שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » בנט: "חופש הפולחן ליהודים" – ברע"מ זועמים
הקרב על הר הבית
ח"כים ממפלגתו ימינה הגיעו להר והכעיסו את רע"מ: "כניסת יהודים להר עלולה להוביל למלחמת דת הרסנית". השר פריג' על עליית יהודים להר הבית: "לא תורם דבר"
תגיות:
הר הבית | צילום: דוברות המשטרה

עימותים בין פלסטינים לכוחות מג"ב פרצו הבוקר (ראשון) ברחבת הר הבית שבירושלים, כאשר מספר מחבלים ערבים החלו ליידות אבנים לעבר הכוחות. בעקבות העימותים נעצרו מספר מחבלים ערבים. העימותים החלו על רקע עלייתם של מתפללים יהודים להר.

השוטרים נכנסו אל מתחם ההר ופיזרו את המהומות ללא עצורים. העימות התרחש על-רקע קריאות שנמשכות זה כמה ימים מצד מוסלמים בירושלים להגיע למסגד אל-אקצה כדי לבלום את כניסת היהודים היום. אל הקריאות הללו הצטרפו גם אנשי דת מוסלמים ברחבי הארץ, ובעקבותיהן הגיעו למקום עשרות ערבים תושבי ואדי ערה.

הבוקר נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים היום הערכת מצב בהשתתפות השר לביטחון הפנים ומפכ"ל המשטרה בנוגע לאירועים בהר הבית. רה"מ הנחה להמשיך בעלייה מסודרת ובטוחה של יהודים להר, תוך שמירה על הסדר במקום. ראש הממשלה מקבל עדכונים שוטפים ויקיים הערכות מצב נוספות בשעות הקרובות".

מאוחר יותר נמסר כי "ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח כעת עם השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, ומפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי. ראש הממשלה הודה לשר ולמפכ"ל על ניהול האירועים בהר הבית באחריות ובשיקול דעת, תוך שמירה על חופש הפולחן ליהודים בהר. רה"מ הדגיש, כי חופש הפולחן בהר הבית יישמר באופן מלא גם למוסלמים, המציינים בימים הקרובים את יום עורפה וחג הקורבן".

התנועה האיסלאמית ורע"מ פרסמו בתגובה הודעה בה נאמר כי "מסגד אל-אקצא הוא זכות בלעדית למוסלמים ואין לאף אחד אחר שום זכות עליו". בהודעה נאמר עוד כי "התנועה האיסלאמית והרשימה הערבית המאוחדת מזהירים מפני מספר רב של מתנחלים שמסתערים ומפרים את קדושת מסגד אל-אקצה המבורך מאז שעות הבוקר. זה עלול לגרום לאירועים ולהבעיר את המצב בירושלים ובאזור כולו שעלול להוביל למלחמת דת הרסנית, במיוחד כשמאפשרים לאישים רשמיים וחברי כנסת להסתער על אל-אקצה, לערוך תפילות, לערוך טקסים דתיים ולקרוא את ההמנון הלאומי התקווה".

"התנועה האיסלאמית ורע"מ מדגישים כי התנועה וכלל בני עמנו בתחומי הקו הירוק יעמדו כקו הגנה מול נסיונתיהם של הקיצוניים לכפות מציאות חדשה בשטח או כל חלוקה זמנית או מקומית בתוך מסגד אל-אקצא. התנועה האיסלאמית מברכת על מאמציהם של חברי הכנסת של רע"מ שהמשיכו במאמציהם ללחוץ על הממשלה לעצור את הפלישות הללו ולפנות את כל המתנחלים הפולשים ממסגד אל-אקצא, ולהזהיר מפני השלכות הפלישות הללו".

עוד נכתב כי "מסגד אל-אקצה המבורך, על כל 144 הדונמים, הוא זכות טהורה של מוסלמים, ואף אחד מהם אינו בעל זכות כלשהי שם, וכי התנועה האיסלאמית וכל הפלסטיני יעמדו כסכר בלתי חדיר כנגד כל ניסיונות הקיצוניים לנסות ולהציב עובדות חדשות או כל סוג של חלוקה, זמנית ומרחבית, בתוך מסגד אל-אקצה המבורך".

גם השר עיסאווי פריג' ממר"צ יצא נגד הודעת ראש הממשלה נפתלי בנט: "השבירה הזוחלת של הסטטוס קוו במתחם אל אקצא, לא תורמת דבר חוץ מחוסר יציבות באזור ובקואליציה".

במהלך היום עלו כ-1,600 יהודים להר. ליהודים הרבים שהגיעו היום להר הבית הצטרפו גם חברי הכנסת עמיחי שיקלי ויום טוב כלפון מימינה, דבר שעורר את חמתה של מפלגת רע"מ – ששותפה לקואליציה של בנט. שיקלי אף תועד שר את "התקווה" בהר.

מהמשטרה נמסר כי "משטרת ישראל ערוכה ביממה האחרונה בכוחות מוגברים על מנת לאפשר את שמירת הסדר וביטחון הציבור. אתמול בשעות הערב, התקיימה תהלוכה של "נשים למען בטחון ישראל", שעברה ללא חריגים למעט מספר אירועי חיכוך שטופלו".

"הבוקר, סמוך לשעה 5 לאחר תפילת הבוקר, מספר צעירים החלו ליידות אבנים ברחבת הר הבית לעבר כוחות המשטרה שהפסיקו האירוע . כוחות המשטרה ממשיכים בפעילות במקום לשמירת הסדר וחופש הפולחן. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג’מן מפקד על כלל הכוחות ומקיים הערכות מצב. כרגע האירועים מתקיימים כסדרם ובמקום שורר שקט".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה להודעת רע"מ: "השותפים של נפתלי בנט מנסים להנדס את התודעה הציבורית ולומר שהם השולטים בהר הבית בגלל כיפה מזהב. זה פשוט בלתי נסבל לשמוע אותם מאיימים נגד עליית יהודים ושירת התקווה בהר הבית, המקום הכי קדוש בו שכן בית המקדש של העם היהודי". ח"כ בן גביר הוסיף: "בכל מדינה נורמלית, חברי כנסת שהיו מאיימים ככה היו מגורשים מכאן, אבל רק בישראל הם לא רק חברי כנסת, אלא גם חברי הקואליציה של הממשלה הרעה. בושה".

לשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן, הזהירה מפני מה שכינתה "ההסלמה הישראלית המסוכנת" בהר הבית. בהודעה מטעם הלשכה, נמסר כי ההפרות של המתנחלים מהוות איום מסוכן לביטחון וליציבות, וכי ממשלת ישראל נושאת באחריות לכך. בהודעה הודגש גם כי "ההתרסה הישראלית הולכת נגד הדרישות האמריקניות לשמור על הסטטוס קוו".

במשרד החוץ בטורקיה גינו את העלייה להר הבית ואמרו: "אנחנו מגנים את הפגיעה הנוספת בקדושת מסגד אל-אקצא, בידי כוחות הביטחון הישראליים, שאפשרו לקבוצות של יהודים גזענים להסתער על מסגד אל-אקצא, תקפו אזרחים פלשתיניים שהתפללו במקום ועיכבו אזרחים, כולל ילדים ונשים – מה שהוביל לתמונות שפוגעות בכבוד האנושי".

גם ירדן פרסמה גינוי רשמי בעקבות האירועים. בהודעת משרד החוץ ברבת עמון נכתב כי: "ממלכת ירדן מגנה את פעולות ישראל במתחם הר הבית והפגיעה במעמדה של ירדן באגן הקדוש״. עוד נמסר כי כניסת כוחות משטרת ישראל אל מתחם הר הבית מהווה הפרה חמורה ופגיעה בסטטוס קוו בהר הבית".

משרד החוץ המצרי גינה את עליית היהודים להר הבית אותה הגדירה כ"חידוש ההפרות במסגד בידי קיצונים ישראלים ובהגנת הכוחות הישראלים. מצרים מסרבת להפרות, והזהירה בעבר מפגיעה במסגד אל-אקצה שהוא מקום פולחן למוסלמים. להימנע מכל מה שיכול לגרום למתיחות או הסלמה"

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים