שיתוף
תגובות
יהדות » גנרלים רוסיים התפללו בליובאוויטש נגד המלחמה
מחזה סוריאליסטי
הקצינים ביקרו בבית העלמין במלאת 33 שנה לנסיגה הרוסית מאפגניסטן – מלחמה שבה נטלו חלק ואמרו כי הגיעו להתפלל "למען שלום בין עמי האזור", ו"כדי למנוע מלחמה"
גנרלים רוסיים התפללו בליובאוויטש נגד המלחמה | צילום: באדיבות המצלם

כ-15 קצינים ואנשי צבא רוסיים, חלקם מעוטרים בעיטור ההצטיינות "הכוכב האדום", הגיעו השבוע לעיירה ליובאוויטש שברוסיה – ערש הולדת של חסידות חב"ד.

בעיירה קבורים 2 מאדמו"רי שושלת חסידות חב"ד, רבי מנחם-מענדל שניאורסון המכונה "האדמו"ר הצמח צדק" (1789-1866) ובנו רבי שמואל שניאורסון המכונה "האדמו"ר המהר"ש" (1834-1882). הם פעלו ונקברו בעיירה ומקום קבורתם מהווה מוקד עלייה לרגל ליהודים ולאינם יהודים. הרבי מליובאוויטש, ממשיך השושלת, נקרא על שם העיירה הקטנה אך המפורסמת.

קבוצת הקצינים כללה כמה שמות מוכרים לציבור הרוסי ובהם "גיבור רוסיה" (התואר הגבוה ביותר שהוענק ל-1,094 בני אדם בלבד) גסן נאדז'אפוב ראדז'ף, הגנרל אלכסנדר איליץ' סאבאלייר שמעוטר ב"כוכבים אדומים", קולונל אלכסנדר איבנוביץ' שאף הוא "אביר מסדר הכוכב האדום", יו"ר "איגוד הצנחנים" של חבל סמולנסק אלכסנדר לוקין ועוד. ראדז'ף, יליד אזרבייג'אן, קיבל את אות "גיבור רוסיה" בצו נשיאותי של הנשיא ולדימיר פוטין, על הצלחתו בשדה הקרב בצ'צ'ניה.

הקצינים הבכירים ביקרו בבית העלמין במלאת 33 שנה לנסיגה הרוסית מאפגניסטן – מלחמה שבה נטלו חלק – והם אמרו כי הגיעו להתפלל "למען שלום בין עמי האזור", ו"כדי למנוע מלחמה".

למתפללים היהודים שפגשו בהם והופתעו סיפרו הקצינים כי שמעו שתפילות בקברי הצדיקים היהודים מתקבלות ולכן נסעו עד לכפר הנידח כדי להתפלל שלא תתרחש מלחמה נוספת.

האורחים ביקרו גם באנדרטה לזכרם של יהודי העיירה ליובאוויטש שנרצחו בשואה וכן במבנים ההיסטוריים המשוחזרים של חסידות חב"ד הפזורים בעיירה.

ליובאוויטש נמצאת במרחק של 5 שעות נסיעה ממוסקבה הבירה ו-12 שעות מפטרבורג. היא שימשה כ"בירת חב"ד בין השנים 1813 ל-1915.

כיום מתגוררים בעיירה הקטנה כ-200 בני אדם, אף אחד מהם אינו יהודי. לפני 22 שנה מינה חסידות חב"ד את השליח הרב גבריאל גורדון כנציגה בליובאוויטש – והוא הקים במקום בתי הארחה, שיפץ את בית העלמין ומאתר כל העת תגליות היסטוריות מהעבר היהודי של המקום. גורדון משמש גם כאחראי על המקומות הקודשים במקום והוא משחזר את המבנים ההיסטוריים של חסידות חב"ד, בסיוע הממשלה המקומית ורבה הראשי של רוסיה בערל לאזאר ובעזרת אגודת חסידי חב"ד רוסיה, בראשות הרב יצחק קוגן.

הגנרלים | צילום: באדיבות המצלם

לדברי הרב גורדון: "בשנים האחרונות העיירה ליובאוויטש הפכה למוקד שמגיעים אליו אלפי אנשים בחודש כדי להתפלל. רובם יהודים, אבל כמעט בכל יום אני פוגש גם אנשים שאינם יהודים ששמעו של המקום הגיע לאוזניהם. הם נוהרים לכאן מכל רחבי רוסיה וכל מי שמגיע לכאן מתקבל במאור פנים ובשמחה. אני מאמין שגם תפילתם של הקצינים הבכירים תתקבל – ואולי תמנע מלחמה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים