שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בנקאות ומימון » בנק אגוד נקנס בסכום של 200 אלף ש"ח
הרשות לני"ע
יועץ ההשקעות ניסה להניא את הלקוח מלעבור לשירות ניהול התיקים, לפיכך נקבע כי בכך הפר היועץ איסור ופגע בתחרות ההוגנת בין השחקנים השונים בשוק
בנק אגוד | צילום: יח"צ

בנק אגוד נקנס בסכום של 200 אלף שקל, לאחר שאחד מיועצי ההשקעות שלו הניא לקוח שלא לעבור לשירות ניהול תיקים. בשנתיים האחרונות הוטלו עיצומים בגין הפרת איסור זה גם על בנק מזרחי, בנק יהב ובנק לאומי.

בנוסף הטילה ועדת העיצומים, בראשה עומדת ענת גואטה, קנס על חברה בעלת רישיון ייעוץ השקעות, מיזם שאינו מפוקח, בעל עניין וארבעה תאגידים מדווחים בשל הצעה לציבור ללא תשקיף, מכירת מניות חסומות ואיחורים בהגשת דוחות עיתיים. סך כל הקנסות עומד על כחצי מיליון שקל.

בין העיצומים הכספיים שהוטלו: 90 אלף שקל על רילקו השקעות נדל"ן בשל הפרות של הצעה לציבור ללא תשקיף; 125 אלף שקל על סטרוברי פילדס ריט לימיטד בגין הפרה של הצעה לציבור ללא תשקיף; 45 אלף שקל על מובייל מקס טכנולוגיות בגין איחור בהגשת דוח תקופתי; כ-25 אלף שקל על אביליטי אינק בגין איחור בהגשת דוח תקופתי; כ-14 אלף שקל על ציון ספיר, יו"ר קבוצת אירודיום, בשל שלוש הפרות של מכירת מניות חסומות ואיחור בדיווח על שינויים באחזקותיו ו-9,450 שקלים על אינבו דלראן אל.פי בגין איחור בהגשת דוח תקופתי.

יועץ ההשקעות שהניא לקוח מלעבור לניהול תיקים

לפי ההחלטה, במהלך אוקטובר 2020 התקשר לקוח ליועץ השקעות של הבנק על-מנת לעבור לשירות מנהל תיקים. בשיחה המוקלטת עלה כי יועץ ההשקעות ניסה להניא את הלקוח מלעבור לשירות ניהול התיקים. נקבע כי בכך הפר היועץ איסור ופגע בתחרות ההוגנת בין השחקנים השונים בשוק.

בעבר, על-מנת לעבור משירות ייעוץ השקעות של הבנק אל שרותי מנהל תיקים, נדרש הלקוח להגיע אל סניף הבנק בו מנוהל חשבונו ולחתום על ייפוי-כוח לטובת מנהל התיקים. ההתייצבות לחתום על ייפוי-כוח נוצלה בעבר על-ידי הבנקים על-מנת לשכנע לקוחות לעבור לחברת ניהול תיקים שקשורות לבנק או שלא לעבור לשירות. ניצול הכוח התאפשר בשל הקשרים בין הלקוח לבנק בהם קשרי היכרות ותלות של הלקוח לעתים בבנק.

בהחלטה נקבע כי במקום להתייחס לשאלה הפרוצדורלית של הלקוח, היועץ התייחס, מבלי שנשאל, לתנאים שיקבל הלקוח אצל מנהל התיקים, לכך שהעלויות שלו יגדלו, ביקש לדעת את הסיבה שהלקוח בחר בניהול תיקים, והתייחס לתשואות הטובות שעשה התיק בבנק.

התייחסות היועץ לסיבות למעבר ולביצועים הירודים של מנהל התיקים היא הפעולה האסורה בחוק. לפי עמדת רשות ניירות ערך, האיסור "להניא" מתקיים גם כאשר השיחה היא ביוזמת הלקוח. על היועץ להימנע מנקיטת פעולה שיש בה כדי להניא את הלקוח ממעבר לניהול התיקים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים