שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » גרד מוגבר? יתכן ומדובר ב'אסטמת העור'
אטופיק דרמטיטיס
ילדים ותינוקות רגישים יותר למחלה, ובין 9%-16% יסבלו ממנה. תינוקות מאובחנים כבר בגילאי 2-6 חודשים, התסמינים, מה אמור להדליק נורה אדומה, ומה הם דרכי הטיפול?
אטופיק דרמטיטיס | צילום: leadenpork, שאטרסטוק

תינוקות, ילדים ואף מבוגרים עשויים לסבול במהלך חייהם מאטופיק דרמטיטיס. התסמינים הם: פריחה, גרד, נפיחות ואדמומיות באזורים שונים של הגוף, אך לעיתים לא כולם מופיעים. מחקרים מראים כי ילדים ותינוקות רגישים יותר למחלה,  ובין 9%-16% יסבלו ממנה.

כיצד מאבחנים אטופיק דרמטיטיס?

אטופיק דרמטיטיס מאובחנת לעיתים אצל תינוקות, כבר בגילאי 2-6 חודשים. אצל תינוקות היא מאופיינת בעיקר על ידי פריחה בפנים, בברכיים ובמרפקים. אצל ילדים היא מתבטאת בעיקר בחלק הפנימי של המרפקים או החלק הפנימי של הברכיים. אצל מבוגרים המחלה ניכרת בעיקר באזורי הפנים, הצוואר, החזה והמפשעות. רבים מהתינוקות והילדים הלוקים במחלה, יירפאו ממנה בגילאים מאוחרים יותר, לעיתים כבר בגילאי 5-6.

מי שסובל מאטופיק דרמטיטיס, נוטה לגלות רגישות גם לאלרגיות עונתיות . אמנם, לסובלים מהתופעה ישנה נטייה גם לתופעות אחרות כגון אסטמה, קדחת השחת או אקזמה, אך חשוב להבהיר שאטופיק דרמטיטיס אינה אלרגיה. הבעיה בעיקרה נובעת ממחסור בחלבונים בעור, וחוסר יכולת לשמר את הלחות הטבעית של האפידרמיס. תהליך ייצור השומנים בעור לקוי אצל הסובלים מהתופעה, מה שגורם לאיבוד מים וליובש מוגבר בעור. סבונים רגילים עלולים להחמיר את התופעה, ולכן לסובלים מאטופיק דרמטיטיס, מומלץ להשתמש בסבון חומצי, כמו תחליב הסבון של לקטופיל , ולא בסבון בסיסי המייבש את העור.

איך תדעו האם אתם סובלים מאטופיק דרמטיטיס או מיובש עונתי?

יובש בעור הגוף הינו שגרתי, נפוץ וזמני ולא מעיד בהכרח על בעיה רפואית הדורשת טיפול מיוחד למעט מריחת קרם לחות, אז איך תדעו האם היובש בעורכם מעיד על מחלה כרונית? לפניכם התסמינים העיקריים:

גרד: גירוד עוצמתי מופיע כמעט בכל המקרים של אטופיק דרמטיטיס. הגרד עלול להופיע אף לפני הפריחה. מסיבה זו, יש המכנים את התופעה "הגירוד שפורח" וזאת מכיוון שהעקצוץ בעור, גורם לגירוד חזק, מה שמביא להופעתה של תפרחת בעור.

כרוניות: הופעה כרונית של התופעה המתאפיינת בגלים של החמרה והטבה חוזרים ונשנים במצב החולה.

היסטוריה משפחתית או אישית של אטופיה (אלרגיה): בדרך כלל חולים הסובלים מהתופעה, נוטים להיות צאצאים של מי שסבלו מהמחלה בעצמם, ו/או סובלים מתופעות אחרות של אלרגיות.

הופעת שלפוחיות המלוות בהפרשה שקופה או בעור קרומי וקשה.

עור יבש בכל הגוף או אזורים של עור גבשושי בחלק האחורי של הזרועות או בקדמת הירכיים.

הפרשות או דימום מהאוזניים.

שכבות חדשות וחשופות של עור הנגרמות מגירוד מרובה.

גוון העור הופך כהה יותר או בהיר יותר מהרגיל.

אדמומיות בעור או עור דלקתי באזורי השלפוחיות.

עור עבה או כזה המכוסה בגלד שמופיע אחרי גירודים מתמשכים.

אם שניים או יותר מהקריטריונים ברשימה מאפיינים גם את מצבכם או מצב ילדכם, חשוב שתיבדקו על ידי רופא עור בכדי לקבל אבחנה מוסמכת וטיפול הולם.

איך שימוש בסבון בעל רמת חומציות נמוכה יכול לעזור ?

עור הגוף שלנו יודע לטפל בעצמו. הוא מפתח מעטפת חומצית שמסייעת לו לשמור על הלחות ולמנוע כניסה של חיידקים ומזהמים לעור. שימוש בסבון רחצה בסיסי (שאינו חומצי) מייבש את העור ופוגע במעטפת החומצית שמסייעת לו לשמור על עצמו. התוצאה: העור נותר יבש ומגורה.

רמת החומציות הטבעית של העור עומדת על pH5-pH6, לכן כדי לשמר אותה יש להשתמש בסבון חומצי בעל רמת חומציות של pH3.5 כמו תחליב הסבון של לקטופיל.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים