שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » בעלי חוב המתקשים כלכלית לא ינותקו מחשמל
בג"צ קבע
השר סער בירך על פסיקת בית המשפט ואמר כי הוא "צדק כשקבע שלא ניתן לנתק אזרחים מחשמל כאמצעי לגבית חובות, מבלי להתחשב כלל במצבם הכלכלי"
חברת החשמל | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

בית המשפט העליון פסק היום (ה') כי חברת החשמל לא תנתק מחשמל אזרחים בעלי חוב שיוכיחו שהם נמצאים בקשיים כלכליים ומצב רפואי שמחייב זאת. שלא ניתן לנהל אורח חיים שגרתי בלעדיו", נקבע.

העותרים – האגודה לזכויות האזרח בשיתוף עם הקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל-אביב, עמותת רופאים לזכויות אדם, איגוד העובדים הסוציאליים ורופאים לזכויות אדם בנושא מדיניות ניתוקי החשמל, טענו שיש להבטיח הענקת זכות טיעון סדורה לפני ניתוק, וכן כי יש לבטל את האפשרות לגבות חלק מחובות העבר על ידי קיזוז מתשלום עבור צריכת חשמל עתידית. במהלך התקופה שבה נדונה העתירה הורחבה ההגנה מפני ניתוק ביחס לקטגוריות נוספות של מקרי צורך רפואיים, אך לא הוכנסו שינויים אחרים.

ההסדר הקיים הגן עד היום על ניצולי שואה ומי שהוגדרו כ"צרכנים שאספקת חשמל חיונית להם" מטעמי בריאות, בהתאם לרשימה סגורה. כעת נקבע שרשות החשמל תידרש לגבות חובות באמצעי גבייה "מתונים יותר" ולא לנתק את המוגנים מחשמל. עוד קבע בית המשפט העליון כי על הרשות להסדיר באמות המידה הליך לשמיעת טענותיו של הצרכן ולבחינת נסיבותיו הפרטניות, לפני קבלת החלטה על ניתוק, ולאמץ נוהל מסודר ומפורט שיקבע את העקרונות המעשיים ליישום ההסדר המתוקן.

ב"כ העותרים משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח ועדי ניר בנימיני מהקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב הגיבו לפסק הדין: " ביום הכי קר בשנה שבה אנשים נותרים ללא חימום, בג"צ קיבל את עמדתנו לפיה הזכות לחשמל היא זכות חוקתית אשר קשורה באופן הדוק לזכות לקיום בכבוד וקבע כי על רשות החשמל לתקן את אמות המידה לניתוקי חשמל, לא לנתק אנשים מחמת עוניים, ולגבות את החוב באמצעים מתונים יותר שאינם כרוכים בניתוק החשמל. כמו כן נאסר על המשך ניתוקי החשמל ללא הליך הוגן ושמיעת הצרכן. אנו תקווה כי פסק הדין שנפתח במילים "ויהי אור" מבשר על תחילתו של עידן חדש בכל הנוגע להגנה על אוכלוסיות חלשות מפני ניתוקי חשמל".

שר המשפטים גדעון סער בירך על פסיקת בית המשפט ואמר כי הוא "צדק כשקבע שלא ניתן לנתק אזרחים מחשמל כאמצעי לגבית חובות, מבלי להתחשב כלל במצבם הכלכלי". חברת הכנסת נעמה לזימי הגיבה גם היא: "פסיקה חשובה של בית המשפט העליון. יש לייצר חקיקה ומדיניות השומרת על הזכות לחשמל לאנשים בעוני ואלו הזקוקים לכך".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים