שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » גדו"י חתמו על מכתב דרמטי נגד רפורמת הכשרות
נחשף ב'וואלה'
עד כה חתמו על המכתב מרן שר התורה הרב חיים קנייבסקי, חכם שלום כהן, מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב שלום בעדני, כאשר בהמשך צפויים לצרף את חתימות רבנים נוספים
מרן ראש הישיבה רבי גרשון אדלשטיין ומרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי | צילום: באדיבות המצלם

גדולי הרבנים במגזר החרדי חתמו בסוף השבוע על מכתב שתוכנו התפרסם הבוקר (א') לראשונה ב'וואלה', שבו הודיעו כי רבני ערים שיעניקו כשרות לעסקים או בתי אוכל בערים שהם אינם מכהנים בהן, תיאסר כשרותם באופן גורף. זאת, למרות שרפורמת הכשרות של הממשלה שנכנסה היום בחלקה לתוקף מאפשרת זאת. כך דיווח יקי אדמקר.

בטיוטת המכתב, נכתב כי מטרת הרפורמה שקודמה על ידי השר כהנא נועדה "להטיל מחלוקת בין רבני ישראל, בכך שמבקשים להתיר לרבנים אחרים ליתן כשרות שלא במקום מושבם ולגרום לקנאה ותחרות האחד מול רעהו שבמקום שהוסרה הכשרות על ידי רב העיר מטעמים הלכתיים יבוא האחר וייתן כשרות לאותו המקום, וזה הרס גמור לכל מערכת הכשרות בארץ הקודש".

הרבנים החרדים הזהירו כי חל איסור לרבני ערים לתת כשרות בערים אחרות. "ואל יהין רב מלתת כשרות שלא במקום מושבו וחלילה לו מלהשיג גבול רעהו ליתן כשרות בעיר אחרת בשום צורה ואופן ושארית ישראל לא יעשות עוולה", כתבו.

בנוסף, הרבנים כתבו כי רבני ערים שיאפשרו זאת "תיאסר כשרותם בכל דוכתא (מקום) שכן עדות היא בכך שרצונם להשגת גבול והרס הכשרות גרידא".

עד כה חתמו על המכתב ראשי ההנהגה החרדית – מרן שר התורה הרב חיים קנייבסקי, חכם שלום כהן, מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב שלום בעדני, כאשר בהמשך צפויים לצרף את חתימותיהם רבנים נוספים כמו ראש הישיבה הרב גרשון אדלשטיין, ואדמו"רים המזוהים עם סיעת "אגודת ישראל" ביהדות התורה. את יוזמת המכתב הוביל הרב דוד אוחיון, יו"ר ועד רבני הערים.

המכתב מתפרסם ברקע כניסתו לתוקף של השלב הראשון בתוכנית הכשרות שקידם השר כהנא שלטענתו מטרתה להסדיר "את מערך הכשרות של מדינת ישראל ולהצעיד אותו קדימה אל עבר כשרות טובה יותר, כשרות מפוקחת יותר, כשרות מסודרת יותר", כלשונו. במסגרת זאת, החל מהבוקר, יוכלו בעלי המסעדות, המפעלים, המרכולים וכל עסק לייצור ומכירת מזון לבחור איזה רב עיר יעניק להם תעודת כשרות.

האפשרות שכל רב עיר, באמצעות מועצה דתית, יוכל להעניק כשרות בכל שטח בישראל גם אלו שמחוץ לשטח המוניציפלי של העיר שלו, אמורה לאפשר את פתיחת השוק לתחרות. השר כהנא כתב הבוקר בפייסבוק כי "הכנסת תחרות למערך הכשרות תשחרר את הקיפאון ששרר בתחום הכשרות בעשורים האחרונים, התחרות בין נותני הכשרות תוביל למתן שירות טוב יותר, רציני יותר, מוקפד יותר ונוח יותר לבעלי העסקים".

החלק המשמעותי של הרפורמה ייכנס לתוקף בעוד שנה מהיום, ובמסגרתו ייכנסו תאגידים פרטיים לשוק הכשרות, והם יוכלו להעניק כשרות בדומה לרבני ערים הפועלים כיום מטעם הרבנות הראשית לישראל.

השר ליברמן על מכתב הרבנים נגד רפורמת הכשרות: "חרם? הכפייה שלכם לא תעבוד הפעם. הרפורמה בכשרות שמאפשרת החל מהיום לרבנים להעניק כשרות ללא קשר גיאוגרפי באה להטיב עם המסעדנים ועם הסועדים. חרמות לא יעבדו, הכשרות שייכת לכולם ולא רק לזרם כזה או אחר" .

עוד אמר ליברמן: "חרמות לא יעבדו, הכשרות שייכת לכולם ולא רק לזרם כזה או אחר ואני בטוח שכל אחד ידע להחליט לבד מה נכון בשבילו. אנחנו נמשיך בנחישות ליישם את הרפורמה החשובה הזאת שמפרקת את המונופול על הכשרות במדינת ישראל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים