שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » בצה"ל זועמים על בנט: "סיכן את הכוחות"
בצל התקיפה בעזה
בכיר בצה"ל אמר כי "זה מסוג הקווים האדומים שלא חוצים אותם. כלל הברזל הוא שלעולם לא מדברים על פעילות מבצעית לפני שהיא מתבצעת"
ראש הממשלה נפתלי בנט | צילום: קובי גדעון/ לע"מ

בצה"ל העבירו ביקורת חריפה על לשכת ראש הממשלה נפתלי בנט, בעקבות תדרוכים שהועברו לכלי התקשורת, מה שלדברי קצינים בכירים בצבא "סיכן את הכוחות" במהלך תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה במוצאי שבת. כך פרסם הבוקר הפרשן הצבאי יואב לימור

כזכור, האירועים החלו בשבת בבוקר, כאשר רקטות שנורו מעזה נחתו מול חוף הים של תל אביב. בעקבות הירי – שחמאס טען לגביו כי בוצע בשוגג – החלו התייעצויות בצמרת הדרג הביטחוני והמדיני. ההתלבטות היתה אם להגיב, ואם כן – באיזו עוצמה.

כמה מהגורמים סברו כי יש להגיב בעוצמה יחסית, מכיוון שכמה ימים קודם לכן בוצע ירי בסמוך לגדר בצפון הרצועה, שגרם לפציעתו הקלה של עובד קבלן מטעם משרד הביטחון.

אולם הקו הבולט בהתייעצויות היה כי יש לנקוט דווקא תגובה מתונה, זאת על רקע המאמצים להגיע להסדרה ברצועה. החשש היה שתגובה חריפה מדי תוביל לתגובת נגד של חמאס ולהידרדרות לא רצויה, בשעה שהשיחות עם ארגון הטרור נמצאות בעיתוי רגיש. גם המצרים הפעילו לחץ על ישראל לנהוג במתינות כדי להרגיע את המצב.

בצאת השבת, דווח בכלי התקשורת כי ישראל מתכוונת להגיב על הירי. זה היה דיווח חריג: ישראל לא נוהגת לעדכן מראש על דרכי התגובה שלה, ובוודאי לא להודיע כי בכוונתה לתקוף – כדי לא לאפשר לאויב להיערך לכך. להימנעות הזו יש סיבה כפולה: הרצון לשמור על אלמנט ההפתעה במטרה להשיג אפקט מקסימלי בתקיפה, והניסיון לשמור על ביטחון מידע כדי לצמצם את הסיכון לכוחות.

חיל האוויר תקף בעזה בשבת בלילה באמצעות מטוסי ומסוקי קרב. דובר צה"ל מסר אז כי התקיפה כוונה נגד תשתיות לייצור אמצעי לחימה בעזה. עוד נמסר כי במהלך התקיפה זוהה ירי נ"מ לעבר כלי טיס של חיל האוויר. מדובר היה בטילים שנורו לעבר כלי הטיס, שלא נפגעו. לטילים כאלה יש יכולת מוגבלת בלבד לסכן מטוסי קרב, אולם הם עלולים לסכן באופן משמעותי מסוקי קרב, שכאמור השתתפו באותה תקיפה.

בצה"ל זעמו על ההתנהלות הזאת. גורמים בכירים אמרו כי התדרוכים האלה היו חסרי תקדים. בצה"ל טוענים כי לשכת ראש הממשלה היא שאחראית לתדרוכים, שבוצעו מסיבות פוליטיות. "חמאס קיבל הודעה מוקדמת, וידע שנגיע. הוא חיכה לנו. מי שתדרך סיכן את הכוחות", אמר אחד הגורמים.

בכיר אחר אמר כי "זה מסוג הקווים האדומים שלא חוצים אותם. כלל הברזל הוא שלעולם לא מדברים על פעילות מבצעית לפני שהיא מתבצעת".

הביקורת כוונה גם נגד הציפיות המוגזמות, לדברי הגורמים, שיצרו התדרוכים לקראת תגובת צה"ל. בפועל, התגובה היתה מינורית מאוד, משום שישראל – בין היתר בלחץ מצרי, כאמור – החליטה להסתפק בתגובה סמלית ובהעברת מסר, ולא לשבור את הכלים מול חמאס. "הפער בין המתח שנבנה לקראת תגובת צה"ל לבין מה שקרה בפועל – היה מגוחך", אמר הבכיר. "זה גורם לנו להיראות לא רציניים, גם בבית וגם מול הצד השני".

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "קשקוש מוחלט. התדרוכים המתוארים לא היו ולא נבראו".

תגובת דובר צה"ל: "לא מוכרת ביקורת כזו, ובאם היא קיימת היא לא על דעת צה"ל והרמטכ"ל. צה"ל לא מעביר ביקורת על הדרג המדיני".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים