שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » גזר דין מקל למחבל שדקר חייל מילואים
שחיקת ההרתעה
בית המשפט הצבאי שומרון גזר על המחבל מעז אחמד קאסם, שדקר חייל בכיכר חטמ"ר שומרון לפני כארבע שנים, עונש מאסר של 19 שנים בלבד
משפט | צילום: Zolnierek, שאטרסטוק

לאחר כארבע שנים של דיונים בבית המשפט הצבאי שומרון: נגזר דינו של המחבל מעז אחמד קאסם שדקר חייל בכיכר חטמ"ר שומרון בשנת 2018. כתוצאה מהפיגוע נפגע החייל באורח בינוני, וצעירה בת 26 נפצעה ברגלה כתוצאה מרסיסי ירי. בגזר הדין הכריעו השופטים כי על המחבל מעז יוטלו 19 שנות מאסר בלבד.

בארגון חוננו, אשר מייצג את הצעירה שנפצעה במהלך האירוע, תוקפים בחריפות את העונש המקל למחבל. בארגון טוענים כי כוונתו של המחבל, על פי פסק הדין המתבסס על פוסט צוואה שרשם בטרם יצא אל הפיגוע, הייתה לרצוח את החיילים והאזרחים שעמדו בתחנת האוטובוס, ורק בנס האירוע הסתיים ללא מותו של החייל. כמו כן, ישנו חשש שהעונש המקל יפגע עוד יותר בהרתעה הישראלית, ואילו עונש מחמיר יותר היה גורם למחבל פוטנציאלי לחשוב בשנית האם לבצע פיגוע.

על חומרת הפיגוע ניתן ללמוד מעדותו של חייל המילואים שנפצע קשה, שהובאה בפסק הדין. החייל סיפר כי בעת הפיגוע היה שקוע במתן סיוע לפלסטיני מבוגר, מה שהסיח את דעתו וגרם לו להוריד את נשקו לטובת דיבור בקשר. המחבל ניצל את העובדה הזו ודקר את החייל, שאיבד בתקיפה את משקפיו ואת נשקו. החייל תיאר כיצד ראה לפניו את מותו, סיפר כי הסכין החדה חדרה את כל חלקי גופו וכי "שלושה מ"מ מפרידים בין זה שאני עומד כאן היום לאשתי הבוכייה שתעמוד כאן במקומי", כלשונו.

לצד זה תיאר החייל בפני בית המשפט הצבאי את הנזקים הנפשיים המלווים אותו ואת משפחתו מאז הפיגוע, אך כאמור – גם עובדה זו לא מנעה מבית המשפט לתת עונש מקל למחבל.

בפסק הדין התייחסו השופטים גם לפגיעה של הצעירה, שנפצעה מרסיסים כתוצאה מירי חיילי צה"ל לעבר המחבל. בפסק הדין נכתב כי המסלול בו חצה הכדור את רכבה ממחיש את גודל הנס ביחס לנזק שיכול היה להיגרם. הצעירה טענה כי כתוצאה מהפיגוע חוותה קשיים פיזיים ונפשיים וכן ההשפעה על ילדיה שהיו ברכב וראו את אימם נפצעת ומפונה באמבולנס נוכחת עד היום. עם זאת, ולמרות בקשתה לנקוט עונש חמור על המחבל, החליט בית המשפט שלא להחמיר איתו את העונש.

בגזר הדין הוטל עליו לרצות 19 שנות מאסר בלבד מאז תחילת מאסרו, וכן לשלם פיצוי כספי לחייל על סך 100,000 שקלים, ופיצוי לצעירה שנפצעה על סך 20,000 שקלים, לצד תנאי מאסר על תנאי.

עו"ד חיים בלייכר אשר מייצג את הצעירה מטעם ארגון חוננו מתח ביקורת על העונש המקל "מדובר בענישה מקלה ביותר ביחס לחומרת הפיגוע, ההכנות לפיגוע, מספר ניסיונות הפיגוע, נחישות המחבל והתוצאות הקשות של הפיגוע. כמו כן יש כאן ריבוי של נפגעים בפיגוע, רכבים ישראלים עם משפחות וילדים שנפגעו מירי בעת הניסיון לנטרל את המחבל, וכן ריבוי עבירות הטרור של המחבל שקדמו לפיגוע והינן חלק מכתב האישום".

"אם לאחר כל זה שופטי צה"ל מסתפקים ב-19 שנה, מערכת השפיטה הצבאית זקוקה לחשבון נפש עמוק. אנו מצפים שהפרקליטות תערער על העונש המקל ותפעל לכך שרף ההרתעה יתחזק, ולא חלילה ישחק כפי שנגרם מפסקי דין מהסוג הזה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים