שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » בית המלוכה הירדני סיכל ניסיון הפיכה
הנסיך לשעבר עצור?
דיווחים כי אחיו למחצה של עבדאללה ו-20 בכירים נוספים נעצרו בחשד כי ניסו להדיח את מלך ירדן משלטונו. ירדן מכחישה שנעצר, והעבירה מסר לישראל: "המצב בשליטה"
תגיות:
מלך ירדן | צילום: Ahmad A Atwah, שאטרסטוק

יורש העצר לשעבר בממלכת ירדן הנסיך חמזה בן חוסיין נחקר בחשד לניסיון הפיכה נגד המלך עבדאללה – כך דווח הערב (מוצאי שבת) בכלי תקשורת במדינה. לפי דיווחים, 20 בכירים נעצרו בחשד לאיום על יציבות הממלכה, בהם ראש לשכתו של יורש העצר לשעבר וראש לשכת המלך לשעבר.

בירדן הכחישו כי יורש העצר לשעבר נעצר או נמצא במעצר בית. הרמטכ"ל הירדני, יוסף אחמד אל-חוניטי, הבהיר כי הנסיך חמזה התבקש להפסיק מהלכים ופעילויות שינוצלו לפגיעה בביטחון וביציבות של ירדן במסגרת חקירות כוללות ומשותפות של מנגנוני הביטחון. לדבריו, הוא לא נעצר והחקירות נמשכות.

ירדן העבירה בשעות האחרונות מסר לישראל ולפיו לאחר גל המעצרים "המצב בשליטה" ואין סכנה ליציבות הממלכה. בכירים ישראלים אמרו כי המסר הועבר מגורמי ביטחון ירדנים לעמיתיהם בישראל. בירושלים מעריכים כי אף שירדן אינה מצהירה על כך רשמית, אכן נחשפה תוכנית להפיכה, והיא סיכלה אותה.

הנסיך חמזה, שלפי הדיווחים נחקר על-ידי כוחות הביטחון הירדניים, הוא בנם הבכור של המלך המנוח חוסיין, שמת ב-1999, ושל רעייתו המלכה נור. לפני ההכחשה הירדנית בנוגע למעצרו דווח ב"פוסט" כי הוא שוהה כעת תחת הגבלות בארמונו בעמאן. בעיתון האמריקני דיווחו כי הוא קיבל הודעה על מעצרו מקצינים בצבא ירדן שהגיעו לביתו בליווי שומרים, ממש בשעה שכוחות הביטחון יצאו לבצע את המעצרים האחרים, שבהם כאמור נעצרו עוד כ-20 בני אדם.

בכירים בארמון המלוכה הירדני תיארו את המהלך כמזימה מורכבת ומתוכננת היטב שכללה לפחות אדם נוסף ממשפחתו של המלך. בנוסף, עלה החשד כי בתכנית להדחת המלך לקחו חלק גם מנהיגי שבטים ירדנים וגורמים בעלי השפעת במערכת הביטחון הירדנית. במערכת הביטחון הירדנית מבהירים כי ככל הנראה צפויים מעצרים נוספים של גורמים החשודים במעורבות בפרשה.

גורם מודיעיני בכיר בירדן שצוטט ב'ישראל היום': "מדינות ידידותיות התריעו על ניסיון מצד גורמים ירדנים לפגוע בביטחון הממלכה וביציבות בית המלוכה. חקירה מודיעינית שנעשתה העלתה ממצאים חמורים ומדאיגים על מזימה שנרקמה לתפוס את השלטון בירדן ע״י גורמים מתוך בית המלוכה שהופעלו ונתמכו ע״י סוכנים וגורמים חיצוניים. המעצרים ימשכו עד שנתפוס את אחרון קושרי הקשר".

הגורם הירדני הוסיף כי המידע על המעצרים שהוביל לקושרי הקשר מה-CIA האמריקני והמודיעין הישראלי. הנסיך חמזה כיהן כיורש העצר בממלכה במשך ארבע שנים לפני שאביו החליט להעביר את התואר לאחיו עבדאללה. בוושינגטון פוסט נכתב כי מעצרים נוספים צפויים בהמשך.

כעת, בירדן צפוי ניקוי אורוות כמו בכל "חשד לניסיון הפיכה" – החלפת כל ראשי המודיעין, למעט אלו שסיכלו את "המזימה". כמו כן, המלך עבדאללה צפוי לחזק באופן ניכר את מעמדו של יורש העצר, בנו בכורו הנסיך חוסיין, בן ה-26. יש לציין כי שלטונו של עבדאללה השני זכה לאופוזיציה בחודשים האחרונים ברקע משבר הקורונה.

בית המלוכה הסעודי מסר בהודעה כי הממלכה עומדת באופן מוחלט לצד ירדן ותומכת באופן מלא בכל ההחלטות והצעדים שנוקטים המלך, עבדאללה השני, והנסיך, חוסיין, כדי לשמור על הביטחון והיציבות של ירדן וכדי לנטרל כל ניסיון להשפיע עליהם.

המלך עבדאללה שולט בירדן כבר 22 שנה, מאז מות אביו ב-1999. מעצרים של בכירי ממשל ושל חברים במשפחת המלוכה הם דבר נדיר מאוד במדינה, ועובדה זו רק מדגישה עד כמה חריגים האירועים שעליהם מדווח הערב.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים