שיתוף
תגובות
תוכן שיווקי » גיל המעבר וערפול מוחי
| צילום: 123RF

בשיתוף פרמה גורי

על פי נתונים, כ-2/3 מהנשים בתקופת גיל המעבר (מנופאוזה) סובלות מערפל מוחי, שקשור לירידה בפרוגסטרון ובאסטרוגן שפוגעת, בין היתר, בתפקוד הקוגניטיבי ובאיכות השינה. נדודי השינה כשלעצמם עלולים להוביל לבעיות בזיכרון, קשב ומיקוד.

תופעה של ערפול מוחי בעת גיל המעבר יכולה לבוא לידי ביטוי בקשיי זיכרון, קושי למצוא מילים או לחבר משפטים בצורה קוהרנטית כבעבר ובעיקר בעיות "שליפה", כמו גם בעיות בביצוע משימות או ארגון וכדומה. יש נשים שאצלן הערפול המוחי יחלוף עם הזמן ואצל אחרות יעמיק ויחמיר.

גיל המעבר הוא תקופה של שינויים, ונשים רבות מדווחות על תופעה נוירולוגית של ערפל מוחי. הפסקת המחזוריות הנשית מלווה בטלטלה הורמונאלית שנותנת אותותיה בצורות שונות אצל נשים שונות, כמו תסמינים של עור יבש, ירידה במצב הרוח ובחשק, גלי חום וכן ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ובעיות זיכרון וריכוז. 

כיצד להתמודד עם קשיים קוגניטיביים בגיל המעבר?
על מנת להתמודד עם תסמיני גיל המעבר, כולל ערפול מוחי, חשוב לאמץ תזונה התומכת בבריאות המוח. דפוסי אכילה הכוללת פירות וירקות, דגנים מלאים ושומנים בריאים כמו שמן זית, דגים, סלמון ומקרל וכן אגוזים – כפי שנהוג ב"דיאטה הים תיכונית" וכן להעשיר במזונות או תוספים המכילים אסטרוגנים מהצומח.
פעילות גופנית אף היא עשויה לשפר את התפקוד הקוגניטיבי וכן להפחית את הלחץ שעשוי לפגוע בתפקוד. מומלץ להתאמן כ-3 פעמים בשבוע כ-40 דקות לפחות כל פעם ולא להתאמץ יתר על המידה, כי מאמץ יתר או פעילות אינטנסיבית עלולים רק לפגוע בתפקוד.
אם תהיתן באיזו פעילות ספורטיבית לעסוק, כדאי לדעת שאירובי הוכח כמגדיל את גודל ההיפוקמפוס, אזור המוח המעורב בזיכרון מילולי ובלמידה, ומקדם את צמיחתם של נוירונים חדשים.

איך שינה ורגיעה יכולים לעזור עם ערפל מוחי?
חשוב במיוחד לדאוג לשנת לילה טובה ככל שניתן – לווסת את הטמפרטורה שהחלל יהיה נעים, לכבות מסכים, כי מסך כחול עלול לגרום לערנות ולבעיות שינה. מומלץ להפחית בחומרים ממריצים לפחות כ-6 שעות לפני השינה כמו קפאין ולא להתאמן סמוך לזמן השינה. אפשר לאמץ ריטואל לפני שינה הכולל טקס מסוים עליו חוזרים מדי ערב על מנת לקדם שינה.


יש לדאוג למצב נפשי מאוזן ובמיוחד להפחתת חרדות, לחץ ומתח. ניתן לאמץ טכניקות רגיעה והרפיה כמו מדיטציה מסוג מיינדפולנס, נשימה מעגלית או תרגילים בדמיון מודרך.
חשוב להשקיע בשיפור התפקוד הקוגניטיבי ולצורך כך, כדאי להתנסות בתרגילים לאימון המוח לשיפור ביצועים של עיבוד וזיכרון בין אם מדובר באפליקציות או בתשבצים, חידונים ואתגרים, קריאה ומבדקי זיכרון. כדאי גם לתרגל תרגילים מוטוריים למוטוריקה עדינה ומוטוריקה גסה.


כדאי לארגן סביבת עבודה נוחה ונעימה, לנהל יומן ורישום של משימות שיש לבצע ולסמן מה בוצע, ולעבוד עם התראות כדי לא לפספס. חשוב להיות מודעות לתופעה של ערפול מוחי ולרכז את מירב המאמצים על מנת לשמור על תפקוד קוגניטיבי גבוה ואיכות חיים גבוהה גם במהלך גיל המעבר

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים