שיתוף
תגובות
חדשות » דוח נגישות פיננסית: המגזר החרדי משתמש יותר במזומן ופחות תלוי בבנקים
”הכלה פיננסית”
בינואר 2019 נכנס לתוקפו חוק המזומנים החדש, המגביל את השימוש במזומנים. הרקע לחקיקה היה המאבק הבינלאומי בניסיון לצמצם את ההון השחור, שהקל על העלמות המס
לחיצת יד ושקלים | צילום: AppleZoomZoom, שאטרסטוק

חוק המזומנים החדש היווה שינוי דרמטי בשוק, ויצר מציאות חדשה בשימוש במזומן, בשיקים ובאמצעי התשלום הדיגיטליים. המהלך עורר התנגדות עזה בקרב הציבור שהתקשה להפנים את השינוי. מאז נכנס החוק לתוקפו, ערכה רשות המיסים עשרות אלפי ביקורות בעסקים, וקנסה אלפי מפרי חוק. החוק קובע מגבלה על השימוש במזומן בכל עסקה שעולה על 11 אלף שקל לעסקה, או יותר מ-50 אלף שקל בעסקאות בין אנשים פרטיים. בהלוואה או בתרומה מעל סכום זה, ניתן לשלם או לקבל במזומן עד 10% או 11 אלף שקל מסכום ההלוואה או התרומה, לפי הנמוך מבניהם. בהלוואה מעל סכום זה, ניתן לקבל מתנה במזומן בגובה עד 10% מסכום המתנה, או 50 אלף שקל, לפי הנמוך מבניהם.

החל מאוגוסט 2022 עתידה תקרת המזומן המותרת לשימוש בתשלום לעסק לרדת, לסכום של 6 אלף שקל בלבד, במקום 11 אלף שקל כיום. בעוד שהתשלום המקסימלי בין אנשים פרטיים יעמוד על 15 אלף שקל, במקום 50 אלף שקל כיום. לעומת זאת, תקרת התשלום במזומן לרכב ברכישה פרטית תישאר 50 אלף שקל. 

שינוי זה עתיד להשפיע בצורה משמעותית על בעלי מקצועות חופשיים, משכירי דירות ונכסים, שבהם הסכום לעסקאות פרטיות ירד מ-50 אלף שקל ל-15 אלף שקל בלבד, וכן על בעלי עסקים בענף החשמל, האלקטרוניקה והריהוט שבהם ההפרש בין 11 ל-6 אלף שקל ישפיע על אטרקטיביות העסקה.

חוק זה אמור להשפיע על כלל השוק הפיננסי בארץ, אך בקרב אוכלוסיות מסוימות החוק ישפיע בצורה קריטית, בעיקר בקרב האוכלוסייה הערבית והחרדית. בימים אלה מתפרסם דו"ח של הצוות הבין-משרדי לגיבוש תכנית לאומית להגברת ההכלה הפיננסית, בראשות המשנה לנגיד מר אנדרו אביר והמשנה ליועמ"ש  עו"ד כרמית יוליס, אשר מונו על ידי שר המשפטים, השרה לשוויון חברתי ונגיד בנק ישראל, על מנת לבחון לעומק את תמונת ההכלה הפיננסית בישראל, כדי להבין היכן מצויים הפערים בהכלה הפיננסית ולגבש המלצות אפקטיביות. 

הכלה פיננסית יוצרת נגישות שוויונית לשירותים פיננסים לכלל האוכלוסייה. לפי הדו"ח “למרות התמונה של היעדר פער משמעותי בהכלה הפיננסית בחברה החרדית, ישנם מספר דפוסי התנהגות פיננסית בחברה זו שיש לתת עליהם את הדעת. ראשית, קיימת העדפת מזומן על פני שימוש באמצעי תשלום מתקדמים. התנהלות זו אינה בהכרח נובעת מהיעדר אוריינות פיננסית אך היא מקשה על התנהלותם הכלכלית של אזרחים מהחברה החרדית באופנים מסוימים. שנית, כפי שיפורט בהמשך, החיסכון הפנסיוני נמוך בחברה החרדים מסיבות תרבותיות. שלישית, פערי הדיגיטציה בחברה החרדית מונעים מהאזרחים החרדים לגוון את צריכתם ולצרוך יותר מוצרים פיננסים”.

עוד נכתב בדו"ח “לגבי החברה החרדית, התמונה שהוצגה בפני הצוות, מראה שככלל לא מתקיים בה פער משמעותי של הכלה פיננסית: לא רק ששיעור בעלי חשבון בנק, שיעור החיסכון ושיעור בעלי ביטוחי הבריאות אינם נמוכים, הרי שחלקים גדולים בחברה זו מקבלים שירותים פיננסים גם במסלולים חיצוניים למערכת הפיננסית. מעבר לנגישות הגבוהה להלוואת במסגרת הגמ”חים, קיימות גם התארגנויות קהילתיות לביטוח חיים הדדי ולשירותים קהילתיים נוספים. בעוד שהיעדר הפיקוח על ארגונים אלו עלול להביא להתממשותם של סיכונים מתחומים שונים, העובדה היא שהחברה החרדית זוכה לשירות פיננסי יעיל, בנוסף לשירות שהיא מקבלת מהמערכת הפיננסית המוסדרת. עם זאת, החברה החרדית אינה חברה הומוגנית, וההתנהלות הפיננסית משתנה על פני הקבוצות השונות בתוך חברה זו, כמו גם מידת השמרנות והנכונות לאמץ כלים פיננסים ודיגיטליים שונים”.

בתגובה לדו"ח אומר המשנה לנגיד בנק ישראל, מר אנדרו אביר כי "המערכת הפיננסית היא אחת התשתיות החשובות ביותר במשק מודרני, והיא חייבת לשרת את כלל אזרחי המדינה ולתת מענה לצרכים המגוונים שלהם. מדינת ישראל נהנית ממערכת פיננסית יציבה, איתנה, ומתקדמת, שמשרתת היטב את משקי הבית והעסקים. הדוח שם זרקור על אותם מקומות בהם ההכלה הפיננסית אינה מלאה ונדרש שיפור כדי להשיג את היעדים שהוצבו בחזון של הצוות". 

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גב’ כרמית יוליס מסרה בתגובה “מטרה חשובה מבחינתנו היא לתת מענה  לכלל שכבות האוכלוסייה ולעשות  מאמצים להנגיש כלים פיננסיים לכלל משקי הבית. במיוחד נכון הדבר ביחס לאוכלוסיות חלשות שהמערכת הפיננסית אינה נגישה להן. עבודת הצוות היא צעד גדול קדימה בהקשר זה באשר הדוח מניח תשתית עובדתית מקיפה, באמצעות עבודה שלא נעשתה בעבר, וממליץ המלצות מעשיות ברות יישום בעניינים אלה. אנו מקווים שיישום ההמלצות יביא להתקדמות משמעותית בנושא ולהכלה של אוכלוסיות נוספות בשירותים שהמערכת הפיננסית מספקת, וזאת כחלק מאינטרס רחב שהמחלקה מקדמת ביחס לאוכלוסיות מיוחדות”.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים