שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » בליכוד דורשים פריימריז לראשות המפלגה
מורדים בנתניהו
מטעם רה"מ הגיעו להסדר פשרה עם חלק מהעותרים נגד ביטול הפריימריז בליכוד, אך שני אנשי המפלגה מתכוונים לעתור לבית המשפט המחוזי נגד התנהלות בית הדין של הליכוד
בנימין נתניהו | צילום: Alexandros Michailidis, שאטרסטוק

שאלת קיומן של הפריימריז בליכוד לקראת הבחירות הקרובות הופכת בהדרגה מסוגיה פנים ליכודית האמורה לידון במסגרת התנועה ומוסדותיה לסוגיה פוליטית טהורה האמורה באם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, להגיע לפתחו של בית המשפט המחוזי.

כדי לקבל את התמונה המלאה של הסאגה שתחילתה בעתירה שגרתית לבית הדין של התנועה על ידי עוד חבר מרכז שהוגשה במקביל לעתירות נוספות של 'בכירים' ו'מקורבים' שלמרבה ההפתעה זכו ליחס מועדף מצד הרכב השופטים ביחס לעתירת 'חבר המרכז', שעתירתו נדחתה.

תחילתו של המקרה שלפנינו, בדרישות שעלו מצד חברי כנסת, חברי מרכז ופעילים בולטים מפלגה שדרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו לקיים פריימריז לרשימה לקראת הבחירות הקרובות, אלא שנתניהו מסיבות השמורות עמו הבהיר כי הוא מסרב לדרישה לקיום פריימריז בסבב הבחירות הרביעי. הנימוק הרשמי היה מגפת הקורונה וחוסר ההיערכות הלוגיסטית לקיומן של בחירות פנימיות, כינוס המרכז וכו', בהשתתפות קהל המונים בעידן של הידוק הסגר.

כזכור, ביום שני בשבוע שעבר קיים בית הדין של הליכוד דיון בלא פחות מ-4 עתירות שהוגשו לפתחו אשר במהותן העלו את הדרישה לקיים פריימריז לרשימה, לקראת הבחירות לכנסת. העותרים היו חה"כ החדש שבח שטרן ואיתו עו"ד יאיר גבאי, עו"ד אביעד ויסולי ואורי פרץ.

במהלך הדיון ב'זום' שנמשך שעות ארוכות השתתף ראש הממשלה נתניהו (במשך 4 שעות) כשהוא מנמק בפני בית הדין את הסיבות בגינן בלתי אפשרי לשיטתו בעיתוי הנוכחי של הטלת סגר על מדינת ישראל, לקיים גם פריימריז לרשימה.

כפי שדיווחו ב'בחזית', בניגוד לעתירות של שטרן, גבאי וויסולי, שעסקו במהותן כאמור בחוקיות ההחלטה שלא לקיים בחירות לרשימה (פריימריז), אותה העביר ראש הממשלה במזכירות הליכוד, הרי שעתירתו של פרץ דרשה כי במקביל לבחירות לרשימה, ייערכו בנוסף בחירות לראשות המפלגה ומועמדה לראשות הממשלה.

ניגוד עניינים?

במהלך הדיון טען פרץ, כי הנימוק של רה"מ לאי קיום פריימריז בגלל הסגר הצפוי אינה פחות ממקוממת ומעוררת שאלה של ניגוד עניינים מבחינתו, נתניהו שכידוע לכל מתנגד לפריימריז והנה זה עתה עולה החשש כי הוא עלול "להשתמש בסגר", לצורך קידום אינטרס אישי.

כזכור, 'בחזית' חשף כי בתגובה להעלאת הטענה, נרשמה חילופי דברים קשים במהלך הדיון עד כדי דרישת הרכב השופטים למחיקת הטענה לניגוד עניינים מצדו של רה"מ מהפרוטוקול.

סוף דבר, ביום שישי האחרון דווח כי 'הליכוד' הגיע להסכמות עם 2 מהעותרים (ח"כ שטרן ועו"ד גבאי) למחיקת העתירה בכפוף לתשלום הוצאות משפט וטרחת עו"ד על ידי המפלגה לעותרים והתחייבות מצד נתניהו על קיום פריימריז לקראת הבחירות לכנסת ה-25.

יצוין, כי במקביל להודעה על "הסדר הפשרה" פרסם בית הדין של הליכוד בהרכב 5 שופטים ופה אחד, את החלטתו ביתר העתירות (של ויסולי ופרץ) אותם החליט כצפוי לדחות על הסף מבלי להעניק להן את המשקל הראוי. את טענותיו של פרץ לקיום פריימריז לראשות הגדיר בית הדין כ"חלשות, מתריסות ומקוממות", כשהוא אף מוסיף וקובע כי אין לו זכות עמידה.

בתגובה להחלטה, איימו ויסולי ופרץ בעתירה למחוזי אשר כבר קבע תקדים בעתירה דומה בעניינה של מפלגת העבודה אותה חייב לקיים פריימריז.

בתגובה ל'איום' שנשלח בפנייה לערכאות חיצוניות בדרישה לחייב את המפלגה להיענות לעתירה, לאחר שלטענת מר פרץ בית הדין בהחלטתו לדחות טענותיו, כלל לא התייחס לגופה של העתירה בענין הפריימריז כאשר לא זו אף זו, הרכב השופטים בפסיקתו בחר להתייחס לגופו של אדם ולא לגופן של טענות, שיגר בית הדין של הליכוד הודעה ל-2 העותרים שכאמור בעניינם סירבה המפלגה להגיע לפשרה ולהבנות, והודיע כי נקבע מועד לדיון מחודש בעתירות ביום חמישי הקרוב.

התפנית המפתיעה

יצוין, כי עוד בטרם החלטת בית הדין פנה עוה"ד אבי הלוי היועמ"ש של הליכוד לעותרים כשהוא מפציר בהם למשוך את העתירה גם מבית הדין וכמובן להניא אותם מפניה לביהמ"ש המחוזי בנימוק של "טובת המפלגה", אלא שבאופן מפתיע זמן קצר לאחר שבית הדין העליון שיגר את ההזמנה לצדדים לדיון ביום חמישי הקרוב, שיגר לפתע עו"ד הלוי מכתב בהול לבית הדין בדרישה לבטל את הדיון ולדחות את העתירה על הסף "מבלי לדון בה כלל". כשהוא מונה שורה של ליקויים פרוצדוראליים בהליך הגשת העתירה וכן בשל העובדה כי ההחלטה התקבלה על ידי הרכב של 5 שופטים "פה אחד".

בתגובה לדברים אומר פרץ ל'בחזית' כי "כפי שהערכתי בדיון, זו התוצאה כאשר ההחלטה מתקבלת מראש ואז נכתבים הנימוקים. בית הדין מודה באופן כזה או אחר כי נתניהו משתמש בסגר ככלי לביטול הפריימריז, בו בשעה שרבים במפלגה סבורים כי ניתן לקיים בחירות פנימיות באופן מקוון ומאובטח".

פרץ מאשים בנוסף את בית הדין כי "בית הדין נתן פסק דין מוסכם של חמישה שופטים, אבל חצי מהדיון וחצי מהעתירה שלי שעוסק בפריימריז לרשימה, לא מוזכר בכלל בפסק הדין. זה חמור מאוד".

עו"ד ויסולי ציין בשיחה עם 'בחזית' כי העותרים המקוריים הגישו תביעה לבית המשפט המחוזי, אשר קבע אותה לדיון היום (שני). בדקה ה-90 הודיעו מספר עותרים על מחיקת העתירה עקב "הסדר פשרה", בעוד שעותרים אחרים בכלל לא אישרו את הסדר הפשרה והמחיקה.

"אני הגשתי עתירה חדשה ביום שישי בצהריים, פחות משעתיים ממועד משלוח פסק הדין בעניין הסדר הפשרה. אני לוחץ קשות על קיום דיון מהיר בעתירה או מתן פסק דין ללא דיון, ובית הדין משנה את ההליכים. עוד לפחות שני עותרים הצטרפו לעתירה שלי", מסר ויסולי.

תגובת דוברות בית הדין של הליכוד לא התקבלה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים