שיתוף
תגובות
לאישה » בליינד די: הדרך שלנו להזדהות עם לקויי ראיה
יום המודעות
יום ההזדהות עם עיוורים ולקויי ראיה נבחר לתאריך 6/6 למניינם ומביע משמעות עבור אלו שאינם רואים 6/6 • פקחו עיניים ובדקו אם יש לידכם אדם שתוכלו להיות להם לעין
עוורון | צילום: zlikovec, שאטרסטוק

ביום ראשון הקרוב יתקיים יום להגברת המודעות לציבור האנשים עם עיוורון ולקויות ראיה בישראל BLIND DAY – הבליינד דיי. היום הזה מצוין בישראל בכל שנה באופן רשמי בתאריך ה- 6.6 למניינם, מתוך כוונה שב- 6.6 כלל אזרחי המדינה, יכולים לחשוב בצבע גם אם הם לא רואים 6/6. הסלוגן שמוביל את יום הבליינד דיי הוא: "תעצמו את העיניים – ותראו!". מדי שנה מבקשים מארגני יום המודעות, מכל מני קהלים בחברה, לראות דבר מה אחר, לחפש את הנגישות עבור אנשים שאין להם שוויון בחיים, לנסות לראות סביבם ולהבין, שגם אם לא כולם רואים הכל, או רואים היטב, עדיין לכל אחד ואחת מגיע ערך, מגיעה אפשרות והזדמנות, להיות חלק מהחברה. במסגרת היום, אשר מובל על ידי המרכז לעיוור בישראל, נערכות פעילויות מגוונות העוסקות בתחומי העיוורון, על ידי עמותות וארגוני עיוורים רבים, העוסקים מידי יום בשיפור חייה של הקהילה שלנו ושותפים לו גורמים מהמגזר הפרטי והציבורי. הפעילויות ביום נערכות תוך שימת דגש על הפעלה חושית שאינה מתבססת על הראייה, וזאת על מנת להבליט ולהראות את מסוגלותם ויכולותיהם של קהילת העיוורים ולקויי הראייה בישראל במטרה לשלבם בקרב החברה.

רואים רחוק

חייהם של לקויי ראייה וכבדי שמיעה, מאתגרים מעצם היותם חריגים בחברה. עליהם להתמודד בדרכים שונות ויצירתיות בכוחות עצמם עם כל פעולה ולו הפשוטה ביותר כדי לחיות חיים עצמאיים: לבשל, לנקות, לגהץ, שלא נדבר על לצאת לרחוב למטרות שונות ועוד כהנה וכהנה. חשבו על הפעולות הכי פשוטות שאנחנו עושים מרגע שפוקחים עיניים בבוקר. האם ניתן לעשות את הפעולות הללו מבלי לראות? פורום 'רואים רחוק' הוקם בדיוק למטרות אלו. לסייע בהנגשה של החיים לטובת לקויי הראיה. כך למשל השימוש בטכנולוגיה מאפשר לעיוורים רבים ולקויי ראייה, להסתדר בכוחות עצמם במרחב הציבורי, כמו שימוש באפליקציה שמזהה שטרות כסף ואומרת איזה שטר הוצאת מהארנק, על מנת שיוכלו לשלם בו לנהג או למוכר. אפליקציה שמזהה עצמים וחפצים ונוקבת בשמם, אפליקציה שמאפשרת סריקת ברקוד שעל גב המוצר והתאמת שמו, כך למשל פחות מתבלבלים כשצריכים להוציא תרופה מארון התרופות או לזהות קופסאות שימורים שבעזרתן מכינים מאכל טעים.

ואיך ישתמשו באמצעים הטכנולוגים באופן הכשר ביותר? אל לנו לשכוח, כי הציבור של יראי שמים המקפידים על קלה כבחמורה, רוצים להשתמש בטלפון כשר בלבד, אך מאחר והם זקוקים לשירותים מיוחדים שאדם רואה אינו נזקק – הם נאלצים להשתמש בסמארטפונים. "הרבנים התירו לצרכי עבודה", מסבירים חברי פורום 'רואים רחוק'. "ודאי שהדבר אפשרי עבור אנשים עיוורים או לקויי ראייה שרוצים להשתלב בשוק העבודה, ולחיות חיים עצמאיים". וכך מצאו עצמם חברי הפורום מבני ברק, מבקשים לקהילתם סמארטפונים כשרים עם אפליקציות שמתאימות לאורח חייהם. "בדיוק כמו שכלב נחייה או מקל הם צורך, כך גם הטלפונים", הם מסבירים.

"הטלפונים הכשרים הפשוטים הרגילים, אינם נגישים עבורנו. הכפתורים שטוחים, אין דרך להשתמש עצמאית באנשי קשר וכו'. כמובן אנחנו צריכים אפליקציות מיוחדות מלבד טלפוניה נגישה, כמו הקראה קולית, הפעלה קולית, התמצאות במרחב, זיהוי עצמים, זכוכית מגדלת (טמ"ס) ועוד. השימוש במכשיר שונה כמובן. אדם 'רגיל' לא יבין את אופן התפעול, אלא לאחר שיסבירו לו. כל לחיצה על המסך אינה פותחת אפשרות אלא קודם מסבירה באיזה כפתור מדובר ואז יש אפשרות בלחיצה כפולה, להיכנס לשירות. כך נוצר קשר בין חברי הפורום לחברה סלולרית שרצתה לבוא לקראתם, החברה קיבלה מהפורום את רשימת האפליקציות הנדרשות ללקויי הראיה והעיוורים ועשו הכל על מנת להביא את כל הרשימה בגרסה הכשרה למהדרין עבורם. הפתרון מלווה כמובן בהמלצה ממשמרת הקדש והחינוך. בשלב ראשוני נרכשו כעשרה מכשירי סמארטפון כשרים על ידי חברי הקהילה, והם קיבלו הדרכת תפעול ממורה שיקומית המוסמכת לדבר, כאשר סדרת ההדרכה סודרה אחת בשבוע לכל משתמש בזה אחר זה באופן אישי.

"כשיש לנו בעיה במכשיר, אוטומטית יש לנו בעיה כפולה", מסבירים חברי הפורום. "אדם מהשורה אינו יכול לסייע לנו כי הוא בעצמו אינו יודע כיצד המכשיר פועל. אם מדובר בתמיכה טכנית, מתקשרים לשירות תמיכה מיוחד לעיוורים בו מקבלים מענה לכל תחומי הטכנולוגיה". כמובן שכל רוכש חייב לקבל הדרכת שימוש ממורה שיקומית שעובדת דרך מגדל אור – מרכז שיקום תפקודי ותעסוקתי לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה, וההמתנה בתור לאחר הגשת הבקשה דרך העו"ס, יכולה לארוך זמן רב. אך חברי 'רואים רחוק' לא התעצלו לרגע ועשו הכל על מנת להיערך למספר ימי הדרכות, כדי שיוכלו לבצע את הרכישה עבור כל האנשים מהקהילה שירצו בכך, על מנת שתהיה להם אפשרות לכמה שיותר עצמאות וגישה אל העולם הסובב אותם.

קידום מענים שונים במגזר החרדי

קבוצת הפעילים פועלת רבות לקידום ולהתאים את הפעילויות הקיימות כיום בציבור הכללי גם עבור הציבור שלנו. ומיועד לתת מענה חרדי כלל אזורי. נגישות פיזית כמו הנגשת רמזורים – וכאן הם מבקשים מהורים שכן רואים, לשמור שילדים לא ילחצו עליו סתם… "זה לא משחק ועבורנו זה עניין של חיים". שילוט בכתב גדול, הוספת תאורה במקומות שונים. עוד הם מבקשים לתת דגש על תשומת לב לאנשים שזקוקים לנו, לדוגמה אישה שאינה רואה וצריכה עזרה בהליכה לקניות או ליווי לשמחה משפחתית, או אירוע אחר שחשוב לה. "שימו עין וראו מי יושב בבית ולא יוצא, או מי תשמח שתקריאו לו עיתון או ספר, או מי צריך שיעזרו לו עם סידור מסמכים ומיון. גם הנגשת סרטים במופעי תרבות, כמו לשבת לצד עיוורת ולספר לה מה רואים בתמונה.

מיזם חדש של האזנה לספרים מוקלטים

חידוש מיוחד בנושא שיתוף פעולה עם הספריה לעיוורים, עליו עבדו חברי פורום 'רואים רחוק' במשך למעלה משנה. זהו פרויקט עצום שמטרתו להנגיש לאנשים ספרים שמותאמים למגזר החרדי. "עד כה נהנינו מספרים מ"מכון מסיל"ה, ספריה לספרי קודש, בה ישנם ספרים בכתב ברייל ולאחרונה אף ספרים בכתב מוגדל. בספריה זו ניתן להשיג ספרי תנ"ך, סידורים, תהילים, פרושים על התורה, משניות וגמרות. ואף ספרי עיון וקריאה". כמובן שביחס לארון הספרים הכללי, נהנתה אוכלוסיית העיוורים ולקויי ראיה החרדים, מחומר מועט מאד לקריאה ובמיוחד היה מחסור גדול של חומר מוקלט לקריאה דרך האזנה. פעילי 'רואים רחוק' פתחו במיזם בשיתוף פעולה עם הספריה לעיוורים בבקשה להתאים קטלוג מיוחד עבור ציבור העיוורים וליקויי הראיה החרדי. הפעילים נרתמו יחד עם מתנדבים ואנשי חינוך וספר, לבדוק את כל רשימת הספרים שבספריה ולאתר את הספרים המתאימים לציבור שלנו ולרכז אותם בקטלוג נפרד ייעודי לנו, כך שהקורא החרדי לא ייחשף לקטלוג הכללי של הספריה. מטרה זו חשובה לאין ערוך ומאפשרת לציבור יראי ה' להרחיב את ידיעותיהם, וליהנות מהאזנה לספרים בדרך ישראל סבא. מדובר בספרי מתכונים, היסטוריה, פסיכולוגיה, בריאות ותזונה, ספרי ילדים ואף ספרי יהדות שנבדקו ונמצאו מתאימים. בנוסף, יכולים כל איש, אישה וילד שיש להם קושי בקריאה מהמגזר החרדי, להצטרף ללא עלות ולקבל עד פתח הבית, ספרי קריאה מוקלטים ומוגדלים או בדרך טכנולוגית מותאמת המאושרת על ידי חברת נתיב להאזין לספרים נדרשים. ( להרשמה ולפרטים ניתן לקבל פרטים במערכת).

דרישות שלום מאנשים שנהנו:

משפחת לוי: תודה מכל הלב לפעילי 'רואים רחוק' על הקטלוג החרדי. הדהים אותנו לגלות שיש כל כך הרבה ספרים טובים בספריה לעיוורים המתאימים לבנינו יהודה. לאחרונה הוא נהנה לקרוא באושר רב, פרק אחר פרק מספריו של חיים ולדר, שנים שהוא מספר שחבריו מדברים על כך ובגלל לקות הראיה, לא הצליח לקרוא בספר הרגיל. כעת קיבלנו הביתה את הספר בכתב מוגדל ולהנאת כל בני המשפחה הוא שיתף אותנו בסיפור שקרא בכוחות עצמו. גם יפה ש' כתבה להם: תודה לכולכם, נהניתי מאד להאזין לספר המתוכנים והשבחתי באחרונה את מגוון המאכלים במטבח, כל זאת בזכותכם ובזכות העשייה המבורכת שלכם, היו ברוכים לה'. ואחרונה להפעם היא אמא של חני: תודה לאנשי החיל על העשייה המבורכת, אתמול ישבה ביתי בהנאה מרובה וקראה המספר מעגל השנה המוכר, לביתי יש בעיית קריאה משמעותית ולצערנו עדיין לא סיימה לרכוש את הקריאה, הזמנו עבורה הקלטה של הספר בספריה לעיוורים ולקויי קריאה, כעת היא מתבוננת בכתוב ומקשיבה וכך מצליחה יחד ליהנות מהספר ולהתקדם בידיעות בענייני החגים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים