שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ביש עתיד לא פוסלים בנייה במזרח ירושלים
מפלגת שמאל?
ל'בחזית' נודע כי ח"כ מיקי לוי לא פוסל קידום בנייה בעטרות בכדי לא לפגוע ברכס לבן • בכיר ב'יש עתיד': "העובדה שהשטח מעבר לקו הירוק לא פוסל את התכנית אוטומטית"
יאיר לפיד, מיקי לוי ומאיר כהן | צילום: אתר הכנסת

בעוד בקרב מפלגות הימין יש מי שמאשימים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעיכוב הבנייה בשכונת 'עטרות' שבמזרח ירושלים האמורה להכיל על פי אחת מתכניות הבנייה במקום לא פחות מ- 9,000 יח"ד, מסתבר, כי דווקא 'יש עתיד' המגדירה עצמה כמפלגת 'מרכז' בניגוד לליכוד, דוגלת בבנייה יהודית בשכונה זו.

אז מי אמר שלסמוטריץ'-בן גביר, בנט, סער ולפיד אין משהו אחד שהם כן מסכימים עליו?

לידי 'בחזית' הגיעו תכתובות המלמדות כי מפלגת 'יש עתיד' תומכת לכאורה בבניה יהודית בשכונת 'עטרות' במזרח ירושלים, זאת על אף שבכהונתו כשר האוצר וכחבר הממשלה התבטא יו"ר המפלגה לפיד בנחרצות נגד בנייה מעבר לקו הירוק כשהוא מגדיר את תכניות הבנייה שמשרד השיכון ביקש לקדם כ"רעיון ש'יש עתיד' תעשה הכול כדי להשאירו כרעיון רע בלבד וחסר מימוש".

על פי הפרטים שבידי 'בחזית' ומתפרסמים לראשונה, במפלגת 'יש עתיד' רואים בבנייה ב'עטרות' השנוי במחלוקת ואשר כרוכה בהתנגדות הפלסטינים וארצות הברית, אלטרנטיבה לגיטימית לבנייה ב'רכס לבן' בירושלים במסגרת מאבק 'הירוקים' לשימור מסגרות הטבע שהתברכה בה בירתנו ואשר עומדת בפני איום הכחדה אם התכניות לבניה ברכס ייצאו לפועל, זאת בשל המחסור החמור בעתודות קרקע לבנייה בבירה.

מנגד, גורמים בכירים במפלגה טוענים שהם טרם למדו את התכניות ואינם מכירים את התכניות לבנייה ב'עטרות' לעומק, כך שהצגת הדברים באופן חד צדדי, חוטא לאמת.

פתרון למצוקת הדיור החרדית?

שכונת 'עטרות' במזרח ירושלים, מצויה בלב מחלוקת בין ישראל לפלסטינים הטענים כל אחד לבעלות על השטח, בנוסף היא מהווה כאמור נקודת חיכוך בין מדינת ישראל לממשל האמריקני, בהיותה אדמה שסופחה לעיר ירושלים בשנת 1967. בעוד הפלסטינים כאמור טוענים כי מדובר באדמה השייכת להם, עמדת ישראל היא כי מדובר בשכונה שעד שנת 48' הייתה מאוכלסת בידי מתיישבים יהודים שרכשו את האדמה בכסף מלא ונאלצו להימלט על נפשם מאימת הירדנים.

במדינת ישראל יש מי שרואים בבנייה בשכונת 'עטרות' הממוקמת מטרים ספורים מקלדניה ומכפר עקב ושוכנת במרחק 4 דקות נסיעה מרמאללה, חשיבות אסטרטגית מהמעלה הראשונה להמשך שמירת הרצף היהודי שצפוי להגיע עד לשכונת רמות הגדולה. "בנייה יהודית בשכונה תגדע את רצף הבנייה הפלסטינית שמתחילה בנפת רמאללה ומגיעה עד שכונת הענק הירושלמית רמות כשהיא מאיימת על עתידה הדמוגרפי של ירושלים", אומר בשיחה עם 'בחזית' אחד הפעילים למען ירושלים.

לדבריו, "כבר היום, על פי נתונים רשמיים ועדכניים, היחס בין יהודים לערבים עומד על 39 אחוז אוכלוסייה ערבית, בעוד הנתונים הלא רשמים מדברים על 41% בגלל החישוב של כפר עקב לפי בדיקת צריכה של מים וביוב… (כפר עקב שוכנת בצפון שטחה המוניציפלי של העיר, באזור מזרח ירושלים, סמוך לקלנדיה ועטרות)".

יצוין, כי בעבר היו אף מי שהציעו את השכונה הנמצאת בליבה של המחלוקת המדינית, כפתרון ביניים למצוקת הדיור החרדית שתיצור כאמור רצף חרדי לשכונת רמות, אלא שלדברי גורמים במפלגות החרדיות, הציבור החרדי משווע לפתרון מצוקת דיור ברמה המיידית ואינו יכול לתלות את יהבו על תכניות המשורטטות על הנייר בלבד וכפופות למערכות בירוקרטיות מסורבלת התלויים יותר בדרג המדיני מאשר הדרג המוניציפלי, כך שלטענתם מדובר אולי בפתרון ארוך טווח אלא שבפועל הוא אינו מספק פתרון במיידי.

חילופי ההאשמות בין נתניהו לדרעי

בעבר נחשף ב'בחזית', כי בעוד התכנית הייתה אמורה להתקדם לכיוון הפקדת התכנית בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של ירושלים בראשות אמיר שקד כשחבריה קבעו כי היא אכן עומדת בתנאי הסף לאישור, הרי שלפתע החלו עיכובים בלתי צפויים שהשהו את המשך קידום התכנית לקראת הפקדתו בפועל וקיום דיון עליו בוועדה שנמצאת תחת חסותו של משרד הפנים.

כפי שכבר דיווחנו, במשרד הפנים הבהירו למובילי הפרויקט כי ימנעו מלקדם את בניית השכונה עד להסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו כאשר בסביבת נתניהו הטילו את סיבת העיכוב על שר הפנים דרעי.

ב'בחזית' חשפנו שהסיבה האמתית לעיכוב הבנייה היה העובדה שבמסגרת 'תכנית המאה' של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, השטח המדובר היה אמור להישאר בידי הפלסטינים כחלק מהסדר חילופי שטחים עתידיים.

ימים ספורים לפני סגירת הרשימות לבחירות לכנסת ה- 24 חשפנו כי מסע הלחצים שהופעלו בניסיון לאחד בין מפלגות 'עצמה יהודית' ו'הציונות הדתית', התחייבו גורמים בסביבת נתניהו בשמו של ראש הממשלה על הפשרת הבניה בפרויקט 'עטרות' עוד לפני הבחירות, זאת על אף שהדבר צפוי היה לגרום למתיחות מול הממשל החדש בארצות הברית, בינתיים הפרויקט לא אושר.

גורם המעורב בנושא אמר כי ההצעה הונחה לפתחו של סמוטריץ' מצד בכירים בסביבת נתניהו כשלפיה, נתניהו התחייב לדאוג לכינוס הוועדה לתכנון ובנייה בירושלים, כדי שזו תאשר את התכנית.

עטרות בתמורה לרכס הלבן

בשנים האחרונות החלו הארגונים הירוקים במאבק נגד הכוונה לממש עתודות קרקע השוכנות במבואות ירושלים ובלבה כגון לפתא, יער ירושלים ועוד (המכונות בחלקן 'הרכס הלבן') המהוות פנינות טבע בעלות מימד היסטורי המהוות לדבריהם חלק מהפסיפס ההיסטורי והמימד הייחודי של העיר.

אחת ההצעות שעלו היה לממש את הבנייה ב'עטרות' במקום ב'רכס הלבן'. אל ההצעה הצטרפו מפלגות כמעט מכל הסיעות ובהם, 'ימינה', 'תקווה חדשה', 'ישראל בתינו' ו'הציונות הדתית'.

ביום שישי האחרון התקיימה 'עין לבן' הסמוך לגן החיות התנ"כי בירושלים עצרת בהשתתפות 1000 איש, נגד הכוונה לבנות 20,000 יח"ד ביערות ירושלים שכאמור יגרמו לפגיעה קשה בטבע. לצד נציגי המפלגות שהוזכרו לעיל השתתף בהפגנה גם ח"כ מיקי לוי מ'יש עתיד' שמכיר היטב את האזור עוד מהימים בהם פיקד על משטרת מחוז ירושלים. לוי הוסמך על ידי יו"ר המפלגה ח"כ יאיר לפיד להיות אחראי לטיפול בנושא עצירת הבנייה ביערות ירושלים (הרכס הלבן).

ל'בחזית' נודע כי לשאלת משתתפים בהפגנה השיב ח"כ לוי, כי "ב'יש עתיד' תומכים בכל פתרון שימנע את הפגיעה ברכס לבן". במענה לשאלת אחד המשתתפים בהפגנה שביקש לחדד את השאלה ולהבין האם 'יש עתיד' תתמוך בבנייה באזור השנוי במחלוקת מבחינה מדינית כשהוא מתריע בפניו כי "יכול להיות שהשכונה תהיה חרדית וזה יעצור את ההתחרדות של ירושלים", השיב ח"כ לוי, כי "מפלגת יש עתיד מצדדת בעד בנייה בעטרות".

מסתבר, כי ב'יש עתיד' הבינו קצת באיחור כי הסיפור אינו שחור או לבן כפי שניתן היה להבין גם מדברי יו"ר המפלגה ח"כ לפיד שבמענה לשאלה השיב גם הוא, כי "אנחנו תומכים בכל פתרון שימנע את הפגיעה ברכס לבן"…

לפי בכירים ב"יש עתיד", "הצגת הדברים באופן בו אתם מציגים את הדברים, חוטא לאמת הפשוטה והיא שעלינו ללמוד את התכנית לעומק, יכול להיות שנתמוך בה בעתיד ויכול להיות שלא, אנחנו לא יכולים להשיב על השאלה אם לא למדנו את פרטי התכנית".

לדברי הבכיר, "לא תהיה לנו עד הבחירות הזדמנות לבחון את זה באופן רציני, אני יכול לומר לך שהעובדה שהשטח נמצא מעבר לקו הירוק אין זה פוסל את התכנית אוטומטית, אנחנו אנשים רציניים שבוחנים את הנתונים לעומק לפני שאנחנו מכלכלים את צעדנו לגביהם, לפיכך תשובתנו היא, שברמת העיקרון – כל פתרון שימנע את הפגיעה ברכס לבן מבורך".

עוד אמר הבכיר, כי "הגורם שהפנה את השאלה לח"כ לוי הציג את השאלה שלא בתום לב ואף טרח לפרסם את הדברים שלא בהגינות, אנחנו חושבים שאין זה ראוי להוציא החוצה דברים שנאמרו בתשובה לשאלה שהוצגה באופן מוטעה".

בקרב הימין מיהרו לברך אמרו ל'בחזית' כי הם מברכים על עמדת מפלגת 'יש עתיד' בנושא ואמרו כי "אנו שמחים שגם יאיר לפיד מבין שבנייה במזרח ירושלים בשטחים של יהודים הינו בעל קונצנזוס מקיר לקיר ואנו מקווים כי מפלגתו תסייע לנו לקדם את התכנית עד למימושה הסופי אחרי הבחירות".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים