שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » ג'ו ביידן הושבע לתפקיד נשיא ארצות הברית
"עלינו להתאחד"
הנשיא הנבחר וסגניתו קמלה האריס הושבעו בטקס שנערך בגבעת הקפיטול תחת אבטחה כבדה • בנאום הבכורה שלו קרא לאחד את העם האמריקני: "ניצחון לדמוקרטיה"
תגיות:
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נואם בטקס ההשבעה | צילום: צוות המעבר

ג'וזף (ג'ו) רובינט ביידן ג'וניור הושבע הערב (רבעיי) לנשיאה ה-46 של ארצות הברית של אמריקה על מדרגות הקפיטול. ביידן, בן ה-78, יהיה הנשיא המבוגר ביותר אי-פעם שנבחר לתפקיד. לפניו, הושבעה קמלה האריס לסגנית הנשיא הראשונה בתולדות ארצות הברית וגם לאישה השחורה הראשונה בתפקיד .

האריס הושבעה ראשונה על ידי השופטת סוניה סוטומאייר, השופטת הראשונה ממוצא היספני בבית המשפט העליון, ואחריה הושבע הנשיא ביידן, שנשא לאחר השבעתו נאום עם מסר של איחוד לכלל האמריקאים. ביידן הושבע על ספר תנ"ך ייחודי ועתיק, בן יותר ממאה שנה, שנמצא בבעלות משפחתו ועליו נשבע בכניסתו לתפקיד סגן הנשיא ב-2009.

"היום זהו ניצחון של הדמוקרטיה", אמר ביידן במהלך נאום ההשבעה וקרא לאחדות. "זהו יום של היסטוריה ושל תקווה", אמר. על רקע האלימות בקפיטול וההסתערות הקטלנית לפני שבועיים על הקונגרס, הבטיח ביידן להשקיע את "כל נשמתו" באיחוד המדינה.

"עליית הקיצוניות מחייבת אותנו לפעול על מנת להביס אותה. עלינו להתאחד, זה הדבר הכי חמקמק בדמוקרטיה. כשלינקולן חתם על שחרור העבדים הוא אמר כי כל הנפש שלו בתוך זה. היום גם הנפש שלי כל כולה 'בתוך זה', באיחוד אמריקה. אחדות תאפשר לנו לתקן את החברה, להחזיר את התעסוקה ולעשות את אמריקה כוח מוביל לדברים טובים", אמר.

ביידן התייחס גם למהומות בוושינגטון לפני כשבועיים ולפריצה לקפיטול: "אני יודע שהכוחות שמנסים לפלג אותנו חזקים, אך הם לא חדשים. המציאות הקשה היא שגזענות ופחד תמיד יצרו בנו קרעים. צלחנו משברים כגון מלחמת העולם השנייה ו-11 בספטמבר. נוכל לעשות זאת כעת. נוכל לראות אחד את השני לא כאויבים אלא כשכנים. אנו יכולים להוריד את הטמפרטורה. עלינו להתקדם כארצות הברית המאוחדת".

ביידן פנה אל האמריקנים שלא הצביעו לו, ואמר: "אם אתם עדיין לא מסכימים איתי, זה בסדר גמור. זו הדמוקרטיה, זו אמריקה. זה אולי כוחה הגדול ביותר של המדינה. הקשיבו לי: המחלוקות האלה לא צריכות לגרום לפירוקנו. ואני מבטיח לכם: אהיה נשיא של כל האמריקנים. כל האמריקנים. אילחם עבור אלה שלא תמכו בי בדיוק כמו עבור אלה שכן תמכו בי". ביידן קרא לשים סוף ל"מלחמת האזרחים הזו בין אדומים (רפובליקנים) לכחולים (דמוקרטים), בין עירוניים לכפריים.

דגלים בטקס ההשבעה של ביידן | צילום: צוות המעבר

"אני נשבעתי אמונים בזה הרגע", אמר ביידן, "אני נשבעתי שבועה שנשבע בה לראשונה ג'ורג' וושינגטון. אבל הסיפור האמריקאי לא תלוי באחד מאיתנו או בכמה מאיתנו, אלא על כולנו, ואנו העם אשר שואף לאחדות מושלמת.‎ זוהי אומה נפלאה, אנחנו אנשים טובים ועם כל הצרות והתלאות, שלום ומלחמה, הגענו כה רחוק, אבל עדיין ארוכה הדרך לפנינו. אנו נמשיך בנחישות, מאחר ועבודה רבה לפנינו. היום ישנן גם בעיות, אבל גם פתרונות. עלינו לשקם, עלינו להבריא, לאושש ויש לנו הרבה מה להרוויח".

"אני מבין שחלק מחבריי האמריקנים מסתכלים על העתיד בפחד. אנחנו חייבים לסיים את מלחמת האזרחים הזו ואנחנו יכולים לעשות את זה אם נפתח את נשמתנו, נראה קצת יותר סובלנות ונעמוד בנעליי האחר. בעבודה שעומדת לפנינו, נצטרך אחד את השני". בתום דבריו, עמדו הנוכחים בטקס דקת דומייה לזכר מאות אלפי האמריקנים שמתו מהקורונה.

הטקס בוושינגטון הבירה מתקיים תחת אבטחה של 25 אלף חיילים מהמשמר הלאומי, בשל חשש ממתקפות נוספות מצד קבוצות ימין קיצוני ותומכיו של טראמפ. העיר נמצאת תחת מצב חירום, והמול נסגר למבקרים בניגוד לטקסים בשנים רגילות, שאותם פוקדים מאות אלפי תומכים.

בשל האבטחה הקפדנית ומגיפת הקורונה, רחובות העיר נותרו ברובם הטושים. הפנטגון וה-FBI ערכו בדיקות רקע לכל הכוחות שנפרסו בעיר מחשש למתקפה פנימית, ואתמול הודחו מהאירוע 12 אנשי המשמר הלאומי אחרי שאצל חלקם התגלו קשרים אפשריים לגורמי ימין קיצוני ומסרונים בעייתיים.

בשל הגבלות הקורונה, הטקס נערך במתכונת מצומצמת, כאשר הנוכחים עוטים מסכות ויושבים במרווחים גדולים האחד מהשני. במקום קהל, כ-200 אלף דגלי ארצות הברית הוצבו במדאשות שמול הקונגרס ו-56 אלומות אור, המייצגות את כל המדינות והטריטוריות במדינה.

למרות ההחרמה של הנשיא הרפובליקני היוצא, סגנו מייק פנס, וראשי המפלגה בקונגרס – הסנאטור מיץ' מקונל ונציג בית הנבחרים קווין מקארתי – הגיעו לאירוע, לצד ראשי הדמוקרטים בקונגרס, יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג הרוב החדש בסנאט צ'אק שומר. ביידן הבטיח לאיחוי השסעים באמריקה, אך מיד לאחר כניסתו לתפקיד צפוי להיפתח משפטו של טראמפ בסנאט.

קודם לכן הערב, שעה קלה לפני תחילת ההשבעה, דיווחה רשת CNN כי בית המשפט העליון בוושינגטון פונה מיושביו בעקבות התרעה על פצצה, אבל זמן קצר אחר כך תיקנה את הדיווח ומסרה כי אף שבבית המשפט התקבל איום בפצצה, הוא לא פונה. בית המשפט העליון שוכן ממש מול בניין הקונגרס, שבו נערכה ההשבעה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים