שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » בצה"ל מבטלים את משלחות הקצינים לפולין
"עדים במדים"
צה"ל החליט לבטל את משלחות אנשי הקבע לפולין – החלטה שעלולה לעורר משבר דיפלומטי מול ורשה. במקום זאת, ייצאו כעת המשלחות הצבאיות אל ליטא
מחנה ההשמדה אושוויץ | צילום: shutterstock

צה"ל החליט לבטל את משלחות אנשי הקבע לפולין – החלטה שעלולה לעורר משבר דיפלומטי מול ורשה. במקום זאת, ייצאו כעת המשלחות הצבאיות אל ליטא, בהחלטה שגם היא מעוררת ביקורת. כך חושף הבוקר (ראשון), הפרשן לענייני צבא וביטחון של "ישראל היום", יואב לימור.

פרויקט המשלחות מתקיים זה כשני עשורים, תחת השם "עדים במדים", כדי להעמיק את הלימוד על אירועי השואה. מדובר במיזם שהחל בתקופתו של אלוף (מיל') ח"כ אלעזר שטרן כקצין חינוך ראשי, ביחד עם מי ששימש אז ראש להק כוח אדם בחיל האוויר, תא"ל (מיל') אמיר השכל. הרעיון היה לחשוף את קציני צה"ל לשואה, וכן לתרבות היהודית העשירה שהיתה בפולין במאות השנים שקדמו לה.

במהלך השנים הוציא צה"ל מאות רבות של משלחות לפולין. במשלחות השתתפו משרתי קבע, חניכים בקורסי פיקוד שונים, אזרחים עובדי צה"ל ואנשי מילואים, והן לוו בידי מדריכים מ"יד ושם".

צה"ל העניק למשלחות האלה חשיבות רבה, וצירף לכל אחת מהן גם ניצול שואה, שהעיד בפני משרתי הצבא על הזוועות שעבר. המשתתפים במשלחות ערכו את הסיורים במדים ועליהם דגל ישראל, והשתתפו בטקסי זיכרון באתרים השונים, שחלקם הגדירו כמרגשים ביותר שחוו במהלך שירותם הצבאי.

גופים נוספים – ובהם המשטרה, שב"כ, שירות בתי הסוהר ועוד – הצטרפו ליוזמה הזאת, ושיגרו משלחות דומות לפולין.

גורם בכיר אמר לישראל היום כי: "מישהו פה התבלבל. נכון שהיחסים עם פולין מדשדשים פוליטית ודיפלומטית כבר זמן רב, אבל הצבא לא עצמאי לקבל החלטה כזאת בעצמו. זאת לא החלטה צבאית. זאת צריכה להיות החלטה פוליטית, שתתקבל בממשלה או לכל הפחות במשרד הביטחון".

כאמור, ההחלטה עוררה לא מעט ביקורת בצה"ל. הבכיר הוסיף כי: "השואה אירעה בפולין. עדיף היה להמתין ולמצוא פתרון, במקום לנסוע למקומות אחרים. זה לא רציני".

גורם אחר הביע חשש שההחלטה תגרום למשבר מול פולין, שישראל זקוקה לה כעת על רקע המלחמה באוקראינה והמאמץ לחלץ יהודים וישראלים מהמדינה.

בעקבות ההחלטה לבטל את המשלחות לפולין חיפשו בצה"ל חלופות, והוחלט לשגר מעתה את המשלחות לליטא. בהמשך לכך, יצאה בשבוע שעבר משלחת של "יד ושם" לליטא, כדי להכין את הקרקע להוצאת המשלחות למדינה.

גם ההחלטה לשגר את המשלחות הצבאיות דווקא לליטא זכתה ללא מעט ביקורת. "השואה תוכננה בגרמניה, ובוצעה בפולין", אמר בכיר אחר. "זה נכון שבליטא נרצחו יהודים, אבל זה נכון לגבי כמעט כל מדינה באירופה. במה שונה ליטא מהונגריה, הולנד או אוסטריה? ואם כבר לא נוסעים לפולין, למה לא לנסוע לגרמניה?"

לא ברור כיצד יגיבו כעת הפולנים להחלטה, שלמעשה מחרימה באופן רשמי את פולין. לא ברור גם אם משרד החינוך ילך בעקבותיה, ויבטל בעתיד את משלחות התלמידים לפולין – החלטה שיש לה משמעויות דיפלומטיות, פדגוגיות וכלכליות מרחיקות לכת.

מצה"ל נמסר: "מסע 'עדים במדים' הינו נדבך מרכזי בהנחלת זיכרון השואה בצה"ל. עד לחזרת קיום המסע 'עדים במדים' לפולין נבחנת האפשרות לקיים המסעות בליטא, מדינה בעלת עבר יהודי מפואר, אתרי זיכרון ומורשת מרכזיים המאפשרים בשעה זו את הנחלת זיכרון השואה למפקדי צה״ל בצורה מיטבית. ההמלצה תוצג לרמטכ"ל בהקדם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים