שיתוף
תגובות
משפט » בית הדין אישר לרכוש את הדירה במחיר הפסד
פסק תקדימי
בית הדין הרבני הגדול קיבל החלטה תקדימית בערעור ובה קבע כי אישה שהתגרשה מבעלה תוכל לממש את זכייתה במכרז על הדירה המשותפת ב- 250,000 ש"ח פחות ממחירה של הדירה
פטיש שופט | צילום: Aldeca Productions, שאטרסטוק

בית הדין הרבני הגדול קיבל החלטה תקדימית ופסק כי אישה שהתגרשה מבעלה תוכל לממש את זכייתה במכרז על הדירה המשותפת לה ולבעלה לשעבר – למרות שרק היא ניגשה למכרז.

בכך קיבל בית הדין הגדול את ערעורה של האישה על החלטת ביה"ד הרבני האזורי לפסול את זכייתה במכרז, ולהמשיך את התמחור בינה לבין בעלה על חלוקת הדירה.

מדובר בבני זוג לשעבר, הגרושים מזה שבע שנים, כאשר ביה"ד האזורי הורה על חלוקת דירתם שווה בשווה על פי הסכם הגירושים שלהם, ומינה את עורכי הדין של הצדדים ככונסי הנכסים לדירה. בית הדין מינה שמאית שהעריכה את שווי הדירה ב-1,950,000 שקלים.

לפי ההסכם, הוצעה הדירה למכרז במודעה בעיתון, בה נקראו המגישים להציע הצעות בצירוף צ'ק בנקאי, בהגבלת זמן. האישה היא היחידה שהגישה הצעה לעורכי הדין של שני הצדדים שמונו ככונסי הנכס, על סכום של 1,700,000 שקלים, ואף צירפה צ'ק בנקאי כנדרש.

אלא שהגבר, שכלל לא ניגש למכרז, הגיש בקשה לבית הדין ובה תבע את חלקו בדירה לפי הערכת השמאית וביקש לעצור את המשך תהליך מכירת הדירה בטענה לפגמים שונים בהליך. לדברי עורך הדין אבי גפן המייצג את האישה, את הטענות הללו העלה הגבר לראשונה רק לאחר שחלף הזמן להגשת ההצעות למכרז.

למרות שהאישה עמדה בכל דרישות המכרז, פסקו דייני ביה"ד האזורי בירושלים כי בקשתה לקבוע שהיא הזוכה במכרז נדחית. "לאור רצונם של שני הצדדים ברכישת הדירה, ביה"ד לא מוצא עילה שלא לבצע התמחרות הוגנת בין שניהם", קבעו הדיינים בפסיקתם. "במידה שבאי כוחם של הצדדים לא יצליחו בכך בכוחות עצמם, ביה"ד ישקול למנות צד ג' שיבצע את ההתמחרות בין הצדדים".

באמצעות עורכי דינה הגישה האישה ערעור לביה"ד הגדול בירושלים. כאשר הטענה המרכזית שטענו עורכי הדין לבית הדין היא לא רק שהגבר כלל לא נכנס להליך המכרז, הוא אף משתמש בהליך כדי למשוך את הקץ. 

"האישה זכתה במכרז, והכל נעשה כדין, הוא לא באמת רצה לרכוש את הדירה, רק להמשיך לעגן אותה… ואיך הוא מעגן אותה כשהיא בדירה? היא גרה בחצי דירה שעדיין על שמו, לא יכולה לעבור למקום אחר, לא יכולה להתחיל זוגיות. כלואה", טען עו"ד גפן שמייצג את האישה.

מנגד, טענה עורכת דינו של הגבר כי הצעת האישה משקפת מחיר הפסד וכי זו הייתה כוונתה מלכתחילה. "הייתה כאן כוונה אחת, להוציא את הדירה במחיר שלא שווה את המחיר הריאלי שלה".

דייני ביה"ד הגדול קיבלו את טענותיו של עו"ד גפן, וקבעו כי האישה היא הזוכה במכרז. "המערערת מוגדרת כזוכה כי היא היחידה שהגישה הצעה משמעותית בגיבוי צ'ק בנקאי", פסקו.

הדיינים אף ציינו את פסיקת בג"ץ שבה כבר נקבע כי שיקול השוויון במכרז גובר על שיקול השגת תמורה גבוהה יותר, וכי ביהמ"ש לא יתערב בהליך מכירה ולא יחליף את שיקול דעתו של הנאמן, אלא במקרים נדירים ביותר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים