שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » בליצר מזהיר: "מיליונים יידבקו, אלפים יאושפזו"
התפשטות התחלואה
בליצר: "אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה שיעור הנדבקים אבל כבר שמענו בעבר את השאיפה לחסינות עדר. אנחנו רואים עכשיו שמי שחלה בעבר פגיע להידבקות חוזרת"
פרופ' רן בליצר | צילום: כללית

בצל התחלואה הגבוהה, פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים המייעץ לממשלה, התייחס בראיון לעיתון "ישראל היום" להתפשטות זן האומיקרון ושבירת שיאי התחלואה לאחרונה.

"אין מודלים לנבא איך זה יהיה בשיא. יש יותר מדי נעלמים מכדי לנבא כרגע את מספר הנדבקים בשיא, ואת התאריך המשוער שבו נגיע אליו. יהיו מיליוני נדבקים, ולכן יהיו גם הרבה מאושפזים קשים", אמר בליצר.

"בשבועות האחרונים למדנו שאומיקרון מתנהג מהותית שונה מזנים קודמים שהיכרנו. ההבדלים בינו לבין דלתא גדולים יתר מאשר דלתא לאלפא ושאר הזנים. יש לו מנגנונים שונים של כניסה לתא והוא מתנהל אחרת ברמה התאית", אמר בליצר.

"אומיקרון מדביק יותר את תאי מערכת הנשימה העליונה ופחות את הריאות ועוד שינויים שכרגע מזהים אותם. כל ההבדלים האלו ברמה התאית כנראה עוזרים להסביר מדוע האלימות שלו פחותה מזו של דלתא. ובשלב הזה ברור לנו מהנתונים הבריטים שהסיכון לאשפוז קשה נמוך לפחות פי 3 לעומת דלתא. ואלה חדשות טובות אבל מכיוון שהוא יותר מדבק מדלתא ויודע להדביק גם אנשים שחלו בעבר וגם אנשים שחוסנו, אז מספר ההדבקות יהיה גדול יותר ומספר האשפוזים הנצבר עלול גם הוא להיות יותר גבוה. ולכן מערכת הבריאות נערכת לתרחישים מחמירים", הוסיף בליצר.

לדבריו, "אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה שיעור הנדבקים אבל כבר שמענו בעבר את השאיפה לחסינות עדר. אנחנו רואים עכשיו שמה שקורה לאנשים שנדבקו בסיבובים קודמים זה שהם פגיעים כרגע להדבקה חוזרת. השאיפה בכל שלב צריכה להיות לא להידבק ככל שההתנהגות היומיומית וההתחסנות מאפשרת את זה, ולזכור שחיסון נותן את ההגנה מבלי לספוג סיכונים. לא בטוח שמי שנדבק באומיקרון יהיה מוגן מפני זנים נוספים והדבקה מאוחרת יותר".

הוא התייחס גם למתווה הבדיקות החדש ואמר: "לו היינו יכולים לשמר את מדיניות הבדיקות הקודמת במציאות של עשרות אלפי נדבקים ביום היינו עושים את זה. אבל מכיוון שזה לא מתאפשר, בוודאי לא כשהמספרים ימשיכו להכפיל את עצמם, שינוי ההנחיות היה כורח המציאות. ‏המערכת לא הייתה מצליחה לספק מענה בלוח זמנים ראוי עם כל ‏הכפלה נוספת של מספר ‏הנדבקים היומי".

"ראוי היה, ‏כפי שאכן קרה, לתעדף הבדיקות לאוכלוסייה שנדרשה להם ביותר – ‏המבוגרים והפגיעים שזקוקים לטיפול מוקדם לאחר ההדבקה. ‏יכולות המעקב שלנו אחר התפשטות המחלה אכן תיפגע, אך נמשיך לנטר את המצב על פי הדבקות בבני 60 ומעלה, במגבלת השפעת והחיסון הרביעי, וכן ‏בבתי החולים – בהם לא חלו שינויים בהנחיות", הוסיף.

פרופ' בליצר ציין כי "למרות המידבקות הגבוהה של אומיקרון, אוכלוסיות בסיכון יכולות להימנע ולהידבק מהנגיף בגל הנוכחי. מוכרחים לחסן את מי שלא קיבל את המנה השלישית (יש 400 אלף איש מעל גיל 40 שטרם קיבלו חיסון שלישי). מי שזכאי למנה רביעית יכול לקבל מנה רביעית ולהעלות מחדש את הנוגדנים שלו למצב שבו היה אחרי המנה השלישית. עדויות מבריטניה שלאנשים האלה, מחוסני בוסטר 'טרי' יש הגנה של כמעט 90% מפני ממחלה קשה".

"הדבר השני הוא להקפיד על מסיכה בכל חלל סגור והתקהלות. בנוסף יש להימנע מלצאת לאירועים שקורים בחללים סגורים למעט פעילות חיונית יומיומית. אוכלוסייה מבוגרת צריכה להמשיך כרגיל לשמור על פעילות חברתית ולפגוש אנשים, אך להשתדל לעשות את זה בחוץ או בחלל מאוורר ככל האפשר. מצד אחד להימנע מפעילויות מרובות משתתפים בחללים סגורים, אבל מצד שני לא להגיע למצב של בידוד חברתי להמשיך בפעילויות ולפגוש חברים", סיכם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים