שיתוף
תגובות
חדשות » דוח: המדינה אינה אוכפת בכבישי יהודה ושומרון
ההפקרות בכבישים
דו"ח של מרכז המחקר של הכנסת חושף את חוסר היכולת לאכוף דוחות על נהגים או לפקח על מכוני הרישוי ברשות: רק 14.7% מכלי הרכב הפלסטיניים שנבדקו נמצאו תקינים
כוח משטרת תנועה. תמונת אילוסטרציה | צילום: דובורת המשטרה

דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת משרטט תמונה כאוטית בכל הקשור לטיפול המדינה בכבישי יהודה ושומרון. הדוח, שהוזמן על ידי ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית), חושף אכיפה מזערית, תשתיות מוזנחות והיעדר פיקוח על כלי הרכב שעולים על הכביש. ראש מועצת בנימין ישראל גנץ שעוסק בשנים האחרונות בתחום הכבישים: "יש לכנס ישיבה דחופה עם המפכ"ל וצמרת הארגונים הממשלתיים"

הבעיה הבסיסית נוגעת לעובדה שנתוני תאונות שבהן מעורבים נהגים פלסטינים לא מועברים מהמשטרה ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), וממילא גם לא לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אומדן-חסר של נתוני התאונות משפיע על הגדרת כבישים אדומים המחייבים הגברת האכיפה, וגם על הגדרת מוקדי סיכון שמחייבים הקצאת משאבים לתיקון מפגעי הבטיחות. באפריל קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא, שבסיומו נדרשה המשטרה להעביר את נתוני כלל הנפגעים ללמ"ס, אולם חרף הבטחת המשטרה – הדבר לא בוצע.

היקף התאונות הקטלניות בכבישי יהודה ושומרון גבוה בהרבה מהממוצע הארצי: מבין התאונות שבהן מעורבים ישראלים בלבד – 5% היו קטלניות. בתאונות שבהם היו מעורבים פלסטינים עומד הנתון על 14%, ובתאונות מעורבות 9%. זאת כשהממוצע הארצי עומד על 3%.

מצלמות בטיחות לא הותקנו בכבישי יהודה ושומרון, וההרתעה כלפי נהגים פלסטינים כמעט ולא קיימת. הכתובות ומספרי הטלפון לא נמצאים בידי למשטרה, ולכן אי אפשר לשלוח אליהם דוחות תעבורה. מסיבה זו הדוחות נמסרים ידנית בלבד. מתוך שאיפה להימנע מאכיפה בררנית, נוהגת המשטרה לחלק גם לנהגים ישראליים דו"חות ידניים בלבד.

בדו"ח מבקר המדינה ממאי האחרון עלה כי עד סוף שנת 2021 הצטברו קרוב ל-410 אלף קנסות תעבורה שהוטלו על נהגים פלסטינים ולא שולמו. סך הקנסות הללו עומד על כ-275 מיליון שקל, והיקף הקנסות שמשולם יורד בכל שנה: ב-2019 שולמו כ-22,700 קנסות ואילו ב2021 שולמו 14,300 בלבד – ירידה של 37%. בשנים אלו קטן גם מספר הדוחות שהמשטרה רשמה בכ-7%.

אבל נראה שהבעיה המרכזית היא היעדר פיקוח על תקינות כלי הרכב. מהדוח עולה כי מבחני הכשירות השנתיים (טסטים) נעשים במכוני רישוי פלסטינים פרטיים שקיבלו לכך כתב הרשאה, אך אין למינהל האזרחי שום סמכות פיקוח עליהם. קמ"ט התחבורה של המינהל מעביר למכוני הרישוי הפלסטינים עדכונים, אך אינו יכול לחייב אותם לאמץ את הכללים או לדרוש מהם נתונים. אמצעי הביקורת היחיד על כלי הרכב הפלסטיניים הוא בדיקות שגרתיות שמבוצעות על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה.

הנתונים העולים מדוחות הניידות מצביעים על פער עצום בתקינות כלי הרכב לעומת הממוצע הארצי. רק 14.7% מכלי הרכב הפלסטיניים שנבדקו נמצאו תקינים, לעומת 51.2% בממוצע הארצי. 2.9% מכלי הרכב הפלסטיניים הוגדרו כמסוכנים ברמה הדורשת הורדה מיידית מהכביש, לעומת 0.3% בממוצע הארצי. אלא שכל הבדיקות האלה אינן מועילות, מאחר שאין כל פיקוח או מעקב אחר ביצוע ההוראות של ניידות הבטיחות, והסיכוי שכלי הרכב הבלתי תקינים ממשיכים לנסוע על הכביש גבוה מאוד.

בתגובה לדו"ח אמר ישראל גנץ ראש מועצת בנימין, המועצה האזורית הגדולה בישראל וביהודה ושומרון: "כשאין ריבונות יש הפקרות שעולה בחיי אדם. אנו זועקים כבר שנים שהקיפוח בתשתיות ובריבונות ובחוסר אכיפה נגד ערבים מביאים לקיפוח חיי אדם של יהודים וערבים. מדינת ישראל מתרשלת בתפקידה ועוצמת עין אל מול מחדל לאומי.

"אני דורש לכנס ישיבה דחופה בין ראשי הרשויות ביהודה ושומרון לבין מפכ"ל המשטרה וצמרת הארגון העוסקת בנושאי האכיפה מול הרשות הפלסטינית וכן עם שאר הגופים הממשלתיים הרלוונטיים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים