שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » בניגוד לנטען, מלון פטרה היה בבעלות יהודים
המסמכים חושפים
גורמים פלשתיניים זעמו על הכוונה להעביר את המלון לידיים יהודיות. אלא שנבירה בארכיון חושפת את ההיסטוריה האמיתית של המבנה לפני פרעות תרפ"ט
מלון פטרה | צילום: באדיבות המצלם

עדויות כתובות וחיות על ההיסטוריה של העיר העתיקה בירושלים מוכיחות כי המתחם המוכר בשם "מלון פטרה" ליד שער יפו, היה עד 1931 בידיים יהודיות. כך מפרסם הבוקר (שני), הכתב המדיני של "ישראל היום", אריאל כהנא.

אל המתחם נכנסה באחרונה עמותת "עטרת כהנים", לאחר שרכשה אותו מידי הפטריארכיה היוונית לפני כ־20 שנה. אף שעסקת הרכישה והכניסה למתחם קיבלו את כל האישורים המשפטיים, גורמים פלשתיניים וכנסייתיים מנהלים בימים האחרונים מסע לחצים בינלאומי, במטרה למנוע את הנוכחות היהודית במקום.

אולם תחקיר היסטורי, הכולל עדים חיים, מראה כי המלון הוחזק על ידי שתי משפחות יהודיות לאורך המאה ה־19 ותחילת המאה ה־20. בתקופת המנדט הבריטי היה המלון אבן שואבת לראשי השלטון היהודי והבריטי כאחד. בין היתר, התקיימה במקום ב־1918 הנחת אבן הפינה לאוניברסיטה העברית, ונערכו בו חתונות וביקורי נכבדים, בכללם הנציג העליון הראשון הרברט סמואל, הרב הראשי הראשון אברהם יצחק קוק ועוד.

על פי המחקר ההיסטורי, פרעות תרפ"ט (1929) הן שגרמו לבעל המלון באותה תקופה, ירחמיאל אמדורסקי, לעזוב אותו. נכדתו של אמדורסקי, ציפורה אנסבכר, ילידת 1931 המתגוררת בירושלים, אישרה את הדברים בשבוע שעבר בראיון ל"ישראל היום".

אנסבכר, שבעלה מרדכי (מקס) היה עד במשפט אייכמן והמנהל הראשון של יד ושם, התראיינה בשבוע שעבר בביתה. היא הציגה חפצים רבים שנשמרו במשפחתה ממלון אמדורסקי, כגון צלחות עם סמל המלון, פרסומת שלו בעיתונים ועוד.

"אמא נולדה במלון העיר העתיקה, בחדר 13, היא לקחה אותי לראות. אני מכירה את המלון. הוא פעל עד 1929. היה טרור בכל מקום וגם בחברון, ואז הוא (ירחמיאל אמדורסקי) החליט לעזוב את המלון… סבא שלי עשה קידוש. האורחים יושבים, שולחנות עגולים. פתאום שומעים מלמטה, 'עליהום, עליהום', ורעש גדול. ואנשים התקרבו עם מקלות, אלות".

ההחלטה לעזוב

"סבא נבהל, אבל ביקש מהאנשים להישאר במקום ואמר להם 'אני יורד'… כשהם ראו אותו, הוא אמר להם בערבית, 'אתם עולים למעלה על גופתי המתה'. ואז הם הלכו אחורה ונהיה שקט שם באזור. זה מה שאני יודעת על הלילה הזה. הוא חזר, שר זמירות שבת עם האנשים, אבל בליבו אמר, 'ביום ראשון-שני אני עוזב'", סיפרה. נראה כי המעבר של המלון אל מחוץ לעיר העתיקה נעשה כשנתיים אחר כך. בראיון ציטטה אנסבכר עדות שמסרה אמה רבקה בוקסבוים לסדרה "עמוד האש", על ההתקפה הראשונה שהתקיימה כבר ב־1920.

עדותה של אנסבכר נתמכת בשורה של ממצאים מהתקופה וממחקרים עליה. תמונות מראשית המאה ה־20 מראות בבירור את השם "AMDURSKY'S HOTEL RESTURANT", וכך גם גלויה מ־1906 המתארת את המקום כ"מלון מרכזי מול מגדל דוד". נוסף על כך, שורה ארוכה של פרסומים עיתונאיים וספרים מהתקופה מאשרים את קיומו של המלון ככזה שנוהל והופעל על ידי יהודים.

ההיסטוריונית רות קַרק, פרופסור אמריטוס מהאוניברסיטה העברית שחקרה את תולדות האזור, הראתה כי המלון המקורי הוקם במחצית הראשונה של המאה ה־19 בידי משפחת אמזלג, שעלתה לארץ ישראל מחצי האי גיברלטר. קיימות עדויות כי המשפחה החזיקה בנכס עד שנת 1895, כאשר בשנת 1903 נפתח מלון אמדורסקי.

המשנה לראש העיר ירושלים, פלר חסן נחום שעלתה מגיברלטר, יצאה לקמפיין בתקשורת הבינלאומית לאור הניסיון למנוע את העברת המקום ל"עטרת כהנים". "התרומה של יהדות גיברלטר לביסוס הנוכחות היהודית בעיר העתיקה היא משמעותית, ובניית המבנה שבו שוכן כעת מלון פטרה היא גילוי מיוחד עבורי, בתור בת ליהדות גיברלטר וכמי שזכתה להיות בתו של ראש הממשלה לשעבר של חצי האי הבריטי אני נרגשת מהגילוי", אמרה נחום ל"ישראל היום".

לדבריה, "השקר שמובילים גורמים כנסייתיים באשר לשינוי הצביון של שער יפו מנוצרי ליהודי כביכול, מתסיס ופוגע במרקם היחסים העדין בעיר, ובכל מי שרוצה לחיות בשלום ובשכנות טובה ברחבי ירושלים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים