שיתוף
תגובות
חדשות » בנט שוחח עם יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית
מתקרבים לפצצה
על רקע הדיווח על התקדמות בהסכם הגרעין שוחח ראש הממשלה עם יו"ר סבא"א ביחס לשיחות הגרעין | הערב פורסם כי איראן הכפילה את כמות האורניום המועשר לרמה של 60%
תחנת הכוח הגרעינית בבושהר | צילום: Paolo Contri / IAEA

איראן הכפילה את מלאי האורניום המועשר שברשותה בתוך כארבעה חודשים, תוך הפרה של הסכם הגרעין עם המעצמות מ-2015. כך מסרה הערב (חמישי) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. על פי סבא"א, בידי טהרן יש 33.2 קילוגרמים של אורניום מועשר לרמה של 60%, לעומת 15.5 ק"ג בנובמבר.

דיפלומט בכיר במערב אמר כי אם איראן תמשיך להעשיר את האורניום לרמה של 90%, יהיו בידיה כ-75% מהכמות הנדרשת להכנת פצצה גרעינית. עבור פצצה גרעינית אחת דרושים 25 ק"ג של אורניום המועשר לרמה של 90%.

על רקע הדברים שוחח הערב ראש הממשלה, נפתלי בנט עם יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, ערב נסיעתו של האחרון לטהרן. בשיחתם, הדגיש ראש הממשלה את עמדותיה של ישראל ביחס לשיחות הגרעין בווינה, וכן ביחס לתיקים הפתוחים בסבא"א העוסקים בתכנית הנשק האיראנית.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי ראש הממשלה הדגיש את ציפייתה של ישראל כי סבא"א תקפיד לפעול כגוף פיקוח מקצועי ונטול פניות, וכי השניים סיכמו להישאר בקשר שוטף.

כזכור, איראן הפרה סעיפים רבים בהסכם מאז 2018, כשנשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ פרש מההסכם והחזיר את הסנקציות נגד טהרן – שפגעו קשות בכלכלה שלה. הסכם הגרעין מ-2015 מגביל את איראן להעשרת אורניום ברמה שלא עולה על 3.67%, אך כעת היא מעשירה אורניום ברמה של עד 60%. כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%

הדיווח הערב של סבא"א מגיע על רקע התקדמות משמעותית בשיחות בווינה בין איראן לרוסיה, סין, בריטניה, צרפת, גרמניה, האיחוד האירופי וארה"ב. בחודש שעבר הסירה ארה"ב חלק מהסנקציות שלה נגד איראן ומחלקת המדינה האמריקנית מסרה כי הצדדים בווינה נמצאים ב"שלבים הסופיים" של שיחות הגרעין. ראש המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין, עלי בכרי קאני, אמר: "אחרי שבועות של שיחות אינטנסיביות, אנחנו קרובים מתמיד להסכם. עם זאת, כלום לא מוסכם עד שהכול יוסכם".

אולם מי שצינן מעט את התגובות היה דובר משרד החוץ האיראני שצייץ הערב בחשבון הטוויטר שלו כי "חדשות טובות מוקדמות אינן מחליפות הסכמה טובה. אף אחד לא יכול לומר שהעסקה נעשתה, עד שכל הנושאים שנותרו יוצאי הדופן ייפתרו. דרושים מאמצים נוספים. כולם מתמקדים כעת בצעדים הקריטיים האחרונים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים