שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » גוש נתניהו לנשיא: להעביר את המנדט לכנסת
המנדט בדרך ללפיד
כחול לבן, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, מרצ והעבודה המליצו לנשיא להטיל את המנדט על לפיד. רע"ם לא המליצה על אף מועמד. לפיד צפוי לקבל את המנדט
רובי ריבלין ובנימין נתניהו | צילום: חיים צח, לע"מ
צילום: אבי קנר, מקליט: אורי בוזגלו

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין סיים בצהריים (רביעי) את סבב ההתייעצויות השני להטלת המנדט למלאכת הרכבת הממשלה. על יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד המליצו 51 חברי כנסת, בעוד על יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט המליצו שבעה חברי כנסת. לפיכך, ריבלין יצטרך להכריע אם להטיל את המנדט על לפיד או להעביר את ההכרעה לכנסת.

הליכוד, יהדות התורה, ש"ס ומפלגת הציונות הדתית, ביקשו מנשיא המדינה ראובן ריבלין להעביר את המנדט לכנסת. בהודעה מטעם הליכוד נמסר כי "ההחלטה הגיעה לאחר שבנט סירב להתחייב בפניהם שהוא יקים ממשלת ימין והתעקש להמשיך במו״מ להקמת ממשלת שמאל".

עוד נמסר כי "הליכוד קורא לנפתלי בנט, לאיילת שקד ולכלל חברי 'ימינה' לעמוד בהתחייבותם בבחירות שלא ללכת לממשלה על לפיד ושאר מפלגות השמאל. הליכוד משוכנע שברגע שבנט ושקד יתחייבו להיות חלק מגוש הימין, ניתן יהיה להבטיח רוב בכנסת לממשלת ימין".

במכתב של הליכוד לריבלין נאמר כי "במענה לפנייתך בעניין שבנידון, נבקש להודיעך שאנו סבורים כי במצב הדברים הנוכחי, אין היתכנות להקמת ממשלה במהלך התקופה של הטלת מנדט נוסף. על כן אנו סבורים שנכון להעביר את ההכרעה לכנסת".

"עמדתנו זו באה גם בהמשך לעמדה שהוצגה על ידך טרם הטלת המנדט הראשון לפיה הדבר הנכון לעשות הוא להעביר את המנדט לכנסת. הנסיבות בעניין זה לא השתנו. העברה לכנסת תגדיל מאוד את הסיכוי להקמת ממשלה תוך זמן קצר בדרך שתמנע בחירות. בכך ייחסך פרק זמן נוסף של חוסר וודאות למדינת ישראל", לדון המכתב.

גורם המעורב במו״מ בין הליכוד לבנט אמר כי "היו מגעים מתקדמים עם בנט להמלצה של כל גוש הימין עליו אצל הנשיא. סוכם כי ההמלצה תינתן תמורת התחייבות שלו להקים ממשלת ימין במהלך תקופת המנדט".

"בתחילה בנט הסכים, אך חזר בו אתמול וסרב אפילו להפקיד מכתב (שסוכם שלא יפורסם פומבית), שיכלול התחייבות אישית להקמת ממשלת ימין שתוביל ותקדם את ערכי הימין בדיוק כפי שהתחייב לפני הבחירות. הדעה הרווחת במערכת הפוליטית כיום, מימין ומשמאל, שבנט מתעתע בכולם ומשחק על כל המגרש ולא ניתן להאמין לאף מילה שיוצאת מפיו", דברי גורם.

סיעת "רע״מ" הודיעה לריבלין, כי לא תמליץ על מועמד ספציפי לראשות הממשלה אך הודיעה כי תשתף פעולה ״בצורה חיובית״ עם מי שעליו יבחר הנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. "רע״ם לא ממליצה על מועמד ספציפי לראשות הממשלה, אך היא כן תשתף פעולה בצורה חיובית עם מי שתטיל עליו מלאכת הרכבת הממשלה, כרי מי שזוכה למספר הממליצים הרב ביותר, ורע״מ יכולה להשלים את מניין הקמת ממשלה, היא כן תעשה את זה אם יענו דרישותיה במשא ומתן", כתבו במכתב.

כאמור, סיעות יהדות התורה וש״ס הודיעו כי חבריהן אינם ממליצים על אף מועמד. חברי הסיעות ביקשו כי ההחלטה על הרכבת הממשלה תועבר לכנסת. ביהדות התורה כתבו כי "במענה למכתבכם שבנדון, הנני להודיעכם בשם חברי סיעת יהדות התורה, כי אנו ממליצים להעביר את ההחלטה להרכבת הממשלה לכנסת". יו"ר סיעת ש"ס ח"כ מיכאל מלכיאלי כתב: "בהנחיית יו"ר תנועת ש"ס השר הרב אריה דרעי ובמענה למכתבכם שבנדון, הנני להודיע כיו"ר סיעת ש"ס בכנסת כי אנו ממליצים להעביר את ההחלטה להרכבת הממשלה לכנסת".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב במגתב לריבלין כי "במענה לפנייתך בעניין שבנדון, נבקש להודיעך כי לעמדתנו, נכון להעביר את ההכרעה לכנסת. אנו נשב רק בממשלה שתורכב ממפלגות המחנה הלאומי. מהיכרותנו את בנט ושקד, אנו מתקשים לראות גם אותם יושבים בממשלה שבה הם משמשים כעלה תאנה לממשלת שמאל קיצוני ומפלגות תומכות טרור השוללות את קיומנו כאן כמדינה יהודית. לכן הדיבורים על "ממשלת שינוי" הם לא יותר ממשחק שיביא למשיכת זמן והארכת תקופת חוסר הוודאות של אזרחי ישראל. העברה לכנסת תמקסם את הסיכוי להקמת ממשלה תוך זמן קצר בדרך שתמנע בחירות ותביא יציבות למדינת ישראל".

יו״ר מפלגת ״יש עתיד״ נועד עם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בבית הנשיא הבוקר, ו"שב על בקשתו לקבל את המנדט להרכבת הממשלה", כך נמסר מבית הנשיא. מאוחר יותר נמסר כי יו״ר מפלגת ״ימינה״ נועד עם ריבלין הבוקר, ו"שב על בקשתו לקבל את המנדט להרכבת הממשלה".

נפתלי בנט וראובן ריבלין | צילום: חיים צח / לע"מ
נפתלי בנט וראובן ריבלין | צילום: חיים צח / לע"מ

מפלגת העבודה המליצה הבוקר לנשיא ריבלין, להטיל את המנדט על יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד. יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי מסרה: "אני קוראת לראשי כל המפלגות הרלוונטיות – תבחרו בלאומי על פני האישי, אל תפחדו, ובואו נקים ממשלה". במכתב המפלגה לנשיא נכתב כי "עמדת מפלגת העבודה בעינה עומדת. אנו ממליצות וממליצים לכבוד הנשיא המדינה כי תפקיד הרכ בת הממשלה יוטל על חה"כ יאיר לפיד. אשמח להפגש עם כבודו ולהרחיב בעל פה".

גם כחול לבן בראשות השר בני גנץ, הגישה לנשיא המדינה את המלצתה על ח״כ יאיר לפיד, יו״ר יש עתיד כמועמד לקבלת המנדט להרכבת ממשלה. מבית הנשיא נמסר כי "יש עתיד, כחול לבן, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, מרצ והעבודה הממליצות על יו"ר ׳יש עתיד׳, ח״כ יאיר לפיד לקבלת משימת הרכבת הממשלה. יו״ר ימינה ח״כ נפתלי בנט המליץ על עצמו".

להודעה של בלוק הימין ולבקשה להחזיר את המנדט אין משמעות רשמית מבחינת תהליך ההתייעצויות אצל הנשיא. אחרי הצהריים הוא צפוי להמשיך בסבב שיחות עם ראשי המפלגות שלאחריו יודיע על מי החליט להטיל את המנדט. לפי ההערכה, הנשיא ימסור את המנדט ללפיד עם 51 ממליצים.

ההערכה היא שאחרי החלטת תקווה חדשה הנשיא יטיל את המנדט על לפיד. זאת, לאחר שהליכוד וגוש הימין בחרו שלא להמליץ על בנט, שסרב "להתחייב לממשלת ימין", לשון הודעת המפלגה. עוד הסבירו אמש בליכוד כי עקב אותו הסירוב של בנט, "דבר שהיה מוביל להקמת ממשלה בהצטרפות של חברי כנסת נוספים, ראש הממשלה נתניהו החזיר כעת את המנדט לנשיא".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים