שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » חוק בפולין צפוי למונע פיצויים מניצולי שואה
לפיד במתקפה
משבר מדיני – שר החוץ נגד חוק שאושר בפולין שימנע פיצויים מניצולי שואה: "החוק הוא חרפה ויפגע קשות ביחסים בין המדינות. על אדמת פולין נרצחו מיליוני יהודים"
אושוויץ | צילום: Alexander Yuts, שאטרסטוק

הצעת חוק שצפויה לעבור בפולין, שתמנע פיצויים מניצולי שואה ומצאצאיהם, מעלה חשש לפרוץ משבר חדש בין ירושלים לוורשה. לפי הצעת החוק, כל התביעות התלויות ועומדות שלא הגיעו להכרעה במהלך 30 השנים האחרונות – יופסקו או יימחקו. גם לא ניתן יהיה להביא טענות חדשות לגבי החלטות מנהליות שהתקבלו בעבר בתקופה זו.

החקיקה המוצעת בפולין עברה הערב בקריאה שנייה בבית התחתון של הפרלמנט הפולני "סיים". על ההצעה לעבור שלב נוסף נוסף ואחרון עד שתיכנס לספר החוקים הפולני. אם החוק יאושר, הוא ישפיע על כ-90% מתביעות ההשבה.

שר החוץ יאיר לפיד יצא במתקפה חריפה נגד פולין: "שימור זכרון השואה, דאגה לזכויות ניצולי השואה ובכלל זה סוגיית השבת הרכוש היהודי מתקופת השואה, הם רכיב מרכזי בהוייתה ובהגדרת זהותה של מדינת ישראל. זהו נדבך חשוב בפעילות משרד החוץ הישראלי. זוהי חובה ערכית, מוסרית והיסטורית, שכולנו נושאים בגאווה".

"הצהרת טרזין, שהתקבלה בשנת 2009, קוראת לכל המדינות הרלוונטיות לפעול למען השבת רכוש יהודי, שנגזל בתקופת השואה. ישראל מצפה ממדינות אלו שיפעלו על פי עיקרון זה. העובדה שפולין מתנערת מהצהרה זו היא מדאיגה וחמורה ביותר".

"הצעת החוק הפולני, המונעת למעשה השבת רכוש יהודי, או פיצוי תמורתו, לידי ניצולי השואה וצאצאיהם, היא עוול נוראי וחרפה הפוגעת בזכויותיהם של ניצולי השואה וצאצאיהם ויוצאי הקהילות היהודיות, שחיו בפולין במשך מאות שנים. זהו צעד בלתי נתפס".

"חוק לא מוסרי זה, יפגע קשות ביחסים בין המדינות. אנחנו רואים בחומרה ניסיון למנוע החזרת על הרכוש, שנגזל מיהודים ע"י הנאצים (ועוזריהם) במהלך השואה במדינות אירופה מלחזור לידי בעליו החוקיים".

"שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה. זו חרפה שלא תמחוק את הזוועות ואת זכרון השואה. מדינת ישראל תעמוד כחומת מגן להגנה על זכרון השואה ועל כבוד ניצולי השואה ורכושם. פולין, שעל אדמתה נרצחו מיליוני יהודים, יודעת מהו הדבר הנכון לעשות", דברי לפיד.

סגן שר החוץ המיועד עידן רול: "‏מדינת ישראל לא תאפשר פגיעה בזכויות ניצולי השואה וכבודם, גם במחיר של פגיעה ביחסים עם פולין. החוק הפולני הוא חרפה ויפגע קשות ביחסים בין המדינות. ‏ישראל מצפה מכל המדינות הרלוונטיות לפעול למען השבת רכוש יהודי, שנגזל בתקופת השואה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים