שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » בנט ולפיד במרתון פגישות עם ראשי הגוש
בדרך לממשלה
בנט ולפיד נפגשו עם סער, מיכאלי, גנץ והורביץ • לפי המתווה המסתמן, הממשלה תכלול 24-23 שרים • ממשלה בלי קווי יסוד מפורטים: "מה שיעבור – יעבור. מה שיפול – יפול"
יאיר לפיד, נפתלי בנט | צילום: אתר הכנסת

יו״ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד נפגשו הבוקר (שישי) בארבע עיניים בביתו של לפיד. לאחר מכן נפגשו יחד בזה אחר זה עם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, יו"ר כחול לבן השר בני גנץ, ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ – שלושת הפגישות גם התקיימו בביתו של לפיד. בנוסף, בנט נפגש יו"ר העבודה מרב מיכאלי בביתה.

לפני זמן קצר החלה פגישתם של יו"ר ימינה נפתלי בנט, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד. "הפגישה חותמת רצף פגישות שהתקיימו היום במסגרת המאמצים להרכבת הממשלה. הפגישות כולן היו ברוח טובה עם נכונות להתקדם", נמסר מטעם לפיד.

מטעמו של לפיד נמסר כי "צוותי המו״מ נועדים גם הבוקר. השיחות מתקדמות ברוח טובה". לפי גורם המעורה במגעים יש הבנה הדדית בין הצדדים שצריך לסיים את התהליך כמה שיותר מהר בתקווה לחתום על הסכמים ולהשביע ממשלה כבר בשבוע הבא וכי הושגו הבנות ראשינוית לגבי חלק מהתיקים.

ב'ווינט' דווח כי מטרתם של ראשי "גוש השינוי" היא לסכם הכול עד מוצאי שבת ולהציג ממשלה בשבוע הבא. לפי שעה הם מחלקים את התיקים לפי מפלגות ולא לפי שמות. עדיין ניכרים קשיים בגיבוש ההסכמים הקואליציוניים ובכמה תיקים, בהם משפטים ופנים. גם בעניין קווי היסוד אין הסכמות על כל הנושאים.

גורמים המעורבים במו"מ להקמת הממשלה שצוטטו ב'וואלה' אמרו הבוקר כי "יש התקדמות ואווירה חיובית, והשאיפה היא לסגור הסכמים קואליציוניים כבר בשבוע הבא. נותרו עוד פערים על תיקים וסוגיות נוספות – אך מאמינים שאפשר יהיה להתגבר עליהם".

על פי הדיווח, בשבועות האחרונים צוותים מטעמם של בנט ולפיד כבר החלו במשא ומתן והסכימו על מתווה כללי להקמת ממשלה פריטטית עם שוויון וזכות וטו בין גוש הימין של ימינה ותקווה חדשה וגוש המרכז שמאל של יש עתיד, כחול לבן, ישראל ביתנו, מרצ ומפלגת העבודה. כמו כן, הוסכם שקווי היסוד של הממשלה וההסכמים הקואליציוניים לא יעסקו בנושאים מדיניים, דת ומדינה, ומערכת המשפט.

לפי המתווה המסתמן, הממשלה תכלול 24-23 שרים: 8 לגוש הימין של ימינה ותקווה חדשה, ו-15-16 לגוש המרכז שמאל. חלוקת התיקים טרם הושלמה, אך מסתמן כי לפיד יכהן שר החוץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כשר האוצר, יו"ר כחול לבן בני גנץ ימשיך לכהן בתיק הביטחון, וככל הנראה יו"ר תקווה חדשה גדעון סער יקבל את תיק המשפטים, אף שגם ח"כ איילת שקד מימינה עדיין דורשת אותו.

בנוסף, ישנה עדיין מחלוקת על תפקיד יו"ר הכנסת – בימין מעוניינים שזאב אלקין יכהן בתפקיד, ואילו לפיד מעוניין בח"כ מאיר כהן. כמו כן, ישנו מאבק על תיק החינוך – בתקווה חדשה רוצים שיפעת שאשא ביטון תקבל את התפקיד, אך גם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ מעוניין בו.

ב'כאן חדשות' דווח כי במגעים המתקיימים כעת להקמת ממשלת לפיד-בנט הוחלט שקווי היסוד שיוצגו, ועל פיהם תוקם הממשלה, יהיו כלליים ולא ייכנסו לאף נושא שנוי במחלוקת. גורם המעורב בשיחות אמר לכאן חדשות: "מה שיעבור בממשלה יעבור – מה שייפול ייפול".

אתמול דווח ב'חדשות 12' כי ההסכמה הראשונה היא בנושא ועדת הכספים. כדי לאזן את שר האוצר המיועד יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ולרכך את זעם החרדים, בנט ולפיד הסכימו כי בראש הוועדה יעמוד נציג מגוש הימין, או לכל הפחות חבר כנסת עם נטייה ימינה.

הסכמה נוספת בין השניים התקבלה בעקבות לקח מ"מורשת גנץ". כידוע, הממשלה האחרונה התפזרה על רקע אי אישור תקציב המדינה. לכן, ההסכם המסתמן בין בנט ולפיד יקבע שחוזרים אחורה 20 שנה בחוק – גם אם תקציב המדינה לא עובר, הכנסת לא מתפזרת.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים