שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » בליכוד בוחנים שוב את בחירת נתניהו לנשיא
דיווח
חברי כנסת של המפלגה נערכים לאפשרות שלנתניהו לא תהיה ממשלה ובוחנים את האפשרות להקמת קואליציה ימנית, שבראשה יעמוד מועמד אחר, והבטחת בחירתו לנשיא
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו | צילום: חיים צח, לע"מ

חברי כנסת של הליכוד נערכים לאפשרות שלראש הממשלה בנימין נתניהו לא תהיה ממשלה, ובחנו היום (ראשון) את האפשרות להקמת קואליציה ימנית עם מועמד אחר מהליכוד והבטחת בחירת נתניהו לנשיא – כך דווח ב'חדשות 12'.

על פי הדיווח של דפנה ליאל, האופציה שנבדקת היא שינוי שיטת ההצבעה בכנסת לגלויה וכך כל חברי הקואליציה יחויבו לתמוך בה. בנוסף אף נבדקה האפשרות לשינוי מצבו המשפטי, כך שהוא כנשיא לא יוכל לעמוד לדין. עם זאת, הדברים מאוד שנויים במחלוקת ועדיין נמצאים בבדיקות אצל חברי הליכוד.

במפלגה מקווים שבמצב הזה 'תקווה חדשה' תתמוך בממשלה, ואז לסמוטריץ' לא תהיה בעיה כי לא תהיה הישענות על רע"ם. עם זאת, לא ברור האם ל'תקווה חדשה' יהיה אינטרס לבחור נשיא עם שלושה כתבי אישום, אחרי שאמרה שזה בעייתי כשמדובר בתפקיד ראש הממשלה ואף שקלה לתמוך בחוק שיאסור זאת.

בליכוד מסרו כי מדובר בספינים, אך בדיווח נטען כי חברי הכנסת של המפלגה בחנו את האפשרות הזאת גם מבחינת פוליטית וגם מבחינת משפטית.

ב'וואלה' דווח כי נתניהו עצמו שולל לעת עתה את הרעיון, אך בכירים במפלגתו גיבשו בכל זאת מתווה אותו הציגו בימים האחרונים לחברי ימינה ותקווה חדשה, בניסיון לשכנע אותם לא לחבור למרכז-שמאל ולהחליף את הליכוד בשלטון. אחד מהם אף אמר לוואלה! כי "אם נתניהו יחליט שהוא רוצה ללכת לנשיאות – יהיה לזה רוב".

בין עיקרי המתווה, שינוי חוק יסוד הנשיא בהוראת שעה, שתהפוך את הבחירות לנשיאות מחשאיות לגלויות ותתן לנתניהו ערובה פוליטית לבחירתו והכרזה על פריימריז פתוחים לראשות הליכוד – בהם יוכלו להתמודד בכירי ימינה ותקווה חדשה, שיוכלו לחזור כך "הביתה" ולהשתלב במפלגת השלטון.

בסביבת ראש הממשלה דוחים ומכחישים מכל וכל את הדיווחים על תכניות לנשיאות, אך על פי הדיווח של טל שלו, נתניהו עצמו בדק ברצינות אחרי הבחירות את ההיתכנות של מתווה הנשיאות, על שלל ההיבטים הפוליטיים והמשפטיים הכרוכים בו, ולעת עתה – פסל אותו.

החשש המרכזי שלו הוא מהצד המשפטי: בניגוד לסברה הרווחת, שמניחה שהנשיאות יכולה לשמש מפלט נוח לנתניהו שיעצור את המשפט בתיקי האלפים, או לפחות יעכב אותו – בכלל לא ברור שהחסינות שהחוק מעניק לנשיא חלה על משפט שכבר החל לפני שנבחר לתפקיד.

מקור בכיר בליכוד, המקורב לנתניהו, אמר לג'רוזלם פוסט כי מרבית חברי הכנסת שיושבעו לכנסת ביום שלישי – יתמכו במינוי נתניהו לנשיא המדינה. "אני יודע בוודאות שרוב חברי הכנסת היו תומכים בנתניהו לנשיאות – במידה ויחליט והוא רוצה בתפקיד", הסביר הגורם, "הכל בידיים של נתניהו".

המקור הוסיף כי בכנסת החדשה נרשם רוב לשינוי החוק, ולהפוך את ההצבעה מחשאית – לגלויה, דבר שיכול להגדיל משמעותית את סיכויי נתניהו להיבחר לתפקיד. כאמור, עזיבתו את מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור, לטובת בית הנשיא, צפויה לסייע לסיום הקיפאון הפוליטי השורר בישראל מזה כשנתיים וחצי.

בדיווח של גיל הופמן נטען כי במידה ונתניהו כבר לא יהיה מנהיג הליכוד, המפלגה תוכל לקיים פריימריז בזק בקרב חבריה, ומי שיגיע למקום הראשון – יוכל להקים בקלות קואליציית ימין-מרכז יציבה, המורכבת מ-73 חברי כנסת מהליכוד, ש"ס, כחול לבן, יהדות התורה, ימינה, תקווה חדשה והציונות הדתית.

עפ"י החוק, הבחירות לנשיאות חייבות להתקיים בין ה-9 באפריל ל-9 בינואר, לפני סיום כהונתו של הנשיא ראובן ריבלין ב-9 ביולי. יו"ר הכנסת יריב לוין יקבע את מועד ההצבעה בכנסת, אשר חייבת להתקיים לפחות שלושה שבועות לאחר פרסום המועד.

ח"כ היוצא איוב קרא הגיב לדיווח וכתב בטוויטר כי "השמועות היוצאות מצד חבריי בליכוד לשלוח את נתניהו לנשיאות מחייבת התאמת שיטת הבחירות בישראל לזאת של ארה"ב כך שנתניהו כנשיא יהיה לפחות עם סמכויות רוה"מ".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים