שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » בנט במגעים עם נתניהו – לפיד מחלק תיקים
מגעים באוויר
בכיר בגוש מתנגדי נתניהו נגד בנט: "לא אפוי, אפשר בתוך יממה להקים ממשלה" • המחלוקת בין נתניהו ובנט: ריצה משותפת או שריונים ללא פיצול לאחר הבחירות
יאיר לפיד, נפתלי בנט | צילום: אתר הכנסת

ריצה כ"בלוק טכני" או שריונים ברשימה ללא אפשרות להתפצל לאחר הבחירות – זוהי אחת המחלוקות במגעים שמתנהלים בימים האחרונים בין הליכוד לימינה, במסגרת המאמצים לפתור את הפלונטר הפוליטי.

ב'וואלה' דווח כי יו"ר ימינה נפתלי בנט דורש לרוץ עם הליכוד כבלוק טכני שבמסגרתו שתי המפלגות יתפצלו לאחר הבחירות, אבל ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו חושש מכך שבנט יפעל נגדו, ומבקש לשריין את נציגי ימינה בתוך הליכוד מבלי שתהיה להם אפשרות להתפצל לאחר הבחירות.

המשמעות בדרישת נתניהו היא שבנט יישאר ללא מפלגה וייטמע לחלוטין בליכוד, ומול זה, בנט מתנגד מתוך רצון לשמור על כוחו כמפלגה עצמאית. אם ייחתם הסכם בין הצדדים, ההכרעה על מחלוקת כזאת נדרשת לאור אפשרות בעלת סיכויים גבוהים כי נתניהו לא יצליח להקים ממשלת ימין בראשותו, ויתקיימו בחירות חמישיות.

בליכוד סירבו בתגובה להתייחס לפרטי המשא ומתן וממפלגת ימינה נמסר: "קשקוש. מבלי להתייחס לתוכן המו"מ, הפרסום פשוט לא נכון".

ב'חדשות 12' נחשפו עיקרי ההסכם שגובש בין ימינה ליש עתיד. רוב המסמך כלכלי, אך הוא כולל כמה הבנות והסכמות בין הצדדים. בנושא החקיקה נגד נתניהו נכתב: "תקודם באופן מיידי חקיקה המגבילה כהונת רה"מ לשתי קדנציות – 8 שנים מינימום". מדובר בניסוח שבנט הצביע נגדו השבוע בוועדה המסדרת.

בנושא דת ומדינה סוכם: "הממשלה תקדם הסדרות בנושא הגיור, מתווה הכותל ומערך הכשרות". בנושא חוק הגיוס נכתב: "תקודם חקיקת חוק גיוס במתווה משרד הביטחון, כך שגיל הפטור יעמוד על 21".

סוגיה נוספת שנכללה בהסכם בלשון מרוככת היא המצב המדיני. "הממשלה תפעל לביצור הביטחון הלאומי של ישראל ולשמירת ביטחונם של כלל אזרחי המדינה, זאת לצד חתירה מתמדת לשלום. בתחום המדיני יש להימנע ממהלכים חד צדדיים".

מ'ימינה' נמסר בתגובה: "העבירו לכם טיוטא מומצאת. בדת ומדינה הוסכם על מתווה נסים בגיור ותחרות בכשרות – שאר הפרסום מוטעה. ימינה סירבה לחוקי נתניהו, ואכן סוכם על חוק הגיוס במתווה משרד הביטחון".

בכיר בגוש מתנגדי נתניהו תקף את בנט ואמר כי "בנט לא אפוי, אפשר בתוך יממה להקים ממשלה". בכירים בגוש השמאל שצוטטו ב'חדשות 13' אמרו כי "הממשלה כמעט סגורה, אנו מחכים לבנט".

גורמים בגוש שצוטטו ב'ווינט' אמרו כי ההמתנה לרגע האחרון היא לא רק לבנט, שלא ברור אם יוכל להגיע עם סיעתו אלא גם ליו"ר תקווה חדשה גדעון סער. על-פי חלק מהגורמים, גם במפלגתו של סער לא כל הסוגיות פתורות ועל-פי חלק מהגרסאות, סער בעצמו לא השלים לחלוטין עם מהלך של הקמת ממשלה בתמיכת הסיעות הערביות.

לפי הגורמים עולה גם השאלה האם סיעתו של סער מגובשת והאם הבכירים ברשימתו יסכימו להקמת ממשלת שינוי בהנחה שלא יקבלו תפקידים בכירים בשל גודלה של הממשלה והעובדה שלא ניתן יהיה להקים ממשלה מנופחת.

בינתיים, לפיד מתקדם עם חברי הגוש וההערכה היא שכל ההסכמים ייחתמו ביומיים הקרובים. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ מיועד לתיק הבריאות, ח"כ תמר זנדברג לתיק להגנת הסביבה ותיק פיתוח הנגב והגליל לעיסוואי פריג'. באשר למפלגת העבודה, יו"ר המפלגה מרב מיכאלי מיועדת לתיק הבכיר הראשון שיהיה כנראה התחבורה או המשרד לביטחון פנים.

על פי ההסכמות בגוש השמאל עד כה, נראה שלפיד חותם על הסכמים להקמת ממשלה של 25 שרים לפחות, למרות שהבטיח שלא יאפשר ממשלה של יותר מ-18 שרים. החלוקה המסתמנת לממשלה עם בנט, אם אכן תקום, מראה שכל מפלגה קיבלה מספר גבוה של שרים ביחס לגודלה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים