שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » בעלי קיה פיקנטו? יתכן ומגיעה לכם הטבה
תביעה ייצוגית
ע"פ פסיקת בית המשפט בתביעה ייצוגית שהוגשה בגין נתוני צריכת דלק כוזבים, תחויב היבואנית לפצות את רוכשי הרכבים
קיה פיקנטו | צילום: imwaltersy, שאטרסטוק

תביעה שהגישה לקוחה שרכשה רכב מסוג 'קיה פיקנטו' הוכרה כייצוגית, ובית המשפט פסק כי יבואנית הרכב 'טלקאר' תיאלץ לפצות את לקוחותיה שרכשו רכב דומה.

תחילתה של הפרשייה בלקוחה שרכשה רכב מסוג פיקנטו ונוכחה לגלות כי בין נתוני הדלק של החברה לבין אלו שנרשמו במציאות יש פער ניכר וכי צריכת הדלק הרבה יותר גבוהה מכפי שהיה רשום בנתוני החברה ונתוני התקן האירופי היוצא.

'קיה פיקנטו' היא מכונית המיני הנמכרת ביותר בישראל, כאשר משנת 2011 נמכרו בישראל כ-80 אלף פריטים מהמכונית.

לפי התקן הישן, צרכה קיה פיקנטו ידנית ליטר בנזין לכל 22.2 ק"מ של נסיעה משולבת, ופלטה 103 גרם CO2 לק"מ. לפי התקן החדש היא משיגה צריכה משולבת של 18.9 קמ"ל ופולטת 121 גרם CO2 לק"מ.

התקן החדש תוקן ב-2018 לאחר חשיפת פרשת זיופי נתוני זיהום האויר במכוניות מקבוצת פולקסווגן, מרצדס, ב.מ.וו, ופיאט. כאשר המבחן החדש בתקן WLTP נמשך 30 דקות במקום 10 דקות במבחן ה-NEDC,  שנכנס לתוקף לפני 40 שנה. במקביל, גדל המרחק שעוברות במהלכו המכוניות מ־11 ל־23 ק"מ.

בנוסף, המכוניות נוסעות מהר יותר. עד 131 קמ"ש במקום 120 קמ"ש, במהירות ממוצעת של 46.5 קמ"ש במקום 12.5 קמ"ש. במבחן הישן עמדו המכוניות 25% מהזמן, וכעת רק 9% מזמן הבחינה.

ע"פ פסיקת בית המשפט, תחוייב יבואנית הרכב 'טלקאר' לפצות את רוכשי הפיקנטו ואלו יקבלו שלושה חודשי אחריות נוספים אם רכבם עדיין באחריות, או הנחה של 20% ברכישה בודדת של חלפים, או 25% על טיפול בודד במידה וכבר סיים את משך האחריות שלו, שמגיעה לשבע שנים במקרה של רכישה פרטית, שלוש שנים רגילות ועוד ארבע על המנוע ותיבת ההילוכים בלבד.

בנוסף, טלקאר גם תתרום שני רכבי קיה קרניבל שמחירם 240 אלף שקל כל אחד, אחד לעמותת בית הגלגלים ואחד לעמותת אלין בית נועם, המאובזרים שניהם בהתקנים להסעת נכים.

החברה חויבה בסעיף נוסף, שבו התחייבה להוסיף לפרסומות הדגמים שלה הערה כי "נתוני צריכת הדלק הם לפי נתוני המעבדה. צריכת הדלק בפועל מושפעת גם מתנאי הדרך, מתחזוקת הרכב, וממאפייני הנהיגה ויכולה אף להגיע לפער משמעותי ביחס לנתוני המעבדה". ההערה תופיע בפרסומות עד סוף השנה, למכוניות שצריכת הדלק שלהם נבדקה לפי התקן האירופי הישן, NEDC.

יצוין, כי ההטבות יינתנו אך ורק לרכב אשר נרכש מידי היבואן, ולא באמצעות חברות הליסינג, או ערוצי מכירות האפס קילומטר. מדובר לפי ההערכות בכמחצית ממספר המכוניות שנמכרו בארץ.

ההסכם כפוף לאישור בית המשפט המחוזי בתל אביב. עורכי הדין יוסי פוקס וגד קבץ שהגישו את התביעה בשם הנהגת, יבקשו מביהמ"ש לרשום להם שכר טרחה בשווי מיליון שקל. הנהגת תפוצה ב-50 אלף שקל. את טלקאר ייצגו בתביעה עורכי הדין רם כספי, דורון טאובמן וחגי טימנס ממשרד רם כספי ושות'.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים