שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » גנץ: כחול לבן תתמוך בהצעה לפיזור הכנסת
בחירות בפתח
בני גנץ הודיע הערב כי כחול לבן תתמוך מחר בהצעת החוק לפיזור הכנסת, אך השאיר לו פתח לשינוי החלטה • נתניהו: "זה הזמן לאחדות. לעשות פרסה מהפוליטיקה"
בני גנץ | צילום: אלעד מלכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע כי מפלגתו תתמוך מחר בהצעת החוק לפיזור הכנסת שיעלה להצבעה בקריאה טרומית, אך גם השאיר פתח לשינוי ההחלטה במידה וראש הממשלה בנימין נתניהו יביא את תקציב 2021 לממשלה וידאג להעביר אותו.

גנץ הודיע על החלטתו בהצהרה מיוחדת שמסר הערב בכפר המכביה. "אזרחי ישראל", פתח גנץ בנאומו, "נכנסתי לממשלה הזו בלב כבד אך בלב שלם. עשיתי זאת לאחר שלוש מערכות בחירות, שלא אפשרו לי להקים ממשלה בהתאם לערכיי ותפיסת עולמי, תחת עננת הקורונה המאיימת על בריאותינו, על עתיד ילדינו ועל פרנסת כה רבים מאזרחי ישראל. לכל ההוזים – אני שב ומבהיר: לא הייתה ממשלת 61 ללא נתניהו ואני החלטתי למנוע מכולנו מערכת בחירות יקרה ומכוערת בזמן משבר בריאותי, כלכלי וחברתי. החלטתי לא לאפשר בתנאים אלה לנתניהו להחזיק לבדו בהגה השלטון".

בשלב זה עבר יו"ר כחול לבן למתקפה חזיתית נגד נתניהו: "לא היו לי אשליות בקשר לנתניהו, הכרתי את הרקורד שלו כ"מפר הבטחות סידרתי", אך חשבתי שאזרחי ישראל חשובים יותר מכל מנהיג ושנתניהו יתעלה לגודל השעה. זה לא קרה. נתניהו הבטיח אחדות – אז הבטיח. נתניהו התחייב שלא יהיו טריקים ולא יהיו שטיקים – אז התחייב. נתניהו הבטיח ניהול אחראי של משבר הקורונה – אז הבטיח. נתניהו לא מקיים והציבור משלם. לא לי שיקר נתניהו – לכם הוא שיקר. לא אותי הוליך נתניהו שולל, אלא את אזרחי ישראל כולם".

גנץ המשיך להאשים את נתניהו, ואמר כי נתניהו הפקיר את מדינת ישראל בתחומי הביטחון, כלכלה ובריאות. "וכל זה קרה רק מסיבה אחת: נתניהו מצוי במסלול הישרדות אישי", טען גנץ. "הסרגל היחיד על פיו מתקבלות החלטות אצלו הוא הניסיון להיחלץ מהמשפט, הממתין לו מעבר לפינה".

בשלב זה של הנאום, עבר ראש הממשלה החליפי להאשים את נתניהו בפירוק הממשלה. "נתניהו החליט לפרק את הממשלה ולגרור את מדינת ישראל לבחירות. הדרך שבה בחר היא אי אישור תקציב למדינת ישראל כפי שהוסכם ונחתם, מה שיביא לפיזורה של הכנסת".

"נתניהו אוהב להשוות אותנו לנאורות ולמצליחות שבמדינות העולם. תראו לי עוד מדינה שבה ראש הממשלה מונע תקציב ממדינתו, מעכב מינוי מפכ"ל, מונע מינוי פרקליט מדינה, מקפיא תהליכי חקיקה בכנסת. איפה זה קורה?", תהה גנץ, "בשבדיה? באנגליה? בנורבגיה?".

"מול הפיגוע הכלכלי הזה של מניעת תקציב, שמשמעותו איום על יציבותה הכלכלית של המדינה ועל פרנסתו ועתידו של כל בית ובית בישראל לא אעמוד מנגד. נתניהו התחייב להעביר תקציב באוגוסט וכמובן שלא עמד במילתו. הבטיח בדצמבר ואינו מקיים. מישהו מאמין להבטחה נוספת שלו? מיליוני אזרחים עומדים שבורי לב מול הרס מפעל חייהם. עסקים נסגרים, מאות אלפי מובטלים מאבדים תקווה, משפחות נאבקות על קיומן ויותר ויותר אזרחים נקלעים למצוקה ולעוני. ובעת הזו, מדינת ישראל לא מתוקצבת. לכן", הודיע גנץ. "כחול לבן תצביע מחר בעד ההצעה לפיזור הכנסת".

גנץ סייג את עצמו והותיר פתח לנתניהו לשינוי כיוון. "את הבחירות הללו יכול למנוע רק מי שהחליט עליהן – נתניהו, נטל ההוכחה עליך. הבא מיד את התקציב לממשלה, תדאג להעביר אותו ותבטיח את האחדות שאתה יודע לדבר עליה רק מול מצלמות. הפסק את השיסוי והפילוג. אם תפעל ללא תכסיסים ותרגילים, לא יצטרכו מיליוני אזרחי ישראל למצוא עצמם בחודש מרץ במערכת בחירות רביעית".

גנץ סיים את נאומו עם מה שהיה נראה כתחילתו של קמפיין בחירות. "אם אכן יכפה עלינו נתניהו בחירות, אאבק, שנביא בעקבותיהן, ממשלה רחבה, ממשלה עם אחדות אמיתית, שכה נדרשת בעת הזו. תהיה זו ממשלה מתפקדת, שבה לך, נתניהו, לא יהיה חלק. ממשלה שתילחם במגפת הקורונה ובשנאת האחים ולא באזרחיה. ממשלה שתהיה ראויה לאמונו של העם ותביא תקווה לאזרחי ישראל. אני מתחייב שיהיה כאן אחרת".

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הגיב על דבריו של גנץ מיד עם סיום הנאום, ואמר כי "המתקפה האישית נגד נתניהו – שפל המדרגה. בזמן שהליכוד עובד רק למען הציבור בטיפול במשבר הקורונה, כחול לבן עובדים רק כדי שבני גנץ יהיה ראש הממשלה. הם מפזרים את הכנסת ומפרקים את הממשלה תוך כדי פגיעה באזרחי ישראל בשביל גחמה פוליטית".

עוד לפני הצהרת גנץ, קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו לגנץ "ללכת לאחדות ולהימנע מפיזור הכנסת. אנחנו לא צריכים בחירות עכשיו. יש לנו הישגים ביד". ראש הממשלה הודיע גם כי מפלגת הליכוד תצביע נגד הצעת החוק לפיזור הכנסת".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בירך על הצהרת גנץ. "בימים האחרונים קראתי לבני גנץ לשים את העבר מאחורינו ולהצביע אתנו על פיזור הכנסת", אמר לפיד. "הערב הוא הודיע שיתמוך בהצעת החוק שלנו ואני מברך אותו על כך", הוסיף.

לפיד גם תקף את נתניהו: "חצי שנה אחרי הקמת הממשלה המנופחת והמנותקת, לכולם ברור שנתניהו לא יכול להוביל את ישראל ליציאה ממשבר הקורונה. ישראל זקוקה לממשלה שתבוא לעבוד עבור הציבור. ממשלה רזה ויעילה שעסוקה רק בחיים האמיתיים. בבעיות האמיתיות. בעסקים הקטנים, במובטלים ובבריאות. לא בפוליטיקה, לא בשחיתות ולא במסיבות עיתונאים".

הוא סיים עם קריאה לתמוך במפלגתו. "יש עתיד תל"ם תוביל את האלטרנטיבה לשלטון. באנו לשנות ואפשר לשנות. כמו שאומרים בהפגנות ובגשרים: אנחנו התקווה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים