שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » גם המשקיע הפרטי יכול ללמוד מהרווארד
מהון להון
דניאל שבקס משים את לב המשקיע הפרטי להתנהגות קרנות ההשקעה של אחת האוניברסיטאות העשירות בעולם והבחירה בהשקעות אלטרנטיבות
אוניברסיטת הארוורד | צילום: Agent Wolf, שאטרסטוק

בעקבות פרסום סדרת הטורים שלי על השקעות אלטרנטיביות קיבלתי המון פניות עם השאלה האם חובה לשלב השקעות מסוגים אלו? האם זה לא מגדיל את הסיכון? וכמה צריך להיות החלק היחסי שלהן בתיק ההשקעות?

כמו כל דבר בעולם ההשקעות אין כללי אצבע שמתאימים לכולם וכל אחד ואחד צריך להתייעץ בצורה פרטנית. אבל כדי לקבל כיוון לתשובה אשלח את השואלים לאוניברסיטת הרווארד…

לא, לא בשביל ללמוד באוניברסיטה אלא בשביל ללמוד מהאוניברסיטה!

אוניברסיטת הרווארד היא אוניברסיטה אמריקאית, הוותיקה והעשירה ביותר בקרב האוניברסיטאות , קרן ההשקעות שלה גדלה בעיקביות והיום היא מנהלת בסביבות ה -45 מיליארד דולר.

כשנצלול פנימה לקרן ההשקעות של האוניברסיטה או קרנות דומות של אוניברסיטאות נוספות בארצות הברית נגלה נתון מעניין: מעל ל60% מהכספים בקרן מושקעים בהשקעות אלטרנטיביות, אבל לכל מי שחשב שמדובר בנכסי נדל"ן (ואכן יש לאוניברסיטאות נכסים לא מעטים) מתברר שרק כ10% מההשקעות הם בנדל"ן והשאר במגוון רחב של השקעות אלטרנטיביות כגון השקעה בחברות טכנולוגיה , פרויקטים של תשתיות, קרנות גידור, קרנות השקעה פרטיות, קרנות חוב ואפילו לפני כמה שנים נקנו ע"י האוניברסיטה אלפי דונמים של… מטעי שקדים.

קרן האוניברסיטה מצליחה להניב תשואה ממוצעת גבוהה לאורך שנים וזה בעיקר בזכות שתי נקודות: הראשונה היא, היכולת לנהל ע"פ מחקר ולהתמיד לאורך שנים ללא לחצים שיווקיים שמשפיעים על שיקול הדעת של מנהלי ההשקעות. וממילא מתוך זה יוצאת גם הסיבה השנייה שהיא הגדלת החשיפה להשקעות אלטרנטיביות באופן עקבי.

כאן המקום לציין שגיוון התיק בהשקעות אלטרנטיביות גורם לאורך השנים לשני דברים והם הקטנת התנודתיות והגדלת התשואה. יודגש, כי גם בהשקעות אלטרנטיביות ישנו סיכון ולפעמים אפילו סיכון גבוה ביותר אבל בגיוון ופיזור רחב ובהשקעה ארוכת טווח הרווח מפצה על הסיכון.

אומנם ישנם הבדלים גדולים ומהותיים בין רוב המשקיעים הפרטיים למשקיע מוסדי כמו קרן אוניברסיטת הרווארד. רובם של המשקיעים הפרטיים אינם יכולים להשקיע לטווח ארוך כמו אוניברסיטאות ששם ישנם אפילו קרנות שמיועדות לשימוש בפירות (הרווחים) בלבד ולא לגעת בקרן לעולם – קרן צמיתה.

לדוגמא אם תחליטו להשקיע בתחום התשתיות אתם יכולים למצוא את עצמכם מוותרים על נזילות ל10 ואפילו ל20 שנה ולרוב האנשים זה דבר שאינו מתאפשר.

כיום גם לקוח שלא יכול לוותר על הנזילות או שיכול לתקופות קצרות יכול להיחשף לעולם האלטרנטיבי, אמנם לא לקרנות תשתיות והשקעה בחברות אנרגיה וכו' אבל ניתן כיום להשקיע בקרנות P2P , קרנות נדל"ן ועוד ללא ויתור גדול על הנזילות עם בכלל.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים