שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » גנץ יביא ההצעה להקמת ועדת חקירה
אסון מירון
שר המשפטים: "מקווה לקבל את תמיכתם של כלל חברי הממשלה. לצד זאת, נתמוך בהמשך קידום הצעת החוק בכנסת. יש לנו חוב מוסרי כלפי ההרוגים וכלפי משפחות ההרוגים"
תגיות:
בני גנץ | צילום: כחול לבן

שר המשפטים בני גנץ הודיע היום (שני) כי בכוונתו להביא את ההצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית כפי שנוסחה במשרד המשפטים, לישיבת הממשלה הבאה שתתקיים. "מקווה לקבל את תמיכתם של כלל חברי הממשלה. לצד זאת, נתמוך בהמשך קידום הצעת החוק בכנסת. יש לנו חוב מוסרי כלפי ההרוגים וכלפי משפחות ההרוגים, לעשות כל מה שניתן כדי לוודא שאסון כזה לא יתרחש שוב", אמר גנץ.

בעקבות הדיון בכנסת היום בו לא נקבעה בסופו של דבר הדרך להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי מירון חברי פורום המשפחות השכולות תוקפים את חברי הכנסת וקורא לכלל חברי הכנסת להימנע משיקולים פוליטיים ולקדם במהירות את וועדת החקירה.

"כל ח"כ הן מימין והן משמאל, דתי או חילוני, אשר מנסה למסמס את ועדת החקירה אשר כל כולה היא עניין מניעת האסון הבא. לא יהיה ביכולתו לומר "ידינו לא שפכו את הדם הזה". על כלל חברי הכנסת מכל גווני הקשת הפוליטית לשים שיקולים קטנים בצד ולהתאחד בחקיקה לוועדת חקירה".

מוקדם יותר היום, למרות התנגדות חברי סיעות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, והציונות הדתית, הצעת החוק של יש עתיד להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון במירון עברה בהצבעה וקיבלה פטור מחובת הנחה. 19 ח"כים תמכו בהצעה מול התנגדותם של 13 ח"כים. יצוין מדובר בהליך ראשוני בלבד, ויידרשו את מספר הליכי חקיקה לאישור ההצעה.

מייד כשיו"ר הוועדה ח"כ אלהרר הכריזה על ההצבעה, חה"כ שמזוהים עם גוש הליכוד, יצאו מהדיון ולא השתתפו בהצבעה. הדיון וההצבעה נערכו תוך כדי הפרעות רבות, חילופי דברים ורעש גדול. ההצבעה הראשונה הופסקה לאחר שמספר חברי כנסת דרשו לדבר על נושא ההצעה. לפי הנחיית היועמ"ש של הוועדה, יו"ר הוועדה הרשת לחברי הכנסת שנרשמו לדיון, לדבר בנושא ההצעה.

ח"כ יעקב אשר בתגובה להחלטת הוועדה המסדרת: "יש עתיד מתעטפת בצדקנות מעושה כביכול היא דואגת להרוגי אסון מירון. בבריונות דיקטטורית חסמו דיון בהצעות החוק שלנו לוועדת חקירה לאסון מירון ולפיצויים למשפחות ההרוגים שמשוועות לסיוע כלכלי מהיר. השימוש הפוליטי הציני בהרוגי האסון ראוי לכל גינוי, בושה וחרפה".

חבר הוועדה המסדרת ח"כ יעקב טסלר: "התנגדות יש עתיד לחוק הפיצויים לנפגעי אסון מירון מוכיחה כי מטרתה היא רק לעשות פוליטיקה. אנו תומכים בהקמת ועדת חקירה מקיפה לבדיקת האסון, אבל מתנגדים בתוקף ששופטי ביהמ"ש העליון, להם אפס רגישות והבנה לציבור החרדי, ומנותקים מהעם, יעמדו בראש ועדת החקירה הממלכתית וימליצו איך לנהל את האתר הקדוש במירון".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס וח"כ יעקב טסלר, פנו לראש הממשלה נתניהו לאחר ההצבעה בוועדה המסדרת, בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית עוד היום. "בהמשך למכתבו של יו"ר יהדות התורה, ח"כ הרב משה גפני הי"ו וכיהודה ועוד לקרא", כתבו לנתניהו.

"בהחלטת הגוש הצבענו היום נגד הצעת 'יש עתיד' על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אסון מירון. הצבעה זו כחלק מגוש הליכוד והמפלגות החרדיות הייתה בניגוד לצו המצפון וללב שותת הדם, נוכח האסון הנורא בו קיפחו את חייהם ארבעים וחמישה קורבנות. שאלות המשפחות השכולות ותהיות הציבור העולות מאליהן, דורשות בדיקה וחקירה, ללא טיוח וללא משוא פנים".

"אנא מנע דיונים מיותרים בכנסת והפיכת הקמת הוועדה לכלי ניגוח פוליטי. הבא עוד היום החלטה על הקמת ועדה לפי חוק ועדות חקירה שתבחן את הטעון חקירה ותבדוק את הטעון תיקון, למען הסדרת המקום מבחינה הלכתית, הנדסית ובטיחותית, תוך התייחסות ורגישות לקדושת האתר ולחשיבותו. לצד זאת ולצד שאר פעולות החקירה הנדרשות, צריכה לבוא באופן מידי החלטה ממשלה על לקיחת אחריות ממשלתית על אתר ציון הרשב"י במירון לאלתר", לשון המכתב.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' סיכם עם הליכוד הקמת וועדת חקירה מוסכמת לבדיקת האסון במירון: "אלחם ככל יכולתי כדי שתוקם וועדת חקירה עם סמכויות של וועדת חקירה ממלכתית לחקירת האסון במירון. וועדת חקירה אמיתית וללא טיוח, שתבחן לעומק את הגורמים לאסון, תבוא חשבון עם האחראים לו – אישית או מערכתית – ותמליץ על הצעדים הנדרשים למניעת הישנות אסונות נוראיים כאלה, במירון ובכלל".

"זו מחויבות שלנו כלפי שמיא, כדי שבפעם הבאה נוכל לומר שידינו לא שפכו את הדם הזה, וזו אחריות שלנו כלפי משפחות הנספים באסון שדמם זועק אלינו מן האדמה והם זועקים אלינו מקירות ליבם השותת. התרשלות הממשלה מלהקים וועדה כזו עד היום, בחלוף למעלה משלושה שבועות, היא חמורה ומקוממת וגרמה לי לשקול לתמוך היום בהצעת החוק של 'יש עתיד' להקמת וועדת חקירה ממלכתית".

סמוטריץ' הסביר את התנגדותו להצעת יש עתיד: "בחוק של יד עתיד בראשות הוועדה יעמוד שופט ומי שתמנה אותו ואת יתר חברי הוועדה היא נשיאת בית המשפט העליון, ומה לעשות שאין לי אמון במערכת המשפט ואני לא מוכן לחזק אותה ולתת לה סמכויות לנהל כאן עוד ועוד תחומי חיים".

"אני לא סומך על שיקול הדעת של המערכת הזו, על יושרתה, על מיקצועיותה, ועל ערכיה. אני לא מוכן ששופט פרוגרסיבי יקבע פתאום שאסור לקיים אירועים במירון תוך הפרדה בין גברים לנשים, ועוד ועוד".

"המערכת הפוליטית אכן מתרשלת בעניין, כמו בעניינים נוספים, אבל הפתרון הוא לא להרים ידיים ולהעביר את הסמכות והכח למערכת המשפט. הרי בדיוק מכח אותו טיעון – שהמערכת הפוליטית מתרשלת ולא הסדירה את נושא הגיור הממלכתי – בג"ץ הכיר בגיורים רפורמים, התיר פתיחת מרכולים בשבת, ופסל בדיוק אתמול את חוק יסוד התקציב שביקש לתת מענה לתקציבי התורה, החינוך, החברה והרווחה בתקופת המשבר הפוליטי ובהעדר תקציב. התנגדנו בכל המקרים האלה, בצדק מוחלט, להעברת סמכויות הכנסת והממשלה לבג"ץ ואנחנו מתנגדים לזה גם עכשיו בחקירת האסון במירון".

"אז מה כן? סיכמתי בלילה עם הליכוד שנביא בהקדם הצעה מוסכמת להקמת וועדת חקירה אמיתית עם שיניים, לא כזו שחבריה יהיו החתול ששומר על השמנת. וועדה של מומחים אובייקטיביים בתחומי הבטיחות, ההנדסה, הניהול, השיטור, וכו'. וועדה שיהיו לה כל הסמכויות של וועדת חקירה ממלכתית. היא תוכל לזמן עדים בכפיה, לחקור אותם באזהרה, להמליץ המלצות אישיות נגד האחראיים ולגבש מענה עתידי. אבל היא לא תנוהל על ידי השופטים אלא על ידינו".

"לצערי הרכב הוועדה שבהצעת החוק של חברי ח"כ יעקב אשר אינה מתאימה לכך. זו יכולה היתה להיות ועדה שתמליץ על הסדרים עתידיים עד לפני האסון. ארבעים וחמישה הרוגים אינם משהו שאפשר לעבור עליו לסדר היום ולהסתכל רק קדימה. נדרשת כאן גם חקירה לאחור למציאת האחראיים והטלת אחריות עליהם (ממש לא נכון לומר שאחריות נמצאת רק במישור הפלילי והמשטרה תעסוק בזה. במישור הציבורי ישנה אחריות שגם אם היא אינה עולה כדי אחריות פלילית היא בהחלט דורשת הסקנת מסקנות אישיות במישורים משמעתיים, פיטורין וכד', וחקירה כזו אינה יכולה להתבצע על ידי גורמים שבעצמם צריכים להיחקר על חלקם). לכן, כאמור, נגבש הצעה חלופית מוסכמת ונקדם אותה הכי מהר שאפשר".

"זו אחריות שלנו. אני לא מוכן להתנער ממנה ולהעביר אותה למערכת המשפט, ואני מתחייב בפני המשפחות ובפני הציבור הישראלי כולו להיאבק בכל כוחי כדי לממש את האחריות הזו ולוודא שאסון מירון יחקר על הצד היסודי ביותר, המעמיק ביותר, והחף ביותר מנגיעות וניסיונות טיוח", דברי סמוטריץ'.

מלשכתו של ח"כ יעקב אשר נמסר כי "הסיכום של ח"כ בצלאל סמוטריץ עם הליכוד להקמת ועדת חקירה שלא יעמוד בראשה שופט מתואם עם הסיעות החרדיות ומקובל גם על ח"כ יעקב אשר. העיקרון המנחה הוא שלא יעמוד שופט בראש הוועדה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים