שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "במבחן התוצאה נטשו את נתניהו 300 אלף מצביעים"
האסטרטג ל'בחזית'
ליאור חורב מנתח בראיון את תוצאות הבחירות, "מזהה רעידות ורעשי רקע בליכוד", מסביר למה ממשלת שמאל בראשות בנט לא משתלמת לכל הצדדים ונותן עצה למחנה 'רק לא ביבי'
תגיות:
ליאור חורב | צילום: באדיבות המצלם

המערכת הפוליטית אתחלה את עצמה עם סיום ספירת הקולות בשעות אחר הצהריים של אתמול, למצב 'סחרור מחדש', משל לא יצאנו השבוע לקלפיות בפעם הרביעית בשנתיים האחרונות כדי לעשות סוף למצב אי הוודאות שנכפה עלינו ולהביא להכרעת הרוב על זהות הממשלה והעומד בראשה.

הקלפים כך נדמה כאילו והתערבבו להם מחדש אלא שהפעם הדריכות במשחק השח-מט הפוליטי מתכווננת לשאלת 'האתחול', במובן זה שבניגוד לפעמים הקודמות, הסיכוי ש'המלך' יודח גדול מאי פעם.

עיני הכל נשואות לראות האם גם הפעם יכולת העמידות של נתניהו, זה שכבר הוספד פוליטית אין ספור פעמים, זה שיריביו עד עתה באופן פלאי נפלו לפניו שדודים כל אימת שחישבו לקרוא עליו תיגר, כשהם מתבררים פעם אחר פעם כבלתי עמידים באקלים הפוליטי שיצר במכוון או שלא, ראש הממשלה שמכהן בתפקיד במשך הזמן הארוך ביותר בהיסטוריה.

הפעם כך נראה מצאו בעלי החוב מקום לגבות את חובם מהאיש שהטריל אותם במשך 13 שנות כהונה רצופה בהנהגת המדינה, ולהגיש את החשבונית כשהנקמה קרירה ונעימה.

בנימין נתניהו | צילום: קובי גדעון לע מ

אחד האנשים אשר להם רקורד של יזמות ועשייה במערכת הפוליטית הוא האסטרטג ליאור חורב שהיה מבין מובילי הנטישה הדרמטית של רה"מ לשעבר אריאל שרון את הליכוד, עבור בהקמת מפלגת קדימה ואף ייעץ בשנים האחרונות לשורה של שרים ומפלגות כיצד לצלוח את המבוך הפוליטי.

"נתניהו יצא לבחירות הרביעיות וניווט את הקמפיין בדומה ל'ניהול סיכונים', יש אחד שמצליח ויש אחד שנטל הימור אחד יותר מדי, הסיבוב הזה רק הזיק לנתניהו", קובע חורב. "במבחן התוצאה נטשו אותו למעלה מ-300 אלף מצביעים – אנחנו יודעים שבעולם השיווק, שימור לקוח חשוב יותר מרכישת לקוח חדש וכאן ביבי נחל כישלון מהדהד".

הכישלון לדברי חורב מהדהד עוד יותר לנוכח הגול העצמי שהוכח עם העברת 2-3 מנדטים מהליכוד לסמוטריץ' בעוד במקביל הצליח להרגיז את חברי ה'בלוק' החרדים כשהמקפיין לטובת סמוטריץ' גזל מחרדים האשכנזים מנדט נוסף. "לולא סמוטריץ' יהדות התורה היתה מקבלת את ה-8, ללא ספק", קובע חורב לנוכח פילוח ההצבעות ביום שאחרי הבחירות.

מרחב התמרון של נתניהו

לנוכח רעידת האדמה שחווה הליכוד בבחירות אלו עם ירידת כוחה במספר המנדטים ובעיקר בקולות המצביעים, הרי שלדברי חורב, נושא מעניין נוסף שפחות מדובר עליו מאז הבחירות אך מדובר בתרחיש בלתי מופרך לחלוטין הוא שבפעם הראשונה 'רעידות המשנה' בליכוד המכוונים לעבר נתניהו עשוי להפוך לאירוע מתגלגל.

"אני מזהה בתוך הליכוד רעידות ורעשי רקע ופערים בין הח"כים. שלא יותירו לנתניהו יותר מדי אפשרויות ומרחב תמרון. לנוכח העובדה כי ההערכות הן סער יתמיד במילתו ובניגוד לפעם הקודמת גם גנץ בר אינו עוד אופציה, הרי שמרחב התמרון של נתניהו להקמת קואליציה הלך והצטמצם".

"נוסיף לזה את העובדה שבמקביל לתחילת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה לו נתניהו יצליח לגבש סביבו את מרב הממליצים, מתחיל שלב העדויות במשפט ראש הממשלה עם עדותו העוינת של מנכ"ל 'וואלה' לשעבר אילן ישועה שכידוע עוין את נתניהו כשללא ספק עדותו תספק כותרות ראשיות, הרי שכבר ברור לי שדעת הקהל כלפי נתניהו לא תוסיף לאווירה החיובית כלפיו בקרב מפלגות שבכל זאת יתלבטו אם להמליץ עליו ולצאת איתו להרפתקה פוליטית נוספת".

"במבחן התוצאה נטשו את נתניהו למעלה מ-300 אלף מצביעים – אנחנו יודעים שבעולם השיווק, שימור לקוח חשוב יותר מרכישת לקוח חדש וכאן ביבי נחל כישלון מהדהד"

לדברי חורב מדינת ישראל כבר נמצאת בתחילתו של מערכת הבחירות החמישית, אלא אם כן נתניהו יצליח איכשהו לגבש רוב מה שלנוכח התוצאות הסופיות נראה כמלאכה מורכבת וקשה במיוחד.

"אם ביבי הולך עם מנסור עבאס, זה על חשבון סמוטריץ' שנמצא במומנטום ובשבילו לצאת לבחירות על רקע סירובו לשבת בממשלה הנתמכת על ידי רע"מ זה הכי פנטסטי בשבילו. גם סמוטריץ' מבין שאם יוצאים למערכת בחירות נוספת, כבר לא בטוח שביבי יתרום לו עוד פעם 2 מנדטים, אך מצד שני הוא יגיע למו"מ מול בנט כשהוא במצב משופר. לאחר שהוא כבר הוכיח את עצמו".

"מצד שני, והיה והגוש הנגדי יצליח להתאחד סביב זהותו של מועמד מוסכם מתוך הגוש, הרי שכם להם יהיה קשה לסמוך על מנסור עבאס לטווח הארוך, שכן ברור לכל שבנושאי דת עמדותיה של רע"מ קרובות יותר לאלו של ליהדות התורה מאשר מרצ או מפלגת העבודה".

נפתלי בנט | צילום: פישל רוזנפלד

חורב אינו מתלהב ממתווה העמדת בנט בראש מחנה הנגדי לנתניהו כמועמד לראש הממשלה, שכן "להעמיד את נפתלי בנט בראש רק כדי להזיז את ביבי ולהיתקע איתו אחר כך למי יודע כמה זמן, איך הם יסבירו את זה אחרי זה למצביעים שלהם?".

לדבריו, "אם מחנה 'רק לא ביבי', היו מתייעצים איתי, הייתי מציע להם את המתווה הבא: תסכימו להקמת ממשלה רק לארבעה חודשים (ממשלת מעבר) עד הבחירות הבאות. עד אז, תעבירו תקציב קורונה, תייצבו את המדינה, תחוקקו את החוקים נגד השחיתות ותלכו לבחירות בספטמבר כאשר ביבי כבר לא ראש הממשלה ואף לא יכול להתמודד על התפקיד".

"אני מזהה בתוך הליכוד רעידות ורעשי רקע ופערים בין הח"כים, שלא יותירו לנתניהו יותר מדי אפשרויות ומרחב תמרון"

חורב קובע, כי ההוצאה של ביבי מהמשוואה היא בעלת ערך כל כך גבוה, גם אם זה לארבעה חודשים, "ואז אתה מקבל ליכוד אחר וחסל סדר חרמות ופילוגים".

"אבל כאן יש בעיה, כי אם בנט ייתפס בציבור הדל"י כמי שהביא לסילוק ביבי בתמיכת המרכז שמאל הרי כמי שרואה את עצמו בעתיד כמנהיג הימין, הוא עלול להפסיד לטווח הארוך. לכן אני לא רואה משהו שמסדר את זה כאשר המשמעות היא שוב, בחירות מועד 5".

מה מפריע לסמוטריץ אם יש הצבעה ובא לו למנסור להימנע.. אתה יכול להגיד למישהו אם להימנע ואיך להצביע?

"ברמה העובדתית אתה צודק. העניין כאן הוא, שאחרי שבמשך חודשים רבים אתה רץ וצועק מתחת לכל עץ ומיקרופון רענן נגד כחול לבן שמתכוונת להקים ממשלה בתמיכת המשותפת והאוזר והנדל 'מצילים' אותך ופתאום אתה בעצמך נתמך על ידם בכל דרך שרק לא תהיה, זה לא ייתפס טוב בקרב התומכים שלהם.
מבחינת ההשקפה של סמוטריץ' – הערבים יכולים להיות מקסימום גויים של שבת, אך לא פרטנרים…", קובע חורב.

המפלגות החרדיות עם הערביות

עם זאת חורב כן רואה אופציה לממשלה שנתמכת על ידי הערבים מבחוץ כשהחרדים שותפים מלאים בה. "ש"ס היא מפלגה פרגמטית במובן שלא תהיה לה בעיה לשבת בממשלה בתמיכת עבאס, במשך שנים ש"ס פועלת עם המגזר הערבי ומקבלת שם מצביעים לעונמת יהדות התורה למשל, שחלקים בה צפויים להתנגד לתרחיש שכזה".

דרעי, גפני, ליצמן | צילום: באדיבות המצלם

חורב מעריך כי "מאוד ייתכן והעובדה שגפני יכהן מעתה כיו"ר יהדות התורה תסייע לשיתוף הפעולה עם קונסטרוקציית עבאס. קח בחשבון שרוב החרדים מתגוררים היום מעבר לקו הירוק. מודיעין עילית, ביתר ועוד, מצד שני הפחד הכי גדול של גפני הוא, שהחבילה תתפרק דווקא במשמרת שלו אז עמדותיו המדיניות ירוסנו יותר, מה שגפני היה מוכן לעשות כמס' 2 לא בטוח שהוא יעשה כשהוא בראש, שכן פילוג אפשרי עלול להירשם על שמו במובן ההיסטורי".

חורב מציג את התרחיש הבא: "אולי בעתיד ככל שיוותרו חילוקי דעות בתוך יהדות התורה סביב הנושא המדיני, יאות דרעי לשילוב אסטרטגי של פלג מהחרדים האשכנזים בתוך ש"ס, כשהם כמובן לצידו. בשביל דרעי לקבל את האשכנזים מתחתיו ולא לצידו או מעליו. זה כבר משהו…"

הצטרפו ועקבו אחר

3 תגובות

  1. לאורך כל הדרך יש לכם קו מנחה נגד ביבי, אז בהצלחה. אף אחד לא קונה את זה!

  2. הדרך הטובה ביותר ונראה לי שכך יהיה. ביבי יפרוש/ ובתמורה hיבחר לנשיא מדינת ישראל/ וההליך המשפטי יעוכב עד סיום כהונתו כנשיא. בנט יקים קואליציה עם הימין, כולל החרדים, הציונות הדתית, הליכוד וסער.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים