שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » בימי ירח מלא אנחנו נוטים לישון פחות
מחקר מצא
המשתתפים המחקר הגיעו משלוש קהילות ילידיות שונות • באופן מפתיע דווקא אלו שמחוברים לחשמל הושפעו הכי הרבה • ייתכן והדבר אינו קשור בהכרח בקשר ישיר לאור הירח
ירח | צילום: kdshutterman, שאטרסטוק

מחזור הירח כידוע, יכול להשפיע על הגאות והשפל של גלי הים, וכעת מתברר כי הוא יכול גם להשפיע באופן ישיר על השינה שלכם. מחקר חדש מצא כי בימים שלפני הירח מלא אנשים נוטים ללכת לישון מאוחר יותר. המחקר התפרסם בכתב העת Science Advances.

החוקרים מהמחלקה לביולוגיה באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל, גילו שאנשים נטו ללכת לישון חצי שעה מאוחר יותר בממוצע, ולישון באותו הלילה 50 דקות פחות, מהלילות שקדמו להופעת ירח מלא.

המחקר עקב אחרי 98 אנשים שצוידו במוניטור שינה שהוצמד לגופם וניטר את דפוסי השינה שלהם במשך מחזור ירח אחד או שניים. מחזור ירח אחד אורך 29.5 ימים.

"בימים שלפני ירח מלא, האור שמפיץ הירח לאחר השקיעה הוא בוהק למדי", הסביר לאונרדו קסירגי, פוסט דוקטורנט במחלקה לביולוגיה ואחד מעורכי המחקר. "אור הירח החזק בימים האלה, הופך פעילויות חוץ כמו ציד או דיג ואפילו אינטראקציה חברתית עם קבוצות אנשים אחרות בלילה לנוחות יותר בלילות הללו", אמר קסירגי.

משתתפי המחקר הגיעו משלוש קהילות ילידיות שונות: לאחת מהן לא היתה גישה כלל לחשמל, לשנייה היתה גישה מוגבלת לחשמל ולשלישית גישה מלאה לחשמל. אך החוקרים מצאו שללא קשר לטיב הגישה לחשמל, אצל כל המשתתפים הודגם דפוס חזק שהראה שהם הלכו לישון מאוחר יותר וישנו פחות דקות בלילות שלפני ירח מלא.

באופן מפתיע אלו שהושפעו בצורה הכי חזקה אלה האנשים האורבניים שהלכו לישון אפילו מאוחר יותר וישנו עוד פחות זמן ממקביליהם בקהילות הכפריות והמרוחקות יותר. קסירגי אמר כי הוא היה מופתע לגלות שהילידים העירוניים יותר הושפעו בצורה חזקה יותר מהירח, משום שההשערה שלו לפני המחקר היתה שדווקא התושבים בקהילות הספר יושפעו ממחזור הירח יותר.

אך יתכן ועניין השינה אינו בהכרח קשור בקשר ישיר דווקא עם אור הירח, "העובדה שראינו את המודולציה הזאת גם בקהילות עם גישה מלאה לתאורה חשמלית מצביעה על כך שההשפעה הזאת קשורה לאו דווקא לאור של הירח, אלא לגורם אחר שקשור אליו", אמר קסירגי.

לאחר שסיימו לאסוף את נתוני השינה של הקהילות הילידיות, השוו אותם החוקרים לנתונים דומים שנאספו מ-464 סטודנטים באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל (שהשתתפו במחקר אחר על שינה), וגילו גם אצלם את אותם הדפוסים.

פרופ' דה לה איגלסיה אמר כי ההמלצה שלו לאנשים שסובלים מבעיות שינה או מקושי להירדם היא להימנע מאורות בוהקים ומסכים בשעות הערב ולהיות מודעים במיוחד ופרואקטיביים בימים שלפני ירח מלא שבהם "לרוב האנשים יש נטייה טבעית להתחיל את השינה מאוחר יותר ולישון פחות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים