שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » דו"ח: 268 אלף משפחות נוספות הידרדרו לעוני
משבר הקורונה
הדוח האלטרנטיבי של עמותת לתת מגלה תמונת מצב חברתית כואבת • 422 אלף משקי בית נקלעו למצוקה כלכלית • הנשיא ריבלין: "דו"ח קשה, כואב, מהקשים שקראתי"
עוני ומחסור | צילום: Ralf Geithe, שאטרסטוק

שיעור העוני בישראל גדל דרמטית בעקבות משבר הקורונה מ-20% מהמשפחות ל-29% – (580 אלף משפחות ל-850 אלף), כך עולה מדו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון 'לתת' שמשקף תמונת מצב עגומה. מהנתונים נראה כי הגדרת העוני של "לתת" רחבה יותר מזו של הביטוח הלאומי. 422 אלף משקי בית חדשים נקלעו למצוקה כלכלית בעקבות הקורונה.

656,000 משפחות חיות באי ביטחון תזונתי בישראל, מתוכן 286,000 משפחות באי ביטחון תזונתי חמור. 50.7% מהאוכלוסייה הכללית העידו על פגיעה כלכלית חמורה בעקבות המשבר.

עוד נתון שמלמד על המשבר הכלכלי שפוקד את ישראל, הוא שסך המשפחות בישראל שמדווחות על מצב כלכלי טוב ומעלה בזמן המשבר עומד על 25%, בהשוואה ל-45% טרם פרוץ המשבר. שיעור משקי הבית שדיווחו על מצוקה כלכלית חמורה, גדל פי שלושה. 80% מהמשפחות העובדות החיות בעוני נפגעו תעסוקתית בעקבות משבר הקורונה.

בגזרת הסיוע לנזקקים בשנה האחרונה הצורך זינק בשיעור של 70%. כמעט רבע מהאוכלוסייה הזדקקה לסיוע ולא קיבלה אותו. מהמחקר שנעשה בקרב נתמכי העמותות השונות עולה כי 45.7% מהמשפחות שמקבלות סיוע תיארו את המחסור במזון כאתגר המשמעותי ביותר עמו נאלצו להתמודד בעקבות המשבר הכלכלי, 45.1% מההורים הנתמכים נאלצו לוותר על תחליפי חלב אם עבור ילדיהם או לתת להם פחות מהכמות המומלצת ו-35.9% העידו שילדיהם דילגו או צמצמו בגודל הארוחות כי לא היה ברשותם מספיק כסף לרכוש מזון, זאת בהשוואה ל-30.4% בשנה שעברה.

באשר לתנאי המחיה של אותן משפחות נזקקות, ההוצאה החודשית הממוצעת של משפחה נתמכת סיוע עומד על 7,551 ש"ח, כאשר ההכנסה הממוצעת שלה היא 5,104 ש"ח בלבד.

55.6% מהנתמכים מעידים כי התווסף להם חוב בעקבות משבר הקורונה, לעומת השיעור באוכלוסייה הכללית שעומד על 29.8%. עוד עולה מהנתונים, כי 26% מהמשפחות הנתמכות העידו שמצבם החברתי של ילדיהן החמיר בצורה משמעותית, כי התביישו להזמין חברים לביתם בשל תנאי הדיור והמצוקה.

עוד נראה מעיון בפרטי הדו"ח כי שיעור המשפחות שנותרו ללא מפרנס בשל סיבת הידבקות בקורונה בקרב נתמכי "לתת" כמעט הוכפל זינק מ-26.5% ל-50.5%. 8% מנתמכי "לתת" נדבקו בקורונה עד חודש יולי, פי 23 משיעור האוכלוסייה הכללית (0.33%) שנדבקה באותה תקופה. הדו"ח מסביר כי "אוכלוסיות מוחלשות מתגוררות בדירות קטנות, לרוב ללא חצר או מרפסת, ובסביבה צפופה – ועל כן סיכון ההדבקה בקרבן גבוה במיוחד".

נשיא המדינה ראובן ריבלין, שהדו"ח הוגש לו הבוקר אמר ש"זהו דו"ח קשה, כואב, מהקשים שקראתי. הדו"ח מראה כיצד משבר הקורונה הפך ממשבר בריאותי למשבר כלכלי וחברתי רחב ועמוק. לצד הפגיעה הממשית במעמד הביניים, מתברר שהאוכלוסיות הכי הפגיעות, סובלות בצורה הקשה ביותר. מאחורי כל מספר, יש שם, אדם, שהם ללא גב כלכלי, ללא תמיכה, בחשש מתמיד, חלקם רעבים. הדו"ח חושף, בצורה פשוטה ובהירה, את משבר האמון והשבר הפנימי שאנו חווים בימים אלה בינינו לבין עצמנו, ברמה החברתית והלאומית".

נשיא ארגון 'לתת', ז'יל דרמון, הגדיר את הדו"ח החדש כקשה ביותר שהוציא הארגון מאז התחיל לפרסם את מדד העוני האלטרנטיבי לפני כ-18 שנה. "זה מעיד על כך שאנחנו חווים אסון חברתי חסר תקדים. זו טרגדיה אמיתית", אמר.

דרמון הוסיף, כי "כישלון המדינה צורם עוד יותר, בייחוד לאור היקף הזרמת הכספים בזמן המשבר, שלא בלם את ההשפעה הכלכלית חסרת התקדים על הפגיעים ביותר. האוכלוסיות המוחלשות נמצאות בתחתית סדר העדיפויות, בעקבות חוסר היכולת שלהן להשמיע את קולן ולהפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות".

מנכ"ל לתת, ערן וינטרוב, הוסיף כי "ההידרדרות המהירה והאכזרית של עשרות אלפי משפחות ממעמד הביניים אל התואר המפוקפק 'העניים החדשים' היתה יכולה להיבלם. בדיקה מקיפה שערכנו ממחישה שבעקבות אובדן מקור הכנסה עיקרי, משפחות ממעמד בינוני נמוך צנחו אל מתחת לקו העוני הרשמי כמעט באופן מיידי".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים