שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » המתיחות בהר הבית: ישראל וירדן יכנסו ועדה לענייני ירושלים והר הבית
פסגה רודפת פסגה
בכירים ישראלים מזהירים כי מוקדם לקבוע שהמשבר האחרון סביב הר הבית הסתיים. העיניים נשואות כעת לתפילת יום השישי האחרון של חודש הרמדאן בעוד יומיים.
מלך ירדן עבדאללה ובנט | צילום: שאטרסטוק Alexandros Michailidis. חיים צח, לע"מ

הוועדה צפויה להתכנס בתום חודש הרמדאן. אחת הסוגיות המרכזיות שתעלה היא הבקשה הירדנית להגדלה של מספר השומרים של הווקף באל-אקצא, וכך לייתר את הצורך של המשטרה לפעול במקום בצורה מסיבית. בנט יכנס דיון לקראת תפילות יום השישי האחרון של החג, מחשש להתחדשות העימותים / ברק רביד

ישראל וירדן צפויות לכנס אחרי הרמדאן את הוועדה המשותפת לענייני ירושלים כדי לדון בהגברת התיאום בין הצדדים ולנסות להגיע להסכמה על צעדים שיסייעו להפחית את המתיחות ולמנוע אירועים אלימים בהר הבית – כך לפי שלושה מקורות ישראלים ומערביים שמעורים בנושא. בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט יקיים הערב (רביעי) הערכת מצב לקראת תפילת יום השישי האחרון של חודש הרמדאן.

אחת הסוגיות המרכזיות שצפויות לעלות לדיון היא הבקשה הירדנית להגדלה משמעותית של מספר השומרים הלא חמושים של הווקף במסגד אל-אקצא, בצורה שתחזק את מעמדו ותאפשר לו למנוע מראש התפרעויות במקום, וכך לייתר את הצורך של המשטרה לפעול במקום בצורה מסיבית.

למה זה חשוב?

העימותים האלימים בין המשטרה למפגינים הפלסטינים בהר הבית איימו לזלוג גם אל הגדה המערבית ורצועת עזה ולהצית אלימות רחבה יותר. המתיחות באתר הקדוש יצרה גם משבר ראשון ביחסים בין ישראל לירדן במהלך כהונת הממשלה החדשה וזאת אחרי תשעה חודשים של שיפור הדרגתי באווירה בין הצדדים.

תזכורת מהירה:

ישראל, ירדן, הרשות הפלסטינית והממשל האמריקני חששו ממתיחות פוטנציאלית בירושלים בחודש אפריל על רקע העובדה שחודש הרמדאן, פסח וחג הפסחא הנוצרי מתקיימים בתאריכים חופפים – מה שמגביר את רמת הרגישות בירושלים.

לפני הרמדאן התקיימה סדרה של פגישות ושיחות טלפון בין מלך ירדן עבדאללה ושר החוץ שלו אימן ספאדי לבין כל הצמרת הישראלית בניסיון לתאם עמדות ולהדגיש את הצורך להימנע מהסלמה בירושלים.

למרות מאמצי התיאום הללו מול ירדן, כשהגיע הרמדאן החלו מהומות בהר הבית שהידרדרו במהירות לאלימות ולמשבר מדיני. שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן אף שיגר לאזור משלחת לשיחות הרגעה עם הצדדים.

מאחורי הקלעים:

הדיפלומטים האמריקנים יעל למפרט והאדי עמר שנשלחו לאזור, גילו בשיחותיהם בעמאן, ירושלים ורמאללה כי חרף התיאום המוקדם בדרגים הגבוהים, בשטח היה קצר בתקשורת בין ישראל, ירדן והפלסטינים והצדדים לא הצליחו לפעול יחדיו לבלימת ההסלמה – כך לפי שני מקורות שמעורים בנושא.

כך למשל, למפרט ועמר ראו שישראל, ירדן והפלסטינים אינם רואים באותה צורה את המשמעות של המונח "סטטוס קוו" בהר הבית. הירדנים והפלסטינים הרגישו שישראל מכרסמת בהדרגתיות בסטטוס קוו בעוד שישראל חשה שהיא מקיימת את הסטטוס קוו.

בשנת 2015 שר החוץ האמריקני דאז ג'ון קרי הגיע להבנות עם ראש הממשלה באותה תקופה בנימין נתניהו ועם המלך עבדאללה, לפיהן במסגרת הסטטוס קוו מוסלמים יוכלו להתפלל בהר הבית בעוד שלא-מוסלמים יוכלו לבקר במקום אך לא להתפלל בו.

לפי שני מקורות, אחת הסוגיות שיצרה עצבנות רבה אצל הירדנים והפלסטינים הייתה התבטאויות של בכירים בממשלת ישראל שדיברו על "חופש פולחן" בהר הבית. הדבר יצר ברמאללה ועמאן את התחושה שישראל סבורה שיהודים יכולים להתפלל בהר הבית, דבר שמהווה הפרה של הסטטוס-קוו.

מנגד, בירושלים כעסו על כך שבכירים בממשלת ירדן וגורמים ברשות הפלסטינית הפיצו טענות שקריות על כך שישראל זוממת לפצל את מתחם הר הבית ולהגביל תפילת מוסלמים במקום. למפרט ועמר הבהירו לירדנים ולפלסטינים כי אין לישראל כל כוונה כזו וביקשו מהם להפסיק להפיץ את הטענות הללו.

הסוגיה שעוררה את הכעס הרב ביותר בירושלים הייתה נאומו של ראש הממשלה של ירדן בפרלמנט בעמאן בו הביע תמיכה בפלסטינים שמיידים אבנים על שוטרים בהר הבית. הדיפלומטים האמריקנים הדגישו בפני הירדנים כי הם אינם מעריכים בצורה נכונה את עומק הכעס בישראל על הדברים. הירדנים והפלסטינים הדגישו בפני הדיפלומטים האמריקנים כי בשל אילוצים פוליטיים פנימיים ולחצים בדעת הקהל על רקע התמונות הקשות מהר הבית, אין להם ברירה אלא לצאת בצורה חריפה נגד ישראל.

כשהאמריקנים סיפרו על כך בשיחותיהם בישראל הם שמעו בחזרה בדיוק את אותו מסר. "גם לנו יש פוליטיקה פנימית – תראו מה קורה לקואליציה", אמרו בכירים בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ ללמפרט ועמר.

המקורות אמרו כי למפרט ועמר עודדו את הירדנים והפלסטינים לחזור לדבר באופן ישיר גם בדרגי עבודה וגם בדרג המדיני אחרי הרמדאן כשהמתיחות תרד וזאת כדי לראות מה השתבש ולדון על דרכים לשפר את התיאום בעתיד. שני הצדדים הסכימו באופן עקרוני. אך בלשכת ראש הממשלה הדגישו בפני השליחים האמריקנים כי קודם כל ישראל רוצה לראות שהר הבית לא מתלקח מחדש בשבועיים האחרונים של הרמדאן.

מה הלאה:

בכיר ישראלי אמר כי אם הרגיעה תישמר יש כוונה לקיים אחרי הרמדאן פגישה עם הוועדה המשותפת של ישראל וירדן לנושא ירושלים. בראש הוועדה מהצד הישראלי עומד ראש אגף מזרח תיכון במשרד החוץ עודד יוסף ומשתתפים בה נציגים של המשטרה, שב"כ, המל"ל וגופים נוספים.

מהצד הירדני משתתפים בוועדה נציגים של משרד החוץ, גורמים ביטחון ירדנים ובמיוחד נציגי הווקף – הגוף בממשלת ירדן שאחראי על ניהול מסגד אל-אקצא. ישראל מכירה במעמדו של הווקף ובהסכם השלום בין המדינות ירדן אף מקבלת מעמד מיוחד במקומות הקדושים לאיסלאם בירושלים.

הנושא המרכזי שעליו צפויה הוועדה לדון הוא הבקשה הירדנית לחיזוק הווקף, בין השאר על ידי הגדלה משמעותית של כוח האדם. בכיר ישראלי אמר שבימים האחרונים ניכר שיש מאמץ גדול מצד הווקף למנוע התפרעויות במקום ובכמה מקרים אנשי הווקף התעמתו עם גורמים שניסו להפר את הסדר.

שימו לב:

בכירים ישראלים מזהירים כי מוקדם לקבוע שהמשבר האחרון סביב הר הבית הסתיים. העיניים נשואות כעת לתפילת יום השישי האחרון של חודש הרמדאן בעוד יומיים. בישראל חוששים כי עימותים במהלך התפילה יציתו מחדש את השטח שמעט נרגע בימים האחרונים.

אבל גם לאחר חודש הרמדאן יש לא מעט ימים רגישים במהלך חודש מאי שעלולים להביא להסלמה מחודשת בירושלים – יום העצמאות, יום ירושלים ויום הנכבה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים