שיתוף
תגובות
חדשות » בנק ישראל מעלה את הריבית במשק, וזה הולך לכאוב לנו בכיס
ריבית קצוצה
אם לקחתם הלוואה בריבית של 100,000 שקלים והריבית עלתה ברבע אחוז, תשלמו עוד 250 שקלים בשנה | על הלוואה של מיליון שקלים, תשלמו 2,500 שקלים בחודש.
צילום : שאטרסטוק

אחרי שלוש וחצי שנים של הפוגה, החליט נגיד בנק ישראל להעלות את הריבית מ – 0.1% ל- 0.35% . לכאורה מדובר בעלייה של שברי אחוזים, משהו שאפשר להתעלם ממנו. אבל אל תטעו. מה שנראה על פניו זניח, ישפיע על הכיס שלנו – וכדאי להיערך לכך.

כך הסביר כתב כלכלי בכיר את ההשלכות למהלך: לדבריו, בואו ניקח רגע צעד אחורה ונתייחס בקצרה לאלמנט הפסיכולוגי של הצעד. כלכלה מבוססת על אמון בין אנשים. אם לקחתי ממך הלוואה, אני מבטיח להחזיר אותה וכדי שתהיה בטוח שזה יקרה, אשלם לך ריבית, שהיא בעצם מחיר האמון שאתה נותן בי. בעצם, אנחנו משעבדים את העתיד שלנו עבור הצריכה בהווה. עד ההחלטה להעלות את הריבית שילמנו מעט על האמון שנותנים בנו גופים פיננסיים, מעכשיו המימון של הכסף שהם נותנים לנו, מתייקר, וזאת עליית הריבית.

צריך להפריד בין שני סוגי ריבית, זו של בנק ישראל, הריבית השוטפת ו"ריבית הפריים", הריבית המוניטרית, כוללת בתוכה את הריבית של בנק ישראל פלוס אחוז וחצי. מי שלקח הלוואה בריבית פריים ישלם 0.35% פלוס אחוז וחצי, סה"כ 1.85%.

ובכיר נוסף בעולם הכלכלה, ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, תורם את חלקו: "עליית הריבית, זאת אומרת, התייקרות מחיר הכסף, נוגע לכל תחום בחיים שלנו ולא רק למשכנתא כמו שנהוג לחשוב. נניח שבעל מסעדה רוצה לשפץ אותה ובגלל שההלוואה שלקח עולה לו יותר, הוא חייב לגלגל את זה לצרכן ולכן מחיר המנה יעלה. ככה נשלם יותר על החופשות שלנו שפרסנו לתשלומים, כי הריבית עליהם תעלה, כך גם על הלוואה לרכב, על המוצרים בסופר מרקט, על כל דבר שאנחנו קונים".

דוצים דוגמה? אם לקחתם הלוואה בריבית שוטפת של 100,000 שקלים והריבית עלתה ברבע אחוז, תשלמו עוד 250 שקלים בשנה, כמעט 21 שקלים בחודש. על הלוואה של מיליון שקלים, תשלמו 2,500 שקלים בחודש.

ולידיעת בעלי המשכנתאות..

התייקרות הריבית מהלכת אימים על משפחות שנטלו משכנתאות, בעיקר אלה הצמודות לריבית. "אני תמיד ממליץ לכל אחד שלוקח משכנתא, בלי קשר לעליית הריבית, להתייעץ עם אנשי מקצוע", מחדד גינדי, "כי צריך להיות עם האצבע על הדופק ולבדוק את הריבות והאופציות לשינוי תנאי המשכנתא, כי חלק גדול מהצבור יגיע למצב שבו ישלם פחות.

"בהסתכלות קדימה, כל סוגי המשכנתאות – בריבית קבועה, ריבית קבועה פלוס מדד וריבית פריים, ישלמו עליהן יותר כסף. מה שכן, כדאי לבדוק את התמהיל ולבדוק אפשרות של מחזור משכנתא. צריך לזכור שלמרות ההעלאה, הריבית שלנו עדיין נמוכה, ומאפשר למשקי הבית ולמגזר העסקי לקבל אשראי במחירים נוחים. כשנצליח להוריד את האינפלציה והעלאת הריבית היא אחד הכלים כדי לעשות את זה, המצב יתאזן".

לאזרח הישראלי המממוצע הנאנק תחת יוקר המחיה המשתולל, נותר ק לקוות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים