שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » בנט החליט סופית להקים ממשלה עם לפיד
דיווח
בנט צפוי להודיע מחר בערב על הסכמתו לממשלה עם השמאל. לפיד אמור להודיע לנשיא שעלה בידו להקים ממשלה. שקד צפויה לתמוך במהלך אם תשתכנע שנתניהו כשל
לפיד ובנט | צילום: ויקיפדיה

יו"ר ימינה נפתלי בנט צפוי להודיע מחר (ראשון) בערב באופן רשמי על הסכמתו לממשלה עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד – כך דווח ב'חדשות 12'. לפיד אמור להודיע כבר מחרתיים לנשיא המדינה ראובן ריבלין שעלה בידו להקים ממשלה.

על פי ההסכמות בין הצדדים, ההשבעה צפויה בעוד 9 ימים. בנט יעמוד בראשות הממשלה עד ספטמבר 2023, ולפיד יחליפו עד נובמבר 2025. לפיד יכהן תחילה כשר החוץ וראש הממשלה החליפי.

חלוקת התיקים המסתמנת: הביטחון גנץ, האוצר ליברמן, המשפטים סער, הפנים שקד, התחבורה מיכאלי, החינוך שאשא ביטון, ביטחון הפנים בר-לב, הבריאות הורוביץ, הקליטה תמנו-שטה, התרבות טרופר, התקשורת אלהרר, הדתות כהנא, החקלאות שוסטר, הסביבה זנדברג, שיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג'.

גם בשלב הזה הכול עדיין תלוי בתמיכת כל חברי ימינה ובראשם איילת שקד. עוד דווח כי שקד החליטה להצטרף לעמדתו של בנט. אם נתניהו יציג ממשלה, מה שלא נראה סביר, הם יצטרפו אליה. אם לא – הם ילכו על ממשלה עם לפיד. אם תקום ממשלה כזאת,, ח"כ ניר אורבך שמסתייג מאוד ממשלה שכזו יצטרך להחליט אם להישאר בימינה או לפנות את מקומו לבאה בתור ברשימה – שירלי פינטו.

ב'כאן חדשות' דווח כי בנט, שוחח עם חברי כנסת בסיעתו ואמר להם כי ההחלטה להקים ממשלה עם יאיר לפיד סופית. מוקדם יותר דווח כי המחלוקת בין בנט לחברת סיעתו איילת שקד טמונה בכך שלדעתה יש סיכוי להקמת ממשלת ימין עם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, ואילו לדעת בנט – אין.

מחר תתכנס סיעת ימינה בשעה 10:00 בבוקר ברעננה. על פי הודעת המפלגה, בנט צפוי לעדכן במהלכה את חברי הסיעה בהתפתחויות בימים האחרונים. בסביבת בנט מוצאים בעיה בהסכמים שחתם כבר לפיד עם מפלגות אחרות. מנגד, לפיד כבר הבטיח לשותפיו כי הסכמים שנסגרו לא ישונו, פרט לחלקים שנאמר מראש שתלויים בבנט.

בתוך כך, ברע"ם מביעים חשש שבנט יקבל רגליים קרות ברגע האחרון ולא יקים ממשלה עם לפיד. לפי גורמים במפלגה, היא תקבל ראשות ועדה סטטורית, ככל הנראה ועדת הפנים, וכן ועדה שתעסוק בענייני החברה הערבית. עם זאת, ברע"ם מדגישים ששום דבר לא סגור.

ברקע המגעים בין יש עתיד לרע"ם, בתוך הרשימה המשותפת ישנם חילוקי דעות אם להצטרף לממשלה. גורמים במפלגה חוששים מכך שרע"ם תוביל את הנהגת החברה הערבית בממשלה. סיכויי המשותפת להצטרף לממשלה כזו קלושים, שכן בנט וסער מתנגדים לכך.

גורמים ב'ימינה' שצוטט ב'ישראל היום' אמר כי חלה התקדמות משמעותית במו"מ מול לפיד אך ההכרעה הסופית טרם נתקבלה ותגיע ככל הנראה בימים הקרובים. "ישנם מגעים, הייתה התקדמות עם לפיד. טרם הוחלט האם נלך על זה או לא בנט יחליט סופית ביום יומיים הקרובים", אמר הגורם.

ח"כ אביר קארה, נציג השולמנים בימינה, הביע תמיכה בממשלה עם לפיד בשיחה עם פעילים במפלגה. הדברים נאמרו על דעת יו"ר המפלגה בנט. "יש שיאמרו שעדיפות כבר בחירות חמישיות על קואליציה עם שותפים שהם לא האידיאליים ביותר אבל… יש אפשרות שיהיה כאן לראשונה בהיסטוריה ראש ממשלה חובש כיפה שמגיע מהימין העמוק", אמר קארה. "בכל מקרה זו תהיה ממשלה עם נוכחות מאוד מכובדת לימין, לא פחות מזו שקיימת עכשיו".

"אנשים צריכים להבין את המחיר של בחירות נוספות", המשיך קארה. "את החלופה הבלתי נסבלת ובלתי מתקבלת על הדעת, זו שתקרע אותנו לגזרים… להבין את מחיר הכאוס הפוליטי הזה שמשרת רק פוליטיקאים ולא משרת את האזרחים".

עם צאת השבת, מתקיימות הפגנות מול בתיהם של בנט ברעננה, איילת שקד וגדעון סער בתל אביב, של מתנגדים להקמת ממשלת עם השמאל – ומנגד, גם של תומכי המהלך. פעילי ימין מתכוונים להגיע גם הם למחות מול בתיהם של בנט ושקד, במטרה להפעיל עליהם לחץ שלא להקים ממשלה עם מפלגות המרכז-שמאל – ולהמשיך במאמצים להקים ממשלת ימין, אם כי אין למעשה ממשלה כזו בפועל – וזאת למרות המאמצים בעיקר מכיוונה של שקד לרקוח ממשלה שכזו בשבועות האחרונים.

מהליכוד נמסר זמן קצר לפני כניסת השבת כי "יש עוד מי שמאמין שבנט לא דוהר לשמאל? אנשי הימין, תתעוררו. בנט ברח מסיכום משותף שהושג עם הליכוד להקמת ממשלת ימין, והוא רץ לממשלת שמאל עם לפיד, מרצ, העבודה והמשותפת. הם מתכוונים להודיע על כך ביממה הקרובה ולהשביע את ממשלת השמאל בשבוע הבא".

"ההונאה היא בלתי נתפסת: זו לא רק הפרה בוטה של כל ההבטחות של בנט מלפני כמה שבועות, אלא גם מלפני כמה ימים, כשבנט אמר במהלך הלחימה נגד החמאס שממשלת שמאל ירדה מהפרק. מה נשתנה? כלום. בנט ברח לשמאל ו״ימינה״ הפכה ״לשמאלה״", לשון הודעת הליכוד.

שרת התחבורה מירי רגב: "בדיוק לפני שנתיים הובילו נפתלי בנט ואיילת שקד את מדינת ישראל לכאוס פוליטי עם מיזם ״הימין החדש״ שקרס ושרף את קולות הימין מתחת לאחוז החסימה. היום הם דוהרים לממשלת שמאל עם קולות מצביעי הימין שנגזלו בהונאה פוליטית מהחמורות שידענו. אז והיום האגו חסר המעצורים של בנט ושקד ממיט אסון על המחנה הלאומי. יש לכם עוד זמן להתעשת, אל תמכרו את ערכי הימין".

חה"כ שמחה רוטמן: "הניסיון להציג את מנסור עבאס, מי שקרא להתקוממות הערבית שאורגנה על ידי החמאס בלוד, ברמלה, בירושלים, בעכו ובכבישי הצפון והדרום, "מחאה לגיטימית" וביקש מהפרקליטות לנקוט כלפי העצורים ב"גישה מכילה", כמתון, נועדה להכשיר את הקמת הממשלה הנשענת על "תומכי טרור". אני כבר לא יודע אם מדובר בתמימות או בהיתממות מסוכנת".

חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממרצ העריך בראיון ל'כאן חדשות' כי הקמת ממשלת בנט-לפיד קרובה מתמיד. "נראה לי שאנחנו לקראת ממשלת שינוי, ממשלה מעניינת שתביא בשורה וסוף לאנרכיה הקיימת וממשלת תיקון. אבל זה לא נגמר עד שזה נגמר", אמר פריג'. באשר למו"מ הקואליציוני, אמר פריג' כי יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מגלה בגרות ומנהיגות חסרת תקדים.

על האפשרות שתוכרז ממשלה אמר פריג': "נחכה יום יומיים. אני מאמין שזה יגמר אוטוטו. אנחנו בכיוון הנכון". עוד הצהיר כי במידה והמהלך לא יסתייע יפעל לקדם את הצעת החוק שהניח לפיזור הכנסת: "ברגע שראש הממשלה קיבל 28 יום ויאיר לפיד קיבל 28 יום, ושניהם לא יצליחו – בשביל מה למשוך את הזמן? שהציבור יגיד את דברו, בבחירות כלליות. זה לא שוט כלפי בנט", סיכם.

בתוך כך, ב'חדשות 12' דווח כי שר האוצר ובכיר הליכוד, ישראל כ"ץ, הציע לאחרונה לראש הממשלה נתניהו לערוך פריימריז במרכז הליכוד לבחירת יו"ר חדש למפלגה – ומי שייבחר יכהן במקומו כראש ממשלה לשנה, זאת על מנת להקים ממשלת ימין ולמנוע את הקמתה של ממשלת השינוי.

כ"ץ סבור שהוא היה מנצח בפריימריז בזק במרכז הליכוד, ולפיכך היה מתמנה לראש ממשלה. כ"ץ הציע לנתניהו שיכהן בתפקיד במשך שנה רק כדי שממשלת ימין תקום ולפי ההצעה, משפחת נתניהו הייתה ממשיכה להתגורר במעון הרשמי בבלפור. נתניהו סירב להצעתו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים