מהשולחן סופית.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "שר הפנים אינו מעורב בתהליך העבודה של הוועדה המחוזית ובנושאים שעולים על סדר יומה, ובכל מקרה, ההחלטה על הקמת שכונה חדשה באיזור בעל רגישות מדינית אינה נמצאת בתחום אחריותו וסמכותו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים